נעצר נאצי שתכנן לפוצץ בית כנסת בארה"ב ולהרעיל את חברי הקהילה

חבר הקו-קלאקס-קלן חשוד שתכנן להצית מלחמת ג'יהאד גזענית, ונעצר כשברשותו "מיין קאמפף" • הוא שילם לטבח, שידוע בכינוי "היטלר המקסיקני", כדי שיוציא אל הפועל את תוכנית ההרעלה

בית כנסת / צילום: איל יצהר, גלובס
בית כנסת / צילום: איל יצהר, גלובס

ריצ'ארד הולזר בן ה-27 נעצר אתמול (ב') ע"י FBI בחשד שזמם לפוצץ את בית הכנסת עימנואל בעיר פואבלו במדינת קולוראדו, כ-200 ק"מ מדרום לדנוור, ולהרעיל את חברי הקהילה בארסן, רעל שמשמש להדברת מזיקים.

הולזר נעצר במבצע עוקץ. הוא עלה על הכוונת של FBI בגלל פוסטים אנטישמיים רעילים במדיה החברתית. סוכנת של הבולשת הפדרלית, שהציגה את עצמה כמאמינה בעליונות הגזע הלבן, יצרה עמו קשר באמצעות פייסבוק בספטמבר והצליחה ליצור עמו יחסי אמון.

הולזר שלח לה תצלומים שבהם הוא נראה חמוש בכלי נשק ונושא צלבי-קרס וסמלים אנטישמיים וגזעניים אחרים. הוא התפאר בכך שניסה להרעיל את חברי הקהילה באמצעות החדרת ארסן, רעל שבמינונים גדולים משמש להדברת מזיקים, לצינור שמזרים מים לבית הכנסת. לדבריו, הוא שילם לטבח, שידוע בכינוי "היטלר המקסיקאי", כדי שיוציא אל הפועל את תוכנית ההרעלה, מתוך כוונה "להראות ליהודים שהם לא רצויים כאן". עד כה, אין שום סימנים שארסן אכן הוחדר לצנרת של בית הכנסת.

בעקבות העמקת ההיכרות עם הסוכנת הסמויה, סיפר לה הולזר שהוא מתכונן ל-RAHOWA, ראשי תיבות באנגלית של "מלחמת קודש גזענית", ופרש את תוכניתו לפוצץ את בית הכנסת. הסוכנת דאגה לכך שהחשוד יקבל "דינמיט" ו"פצצות צינור" בלתי מזיקות והוא נעצר בעת שקיבלם. דקה לפני שהסוכנים שלפו את סמלי FBI שלהם, הוא הספיק לומר: "זה ממש נהדר". בעת מעצרו ענד הולזר סרט עם סמלים נאציים על זרועו ונשא את הספר "מיין קאמפף".

הולזר מואשם בניסיון לשלול את חירות הדת של אזרחים בכוח הזרוע ובניסיון להשתמש בחומרי נפץ להרס בית כנסת. הוא צפוי לעונש מאסר מרבי של 20 שנה אם יימצא אשם. "סיכלנו איום מיידי על הקהילה שלנו", אמר לכתבים דין פיליפס, סוכן בכיר של FBI הממונה על החקירה.

הפרשה נחשפה קצת יותר משנה לאחר התקפת הטרור על בית הכנסת "עץ חיים" בפיטסברג, פנסילווניה, שבה נרצחו 11 מחברי הקהילה ונפצעו שישה. החשוד בטבח זה הותיר אחריו שובל ארוך של פוסטים אנטישמיים וגזעניים לפני מסע הטרור שלו. ב-27 באפריל השנה תקף גזען אחר בית כנסת של חב"ד בעיירה פווי (POWAY) מצפון לסאן-דיאגו. בטבח אשה נהרגה ושלושה נפצעו.

הולזר אמר בחקירתו כי שאב את אמונתו מ"כנסיית העולם והבורא", ארגון אנטישמי שרואה במלחמה ביהודים את תכלית קיומו. רוב חבריו גלוחי ראש גזעניים עם רקורד של פשעים אלימים.

מייסד ה"כנסיה", בן קלאסן - שהתאבד ב-1993 - כתב ב-1987את ה"אני מאמין" שלו שמשמש ספר הקודש של הארגון: "אנו נערכים למלחמה טוטלית נגד יהודים ושאר הגזעים ה'בוציים' המקוללים של העולם - מלחמה פוליטית, צבאית, פיננסית, מוסרית ודתית. למעשה, אנו רואים במלחמה הזו את ליבת האמונה שלנו, את הדיבר הקדוש מכולם. בעינינו זו מלחמת קודש עד הסוף, מלחמה בלתי נמנעת. הגזע הלבן והגזעים ה'בוציים' אינם יכולים לחיות על אותו כוכב".

מחליפו של קלאסן, מאט הייל, הורשע ב-2004 בייזום רציחתו של שופט בשיקאגו. הוא נדון ל-40 שנות מאסר.

על פי דו"ח של הליגה נגד השמצה, נרשמו בארה"ב בששת החודשים הראשונים של 2019 780 תקריות אנטישמיות, לרבות ונדליזם, הצתות והפצת חומרים גזעניים ואנטישמיים בבתי כנסת ומוסדות יהודיים אחרים. להשוואה, בששת החודשים הראשונים של 2018 נרשמו 785 תקריות אנטישמיות.

בשנת 2017 נרשמו כמעט 2000 תקריות אנטישמיות, המספר הגדול ביותר של תקריות כאלה מאז שהליגה החלה לרשום אותן באופן מסודר, לפני 30 שנה.