הישראליות בוול סטריט הצטרפו באוקטובר למגמה הכללית: עלייה של 2.2% במדד גלובס-פרומתאוס

תת-מדד מדעי החיים במקום טוב באמצע: עלה ב-3.5% לעומת צניחה של 4.2% בת"א ביומד וזינוק של 7.7% בנאסד"ק ביוטכנולוגיה • אינמוד, מניה חדשה בתת-המדד, בולטת בעלייה של כ-43% מתחילת חודש ספטמבר

ענת כהן-דייג, מנכ"לית קומפיוג'ן / צילום: רמי זרנגר

החברות הישראליות נסחרו בחודש אוקטובר בוול סטריט במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס, העוקב אחר החברות הללו, לעלייה של 2.2%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 עלה ב-3% ומדד נאסד"ק הוסיף לערכו 3.7%, תוך כדי קביעת שיא חדש.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה באוקטובר בשיעור של 3.5%. מנגד, מדד ת"א ביומד ירד בשיעור של 4.2%, ואילו מדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה הוסיף לערכו לא פחות מ-7.7%.

החברה שבלטה בתת-המדד החודש היא חברת אינמוד, חברה חדשה במדד שמסכמת עלייה של כ-43% מתחילת חודש ספטמבר ועלייה של יותר מ-100% מיום ההנפקה באוגוסט השנה. החברה, העוסקת בתחום האסתטיקה הרפואית, ונוסדה על-ידי משה מזרחי - ממייסדי חברת סינרון - פועלת למעלה מ-20 שנה ומוכרת מוצרים וטכנולוגיות לשוק הדרמטולוגי והקוסמטי-רפואי. אינמוד קיבלה במהלך החודש אישור ממשרד הבריאות הקנדי למכירה של מספר מוצרים. נוסף על כך, היא מציגה בתוצאות הרבעון השני קצב חדירה מרשים לשווקים אחרים, כגון ספרד, הודו ואוסטרליה, ומנייתה מגיבה לכך בחיוב.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט נסחרו גם הן במגמה חיובית בחודש אוקטובר, שהובילה את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 3.2%. במקביל, מדד ת"א טכנולוגיה עלה בשיעור של 6% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה עלה ב-3.4%.

גלובס-פרומתאוס אוקטובר 2019

"קומפיוג'ן נאלצה להמציא עצמה מחדש"

נציגה מעניינת וותיקה בגלובס-פרומתאוס היא החברה ישראלית העוסקת במחקר ופיתוח של תרופות אימונותרפיה לסרטן - קומפיוג'ן - הנסחרת גם בישראל וגם בארה"ב בשווי של כ-312 מיליון דולר.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד בפרומתאוס ייעוץ כלכלי וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה, קומפיוג'ן היא חברה שהמציאה את עצמה מחדש מספר פעמים במהלך כ-25 שנות קיומה. "החברה החלה את דרכה בתקופה שבה מופה לראשונה רצף הגנום האנושי, והיא פיתחה מוצרי חומרה ותוכנה ייעודיים לצורך ביצוע אנליזות על רצפי גנים, תחום שזכה לכינוי ביו-אינפורמטיקה. המודל העסקי של החברה כלל בתחילת הדרך מכירת רישיונות תוכנה, ששימשו את ענקיות הפארמה בניסיונותיהן לפתח תרופות חדשות".

עם זאת, לדברי שבח, בשנים שלאחר סיום פרויקט ריצוף הגנום האנושי, שקעה לאיטה בעולם הפארמה ההבנה שאופן פעולת הגנים מורכב משמעותית מכפי שנחזה, ותחום הביו-אינפורמטיקה שבו עסקה קומפיוג'ן "שקע בתרדמת" בשל אי-ההצלחה לתרגם את ריצוף הגנום לפיתוח תרופות בהיקף משמעותי. החברה נאלצה להמציא את עצמה מחדש.

"האסטרטגיה שנקטה החברה תחת המנכ"לית, ד"ר ענת כהן-דייג, כללה התקדמות בשרשרת הערך", מציין שבח. "במקום למכור תוכנות גילוי תרופות לחברות ענק, קומפיוג'ן החליטה להשתמש בכלים החישוביים הייחודיים שפיתחה, ובידע שצברה, לצורך גילוי וזיהוי נתיבי פעולה חדשים בתחום ריפוי הסרטן, ואז להשתמש בכספים שבקופתה לביצוע הוכחות היתכנות וניסויים ראשוניים במולקולות חדשות, שיכולות לנצל נתיבי ריפוי אלו.

"במילים אחרות, קומפיוג'ן חדלה מלהיות ספקית תוכנה בתחום גילוי התרופות, והפכה לחברה המפתחת תרופות בעצמה, על בסיס טכנולוגיות הגילוי החישוביות שבבעלותה. הגישה אפשרה לקומפיוג'ן ליצור הצעת ערך מעניינת בהרבה לחברות פארמה. במקום לספק תוכנה, היא עברה לספק מולקולות שעברו ניסויים ראשוניים בהצלחה, והחלה להתקשר עם חברות הפארמה הגדולות בהסכמי מסחור שכללו מימון ניסויים, תמלוגים ואף השקעה בקומפיוג'ן עצמה. מדובר בסכומים של עשרות מיליוני דולרים ששולמו עד כה, עם הסכמים הכוללים אבני דרך ותמלוגים שעשויים להגיע למאות מיליוני דולרים".

