המועצה הארצית צפויה להכריז היום על הארכת התמ"א עד 2022 בלבד

14 שנה לאחר שאושרה תוכנית חיזוק המבנים הידועה בשם תמ"א 38, צפויה היום המועצה הארצית לתכנון ובנייה להודיע על סיומה בתוך שלוש שנים מהיום

פרויקט תמ"א 38 בקריית אונו / צילום: איל יצהר, גלובס
פרויקט תמ"א 38 בקריית אונו / צילום: איל יצהר, גלובס

המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפויה להחליט הערב (ג') על ביטול תוכנית המתאר הארצית תמ"א 38, החל מאוקטובר 2022. זאת, בהתאם להחלטת הולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) שהתקבלה לפני כשבועיים.

נגד תמ"א 38 הועלו בתקופה האחרונה טענות שונות, שהעיקריות שבהן היא שהתוכנית שאינה מגיעה לאזורים הסיסמיים הרגישים שבקרבת קו השבר הסורי-אפריקאי, וכן שהתוכנית מיושמת בעיקר באזורי ביקוש; עוד נטען נגד התוכנית, כי מכיוון שהיא נקודתית באופיה, היא גורמת לבעיות תכנון, מפריעה לתוכניות מתחמיות נרחבות יותר כגון פינוי-בינוי ומעמיסה על תשתיות.

טענות נשמעות גם נגד הפטור מהיטל השבחה שניתן ליזמי התמ"א, דבר שגורר תלונות מצד הרשויות המקומיות, שהן המוטב לקבלת ההיטל. ולבסוף, בישיבת הולנת"ע הועלו ספקות על מידת האפקטיביות של תמ"א 38/1 (מסלול חיזוק ובנייה על הגג) בחיזוק מבנים.

לאור זאת, החליטו במינהל התכנון ובולנת"ע להמליץ למועצה הארצית לבטל את התמ"א בהדרגה, תוך שלוש שנים, ולקדם צעדים חלופיים לתמ"א 38.

למוסדות התכנון אין עדיין חלופה מגובשת, אלא אסופת עקרונות, שבמרכזם העברת הסמכות לתכנון חיזוק מבנים לרשויות המקומיות, העדפת תוכניות מתחמיות שכוללות עירוב שימושים וביטול חלק מהפטור מהיטל ההשבחה. גם עקרונות אלה יידונו היום במועצה הארצית, שאמורה לאשר אותם, במקביל לביטולה ההדרגתי של התמ"א.