לפני הברקזיט צריך לטפל בעצי הנוי: כך פרבר לונדוני אחד עלול לעלות לבוריס ג'ונסון בבחירות בבריטניה

ראש ממשלת בריטניה עומד לבחירה מחודשת במחוז שלו, אוקסברידג', במסגרת הבחירות הכלליות ב-12 בדצמבר • אם לא ייבחר - יצטרך לפנות את דאונינג 10 גם אם מפלגתו תנצח בבחירות • אוקסברידג' נחשב למחוז שמרן, אבל מפלגות האופוזיציה מתמקדות בו הפעם, בניסיון להדיח את ג'ונסון מהזירה הלאומית ע"י ניצחון בזירה המקומית

בוריס ג’ונסון מציג עלון תעמולה לקראת הבחירות המקומיות באוקסברידג’ ב־2015  / צילום: רויטרס
בוריס ג’ונסון מציג עלון תעמולה לקראת הבחירות המקומיות באוקסברידג’ ב־2015 / צילום: רויטרס

כשדבורה קינג מבחינה בבעיה כלשהי באוקסברידג' (Uxbridge), פרבר של מעמד הביניים במערב לונדון, היא משגרת מיד דוא"ל למחוקק המקומי שלה. פעם היה מדובר על פריצת צינור מים ברחוב סמוך, פעם אחרת היא התלוננה על הסיגריות האלקטרוניות באוטובוס המקומי. "הוא פשוט לא עונה לי", אומרת קינג בת ה-59.

יכול להיות שיש לכך סיבה. הנציג המקומי בפרלמנט הוא לא אחר מבוריס ג'ונסון, שבמקרה מכהן גם כראש ממשלה. כעת הוא עומד מחדש לבחירה במחוז שלו, במסגרת הבחירות הכלליות שייערכו בבריטניה ב-12 בדצמבר. זה אומר שג'ונסון צריך לנהל את בריטניה, לנצח בבחירות שהנושא העיקרי בהן הוא הברקזיט, אבל קודם כול למצוא חן בעיני תושבי אוקסברידג'.

מאז 1902, כאשר ראש הממשלה האחרון מבית הלורדים התפטר, כל ראש ממשלה בריטי היה חבר פרלמנט נבחר. במילים אחרות: אם ג'ונסון לא ייבחר מחדש במחוז שלו במערב לונדון, הוא יפנה את דאונינג 10 גם אם המפלגה השמרנית תנצח בבחירות.

הרוב שלו באוקסברידג' הוא כמה אלפי קולות בלבד, ומפלגות האופוזיציה מתמקדות באוקסברידג'. הן מנסות לעשות מהלך נדיר בפוליטיקה הבריטית - להדיח את ג'ונסון מהזירה הלאומית על ידי ניצחון בזירה המחוזית.

ביום ה' שעבר, המפלגה הליברלית-דמוקרטית שיגרה אוטובוס קמפיין לאוקסברידג'. הפעילים של הלייבור השיקו קמפיין שנקרא "להוריד את בוריס" לקראת הבחירות. "בואו לאוקסברידג', תתקבלו בסבר פנים יפות", שאג ג'ונסון בשבוע שעבר בפרלמנט כאשר מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין הקניט אותו באומרו שהוא צריך לעבור למושב פרלמנט בטוח יותר.

בקיץ שעבר, כאשר משבר הברקזיט הלך והתחמם, אפשר היה להבחין בראש הממשלה מאחורי דוכן במרכול סמוך לאוקסברידג', כשהוא מחלק עלונים עם מסר של מאבק בפשיעה. הפוליטיקאי המוכר ביותר בבריטניה פינה זמן לבדיקת עצים שניזוקו באוקסברידג', ואימץ קמפיין שנועד לשכנע את שירות הדואר להכיר באזור בתוך המחוז שנקרא Yiewsley. בחודש שעבר, כשהוא נערך להמר על עתידו הפוליטי בבחירות כלליות, המקומיים הבחינו בו חולף על פני הקניון בדרך לביקור בתחנת משטרה.

"רק לחשוב על זה שבאמצע כל המהומה בוריס מופיע כאן לפתע", אמר רוברט רייט, בעלים של חנות אמנות מקומית.

המחוז של ג'ונסון, שכולל את אוקסברידג' ואת סאות' ריסליפ, וממוקם על כביש הטבעת של לונדון, היה מושב שמרן בפרלמנט זה שנים. האזור ידוע בקניון שלו וב"בונקר הקרב על בריטניה", שבו התרכזה ההגנה האווירית על דרום מזרח לונדון בימי המלחמה. רוב תושבי המחוז הצביעו בעד הברקזיט ביוני 2016.