ייחודיות בשיטת גילוי התרופות

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, הייחודיות של קומפיוג'ן היא כבר בשלב הגילוי ובשיטת גילוי התרופות שלה. לדבריהם, יש סיכוי ממשי שקומפיוג'ן פיתחה "נוסחה" עובדת שמאפשרת לה לחזות באמצעות האלגוריתמים שלה מסלולים ביולוגיים שלא היו ידועים עד כה, ושלהם הפוטנציאל לטפל בסרטן במנגנונים חדשים.

"ה'נוסחה' מבוססת על ניתוח Big Data של רצפי דנ"א וחלבונים שונים, וככל שהשיטה תוכיח את עצמה, ייחודיותה הוא בכך שהיא יכולה לגלות מנגנונים חדשים ובכך לפתח תרופות חדשניות אשר אינן מפותחות על-ידי אחרים", אומר שבח. עם זאת, הוא מציין, עדיין מוקדם לומר בוודאות שהשיטה עובדת, ובכל מקרה יש להמתין להצלחה, לפחות של תרופה ראשונה שתצא לשוק על בסיס השיטה.

נכון להיום, בשל משאביה המוגבלים של קומפיוג'ן, שעברה לאחרונה תהליך התייעלות משמעותי, ולמרות שלפלטפורמה של החברה יישומים רחבים, היא ממקדת את השימוש בפלטפורמה החישובית שלה בתחום תרפויטי מוגדר. זאת, מכיוון שעליה להשקיע מאמצים לא רק בשלב הגילוי, אלא גם בשלבי פיתוח התרופה. בהתאם, קומפיוג'ן ממקדת מאמצים בתחום פיתוח תרופות אימונותרפיות לסרטן - תחום שבו היא מעריכה שהפלטפורמה שלה יכולה לייצר ערך משמעותי.

בפרומתאוס מציינים כי התרופות של קומפיוג'ן נועדו למוטט את מסכי ההגנה של תאים סרטניים - שמסתירים את אותם תאים מפני מערכת החיסון של הגוף, כך שאינה יכולה להילחם נגדם - כך שיתאפשר למערכת החיסון לתקוף אותם (ומכאן מקור השם אימונו-תרפיה).

המודל העסקי של החברה הוא למסחר את המולקולות בפיתוח (עם חברות ביו-פארמה) תמורת תשלומי upfront, תשלום אבני דרך, תמלוגים ו/או השקעה בחברה. מכיוון שצנרת המוצרים של החברה עדיין צעירה, לחברה אין הכנסות קבועות או שוטפות. לדברי כלכלני פרומתאוס, קומפיוג'ן רשמה הכנסות בגובה 17.8 מיליון דולר ב-2018, לעומת אפס הכנסות ב-2017.

גידול זה, לפי פרומתאוס, הקטין בכ-40% את ההפסד הנקי לכ-22.6 מיליון דולר ב-2018. הוצאות החברה משקפות את רמת ההשקעה הגבוהה בצנרת המוצרים, מתוך כוונה שהסכמי שיתוף פעולה עתידיים, אם יתממשו, יסבו לחברה רווחים נאים שיפצו על ההוצאות בהווה.

לפי פרומתאוס, הגידול המהותי בהכנסות נובע מתשלומי upfront בגין שני שיתופי פעולה של החברה עם שחקניות חזקות: אסטרה-זנקה ובאייר. לחברה גם הסכם שיתוף פעולה קליני עם ענקית הפארמה בריסטול מאיירס סקוויב (BMS), כנגד אקוויטי. שיתוף הפעולה כולל בחינת היעילות הקלינית של התרופה המובילה בצנרת התרופות של קומפיוג'ן בשילוב עם תרופה של BMS לטיפול בסוגי סרטן שונים, וגם בחינת שילובים אפשריים עתידיים. לפי הנהלת החברה, אחד מתוצרי הלוואי של שיתופי פעולה אסטרטגיים עם השחקניות הללו הוא יצירת פוטנציאל הכנסות, אך לא פחות חשוב, הם מהווים הוכחת היתכנות ליכולות הגילוי והפיתוח של קומפיוג'ן.

על פי פרסומיה, מטרתה של קומפיוג'ן היא לייצר עוד שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות פארמה וביוטק גדולות, שיציפו את הערך של הידע והפלטפורמה הטכנולוגית שלה.

שבח מציין כי השאלה לגבי הצלחתה העתידית של קומפיוג'ן עדיין פתוחה. "נכון להיום, המודל העסקי מייצר הכנסות משיתופי פעולה, שהן אמנם גדולות, אך אינן מכסות את מלוא הוצאות החברה, ויתרה מכך, עדיין לא מדובר בהכנסות סדירות. אלו יגיעו אם וכאשר אחת המולקולות החדשניות של קומפיוג'ן תגיע לשלבי מסחור". בפרומתאוס מעריכים שאם הדבר יקרה, הכנסות החברה יוכלו להיות מאוד משמעותיות, ובנוסף ייתכן שזה יפנה משאבים לפיתוח מספר גדול בהרבה של תרופות על בסיס פלטפורמת הגילוי שלה - כך שפוטנציאל החברה משמעותי ביותר.

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015, ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ, ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות