הותר לפרסום: ראש עיריית קריית אתא הוא אחד העצורים בפרשת השחיתות החדשה בשלטון המקומי

(עדכון) - לפי החשד, יזמים וקבלנים בחברות תשתית קיבלו הטבות מראשי רשויות ובתיווך של גורמים שונים, בתמורה לשוחד • במסגרת הפרשה נעצרו הבוקר לחקירה 10 חשודים, ועוכבו 9 מעורבים נוספים • בין המעוכבים: שני ראשי מועצות מקומיות, מנכ"ל חברת נדל"ן, עוזר לשעבר לשר ובכירה במע"צ לשעבר

שוחד / צילום: Shutterstock
שוחד / צילום: Shutterstock

חקירת פרשת שחיתות ענפה הפכה לפנות בוקר (ב') לחקירה גלויה, במסגרתה נעצרו לחקירה עשרה חשודים, ועוכבו תשעה מעורבים נוספים, בחשד למעורבות בעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, הלבנת הון ועבירות נוספות.

ברשימת החשודים נמנים שני ראשי מועצות מקומיות בצפון, ראש עיר לשעבר ששמו נקשר בעבר בפלילים ונוקה מכל חשד ומכהן כיום כראש רשות ממשלתית, עוזר בכיר לשעבר לשר מהליכוד, סמנכ"לית לשעבר במע"צ, מנכ"ל חברה גדולה ובכירים נוספים.

בשעות הערב הותר לפרסום כי ראש עיריית קריית אתא, יעקב פרץ, הוא מהחשודים בפרשה. מעצרו הוארך ב-4 ימים, לאחר שהמשטרה ביקשה את הארכת מעצרו ב-7 ימי מעצר נוספים. השופטת עינת רון קבעה כי "החקירה מסועפת, מורכבת ורחבת-היקף. מדובר בחומר ראיות רב-היקף. החקירה מצויה בראשיתה".

בנוסף, הותר לפרסום כי ראש מועצת תל-מונד, שמואל סיסו, המכהן כיו"ר מועצה קרואה משנת 2017 עד שנת 2023, חשוד בקבלת שוחד. עורך דינו עדי כרמלי טוען כי הטיחו בפניו בחקירה כי ניסיון קבלת השוחד הוא הארכת המינוי שלו בתפקיד באמצעות פנייה לראש עיריית ירושלים משה ליאון. סיסו ביקש בחקירתו לעבור בדיקת פוליגרף. המשטרה ביקשה הארכת מעצר של 7 ימים, אך קיבלה 4 ימים.

עו"ד עדי כרמלי מסר בתגובה: "החשדות נגד הלקוח שלי (סיסו) הן חסרות היגיון לחלוטין. אין ללקוח שלי שום קשר למשה ליאון, והוא מעולם לא דיבר איתו. יש ללקוח שלי ערוץ ישיר מול השר אריה דרעי, שמינה אותו. הוא ביקש להיבדק בבדיקת פוליגרף, אך המשטרה לא ששה לאשר לו לעבור את הבדיקה".

עו"ד עדי כרמלי / צילום: אבישי גרינצייג, גלובס
 עו"ד עדי כרמלי / צילום: אבישי גרינצייג, גלובס

החקירה הסמויה התנהלה במשך שנה

החקירה מנוהלת על-ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית בלהב 433 בשיתוף יחידת יהלום ברשות המסים ובליווי פרקליטות מחוז מרכז, ובמשטרה דיווחו כי החקירה הגלויה מגיעה בתום חקירה סמויה שהתנהלה במשך שנה. 

במסגרת החקירה עלה החשד כי עובדי ציבור בכירים, ביחד עם אחרים, כל אחד לפי חלקו, ביצעו לכאורה עבירות שחיתות תוך מעורבות בעלי השפעה בחברות ממשלתיות ובמוסדות שלטון. לפי החשד שבשלב זה טרם הוברר עד הסוף, מכרזי בנייה ותשתיות הוטו ונתפרו לטובת קבלנים תמורת הבטחה לטובות הנאה ותפקידים בחברות בנייה או ברשויות המקומיות.

ממצאי החקירה עולה כי בעלי אינטרסים פעלו כדי לקדם את ענייניהם העסקיים, תוך ביצוע עבירות וכדי להשפיע על מקבלי ההחלטות בחברות ממשלתיות לקדם את ענייניהם. כמו כן עלה החשד כי בעלי תפקידים בכירים ברשויות מקומיות ואף במשרדי ממשלה מעורבים לכאורה אף הם בקידום ענייניהם של בעלי האינטרסים, בתמורה לשוחד או ממניעים פסולים אחרים.

במהלך היום בוצעו עשרות חיפושים, וכן התבצעה פעילות אכיפה כלכלית נרחבת. בנוסף, חוקרי להב 433 הגיעו הבוקר למשרד להגנת הסביבה ודרשו לקבל מסמך במסגרת חקירת פרשת השחיתות. עם זאת, לדברי גורם במשרד להגנת הסביבה, אין למשרד או לשר זאב אלקין כל קשר לפרשת השחיתות לכאורה, ולא בוצע מעבר לכך כל מעצר או עיכוב של גורמים במשרד.

במהלך היום נצפו בזה אחר זה עורכי דין בכירים בכניסה למשרדי להב 433. אלה הגיעו כדי לייצג ולייעץ ללקוחותיהם. בין היתר נצפו עורכי הדין אילן בומבך, עמית חדד, שרון נהרי ועוד.

מדובר בחקירה מסועפת הכוללת חשדות לשחיתות במספר מועצות מקומיות ומזכירה את פרשת 242 הידועה בכינויה "פרשת השחיתות בישראל ביתנו".

עו"ד בומבך, המייצג את אחד החשודים שלפי החשד שיחד את עובדי המדינה, מסר בתגובה כי "החקירה נמצאת בראשיתה. אני מבין שבתחילה חוקרים כמה שיותר אנשים, ואני משוכנע שהלקוח שלי לא קשור לזה, ומהר מאוד הדברים יתבררו, והוא ישוחרר לביתו".

מהמשטרה נמסר כי "משטרת ישראל תמשיך לחקור ולחשוף עבירות הנוגעות לטוהר המידות הפוגעות באזרחים הנורמטיביים, במדינה, בקופתה ובאמון הציבור במוסדותיה ונבחריה". 

*** חזקת החפות: החשודים המוזכרים בידיעה לא הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.