מנכ"ל משרד התקשורת: מכרז הדור החמישי ישתלם כלכלית למפעילים

נתי כהן אמר הערב בכנס החדשנות של אריקסון כי המכרז נבנה כך שהמדינה לא תרוויח ממנו • "שוק התקשורת בהיבט של הצרכנים לא במשבר, אבל מבחינת חברות הסלולר מדובר במשבר"

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת / צילום: כדיה לוי
נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, אמר הערב (ב') בכנס החדשנות של אריקסון כי המשרד מאמין שמכרז הדור החמישי בסלולר, שעומד בפתח, יביא עימו החזר השקעה למפעילים הסלולריים. כהן אמר את הדברים על רקע החששות של מפעילים שההשקעה במכרז אינה כלכלית.

לדבריו המשרד נמצא בשלב האחרון של המענה לשאלות שמפעילים העלו בקשר למכרז הדור החמישי. "אנחנו רואים את 2020 כשנה הראשונה לפריסת הדור החמישי, ואני סבור שהמודל יביא החזר משמעותי על ההשקעות", אמר כהן.

בנוגע לאמירתו שפורסמה בכלי התקשורת ששוק התקשורת אינו נמצא במשבר, הסביר כהן "שכאשר בוחנים את מצבו של הצרכן הממוצע בישראל שצורך בין 7-8 ג'יגה בחודש - הוא לא חש במשבר. הוא צורך את מה שהוא צריך בכל מקום. מי שבמשבר זה החברות עצמן, ואנחנו סבורים שהחברות צריכות לבצע פעולות הבראה והתייעלות. הדבר השני הוא שנעשה תיקונים ברישיונות כאלה ואחרים כדי שהתחרות תהיה בין בעלי הרשיונות ולא בידי גורמים שאינם משקיעים בשוק. והדבר האחרון הוא שאני חושב שהמפעילים יבצעו את התיקון הנדרש כדי לשאת בעלויות המכרז הדור החמישי. זה בא לידי ביטוי באופן המכרז בכך שתהיה שותפות אמיתית בחברות המשתפות רשת בהשקעה".

לגבי ההשקעות הנדרשות בשוק אמר כהן כי הוא חושב שמצאי התדרים מאפשר למפעילים לזכות בצורה הוגנת וחכמה בתהליך המכרזי. "בסימולציות שביצענו והמודל שאנחנו הולכים אליו, אנחנו כמדינה לא מסתכלים על מיקסום הרווח. המודל העסקי והתמריצים שנחזיר למפעילים יחזירו את עצמם בצורה מלאה ויביאו החזר השקעה למפעילים".

בנוגע לתדרים הקרויים גלים מילימטריים אמר כהן כי "מדובר בתדרים משלימים חשובים לדור החמישי. המשרד לקראת פרסום המדיניות לשימוש בתדרים הללו ותהיה כאן בשורה משמעותית לשוק. אנחנו עוקבים אחר מה שקורה בעולם באסדרה של התחום ואנחנו מקווים שנוכל לצאת בתחילת השנה הבאה עם מדיניות סגורה בנושא".

בהתייחסו לתחליפיות בין רשתות דור חמישי לרשתות סיבים אופטיים אמר כהן "הראייה שלנו היא שקודם כל אנחנו רוצים לראות את הסיבים האופטיים והדור החמישי ישלים רק אח"כ".

אלון ברמן, מנכ"ל אריקסון ישראל, אמר היום בכנס החדשנות של החברה כי באריקסון מעריכים שקצב האימוץ של הדור החמישי בסלולר יהיה הרבה יותר מהר מאשר בשור הרביעי וזה בגלל היתרונות שהטכנולוגיה מביאה איתה. לדבריו, היום כולנו מבינים שמדובר בפלטפורמה לחדשנות וחלק גדול מחיינו מתנהל ויתנהל על הרשת הזאת. "בדור החמישי אנחנו מצפים לפלטפורמה חדשנית באמת וחשוב שנלמד את הלקח מהדורות הקודמים". ברמן אמר שהחדשנות לא מתרחשת לפני שהרשת נבנית. "היא קורית רק אחרי שהיא נבנית ומכאן החשיבות הגדולה של השקעה בתעשייה הזאת. וזו הסיבה שרואים השקעות בסין ובדרום קוריאה וזה מה שאנחנו צריכים לקחת בחשבון כשמדברים על השקעות בדור החמישי".

עוד אמר "אנחנו רואים את המומנטום של ההשקעות בכמה וכמה מקומות ואת המאמץ שהסינים ודרום קוריאה עושים. קצב האימוץ של הטכנולוגיה יהיה גדול יותר מאשר בדור הרביעי. ב-2024 יהיו 1.9 מיליארד משתמשים. אנחנו צופים שהדור החמישי, בראש ובראשונה, יתפוס בשני תחומים. ראשית הוא יתפוס בעולם הנייח האלחוטי והדבר השני הוא שהדור החמישי ישמש לטובת הגדלת המהירות. חלק ממפעילים רואים בזה שירותי פרימיום. חלק משלב הצעות בדור החמישי שירותים כמו גיימינג, כמו בדרום קוריאה שהיא מובילה ומסמנת לנו את העתיד".