לקראת תחילת הזרמת גז טבעי למצרים: דלק קידוחים ושותפיה השלימו התשלום עבור 39% מ-EMG

בימים הקרובים צפויים הנאמנים להעביר את התשלום לבעלי מניות EMG והעסקה תושלם, לקראת הזרמת הגז ממאגרי "לוויתן" ו"תמר" למצרים במהלך החודשים הקרובים • שר האנרגיה צפוי לחתום על האישור ליצוא הגז בשבועות הקרובים

מאגר הגז הטבעי "לוויתן" / צילום: אלבטרוס
מאגר הגז הטבעי "לוויתן" / צילום: אלבטרוס

מכשול נוסף הוסר לקראת יצוא גז טבעי מישראל למצרים: בימים האחרונים השלימו דלק קידוחים ושותפותיה לחברת EMED את העברת יתרת התמורה בעסקת הרכישה של 39% ממניות EMG (כ-150 מיליון דולר) לידי הנאמנים. דלק קידוחים מחזיקה ב-25% ממניות EMED, נובל אנרג'י ב-25%, וביתרה מחזיקה השותפה המצרית, חברת איסט גז.

המניות הנרכשות כוללות בעיקר את חלקן של חברת ההחזקות אמפל, שקרסה תחת שליטתו של יוסי מימן (כ-12%), חברת מרחב הפרטית של מימן (8.2%), המיליארדר האמריקאי סם זל (כ-12%) וגופים מוסדיים מישראל. השלמת המהלך תאפשר את ההפעלה של צינור יצוא הגז למצרים. בימים הקרובים צפויים הנאמנים להעביר את התשלום לבעלי מניות EMG והעסקה תושלם, לקראת הזרמת הגז ממאגרי "לוויתן" ו"תמר" למצרים במהלך החודשים הקרובים. כעת נותר שלב נוסף אחד אחרון - חתימה של שר האנרגיה, יובל שטייניץ - לאישור היצוא. שטייניץ צפוי לחתום על האישור בשבועות הקרובים.

העסקה לרכישת 39% ממניות EMG בכ-520 מיליון דולר נחתמה בספטמבר 2018. כמות הגז הטבעי שתוזרם בצינור, מתוכננת להגיע בעוד כמה שנים לכ-7 מיליארד מטר מעוקב (BCM) בשנה. הצינור הימי, שנמצא בבעלות EMG, בקוטר של 26 אינטש ובאורך של כ-90 ק"מ, מחבר בין מערכת ההולכה הישראלית באזור אשקלון לבין מערכת ההולכה המצרית באזור אל-עריש. 

החברות והשותפויות במאגרי הגז
 החברות והשותפויות במאגרי הגז

"פרק חדש בהיסטוריה של משק האנרגיה"

בדלק קידוחים מציינים כי פיתוח השלב הראשון של מאגר "לוויתן" עומד להסתיים בקרוב, וגז טבעי צפוי לזרום למשק המקומי ולמדינות האזור בשבועות הקרובים, עוד במהלך 2019. 

מנכ"ל שותפות דלק קידוחים, יוסי אבו, ציין היום כי "השלמת עסקת EMG מסמלת את תחילתו של פרק חדש בהיסטוריה של משק האנרגיה הישראלי והאזורי - המעבר של ישראל למעמד של יצואנית גז טבעי אזורית. פרויקט 'לוויתן' מתקדם על פי לוחות הזמנים ובחיסכון מהתקציב שהגדרנו בתחילתו, ואנו צפויים להתחיל את הזרמת הגז מ'לוויתן' כבר לפני סוף השנה".

נזכיר כי לפני כחודש חתמו השותפויות המעורבות במאגרי הגז "לוויתן" ו"תמר" על חוזי אספקה חדשים מול חברת האנרגיה המצרית דולפינוס. לפי ההסכמים החדשים, תגדל האספקה מ"לוויתן" ל-60 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי - כמעט כפול לעומת 32 BCM בהסכם המקורי. מנגד, הכמות שתסופק על ידי מאגר "תמר" תרד מ-32 ל-25.3 BCM על פני תקופה של 15 שנים.

בסך הכל, על פי החוזים המתוקנים, תעלה כמות הגז הטבעי הכוללת שימכרו המאגרים הישראלים לדולפינוס לכ-85 BCM (במקום 64 BCM בהסכמים המקוריים), למשך 15 שנה, בהיקף כספי מוערך של 20 מיליארד דולר לכל התקופה. בשותפויות לא עדכנו לגבי מחיר הגז בעסקה (ככל הנראה, סביב 5 דולרים ליחידת חום), ורק ציינו כי "בדומה להסכם היצוא הקודם, מחיר הגז שיסופק לדולפינוס תחת ההסכמים, ייקבע על פי נוסחה המבוססת על מחיר חבית נפט מסוג ברנט (Brent) הכוללת מחיר רצפה".

בחצי השנה הראשונה להסכם (מ-1 בינואר 2020) יימכרו לדולפינוס 2.1 BCM בשנה (ממאגר "לוויתן" בלבד). לאחר מכן, ולמשך שנתיים, יימכרו החברות והשותפויות כ-4.6 BCM בשנה (3.6 BCM מ"לוויתן" והשאר מ"תמר"), והחל בשנה השלישית יימכרו כ-6.7 BCM בשנה (4.7 BCM מ"לוויתן" והשאר מ"תמר").

המניות הגיבו בעליות של עד 6%

בזכויות על מאגר "לוויתן", שאמור להתחיל בהזרמת גז טבעי בחודשים הקרובים, מחזיקות דלק קידוחים (45.3%), נובל אנרג'י (39.7%) ושותפות רציו עם 15%. במאגר "תמר" מחזיקות ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים (22%), תמר פטרוליום (16.75%), דור גז (4%) ואוורסט תשתיות עם 3.5%. 

היום הגיבו לדיווח ניירות הערך של השותפויות והחברות המעורבות במאגרים בעליות חדות של עד 6%, ובראשן מניית קבוצת דלק ויחידת ההשתתפות של דלק קידוחים.

ערן יונגר, מנהל מחלקת המחקר במיטב דש, ציין כי "הבוקר פרסמה דלק קידוחים כי התקיימו כל התנאים המתלים לרכישת צינור EMG, כולל בדיקת צנרת ההולכה המצרית, וכי החברה העבירה את יתרת התשלום לנאמן, כשלאחר העברת התשלום מהנאמן למוכרות תושלם העסקה סופית. על כן, מדובר בהתקדמות משמעותית לקראת יצוא גז למצרים לאחר השלמת פיתוח לוויתן".