ג'ונסון זכה ברוב של כ-5,000 קולות במחוז בבחירות של 2017, הרוב הדחוק ביותר של ראש ממשלה מכהן מאז שנות ה-20 במאה שעברה.

הצעירים פחות מתלהבים מהשמרנים

מכון המחקר Onward, בעל נטייה למרכז-ימין, כינה את המחוז "פגיע", בהתבסס על סקר שלפיו האוכלוסייה בו הופכת ליותר ויותר צעירה, והצעירים פחות צפויים להצביע לשמרנים, בין היתר מפני שרבים מהם מתנגדים לפרישה מהאיחוד האירופי.

אבל מהפך הוא עדיין אפשרות רחוקה. בגלל הפרסום שלהם, "ראשי ממשלות נוטים לנצח במחוז הבחירה שלהם", אומר עורך הסקרים לואיס בסטון.

המתנגדים לג'ונסון מכוונים אל עקב אכילס שלו: ראש הממשלה בן ה-55 מעולם לא התגורר באמת באוקסברידג'. לפני המעבר לדאונינג סטריט הוא התגורר שנים בצפון לונדון, ואחר כך עבר לדירת חברתו בשכונת יוקרה בלונדון. "הוא לא אוכל את מה שאנחנו אוכלים. הוא לא שואף אפילו את אותו האוויר כי הוא לא נמצא כאן", אומר עלי מילאני, מועמד הלייבור במחוז.

תרזה מיי הגיעה בכל יום שישי

למחוקקים בריטים, העלייה לרגל בימי שישי למחוז הבחירה שלהם היא בבחינת ייהרג ובל יעבור, גם כשהם מכהנים במשרות בכירות. קודמתו של ג'ונסון, תרזה מיי, נהגה להגיע למחוז שלה, מיידנהד, כמעט בכל שבוע.

גם כשראשות הממשלה שלה קרסה השנה אחרי דחיית עסקת הברקזיט שהיא השיגה בהצבעות בפרלמנט, היא מצאה את הזמן לבקר ב"דרבי הברווזים" במיידנהד, אירוע שבו 3,000 ברווזי גומי משתתפים במירוץ על התמזה.

ב-2014, כאשר הקדנציה שלו כראש עיריית לונדון התקרבה לסיום, ג'ונסון אמר שהוא "ינסה למצוא מקום כלשהו" להתמודד בו כדי לחזור לפרלמנט. אוקסברידג' במערב העיר, במרחק 32 ק"מ מהמרכז, נתפס כמחוז בחירה בטוח לג'ונסון, כזה שאינו רחוק מדי מביתו בצפון העיר ושאוכלוסייתו שמרנית ברובה. בבריטניה המועמדים לא חייבים להתגורר במחוז שהם מייצגים.

ג'ונסון נבחר ב-2015, ורוב תושבי אוקסברידג' הלכו אחרי המחוקק שלהם והצביעו גם למען הברקזיט במשאל העם כעבור שנה. הוא ניצל היטב את מעמד הסלבריטאי שלו. מישל ברדלי זוכרת איך ג'ונסון השתתף בפתיחת הקפה שלה, פרוטאין שאק, באוקסברידג'. הוא עזר לה לחלק דוגמיות אוכל ומשך קהל רב. "הוא עשה מעל ומעבר", היא אומרת.

כשר חוץ בממשלת מיי בפברואר 2018 השמיע ג'ונסון נאום מפתח שתיאר את חזון הברקזיט שלו. בערך באותה עת הוא נפגש עם תושבים באוקסברידג' שהתלוננו על כוונה לכרות כמה עצי נוי.

באותו החודש, כאשר הממשלה החלה להתמוסס על רקע הברקזיט, הדיפלומט הראשון של בריטניה סייר בסנט אנדרוז רואוד באוקסברידג', כאשר התושבים כעסו על התנועה ברחובות בשעות הורדת הילדים לבית הספר והאיסוף שלהם. "אני להוט לעזור לכל הצדדים בנושא הזה לעבוד לקראת פתרון", הוא הכריז.

"לפעמים אני לא מקבלת תשובה"

יש תושבים מתוסכלים. תושבת השכונה קינג שנוהגת לשגר לו אי-מיילים, אומרת שדעתו מוסחת. "לפעמים אני מקבלת את התשובה הסטנדרטית, ואפשר להבין מיד שהוא לא התייחס לכל השאלות שהעליתי בפרוטרוט. לפעמים אני לא מקבלת כלל תשובה", הוא אומרת.

ג'ונסון התחייב פעם שהוא ישכב על הארץ מול בולדוזרים כדי לעצור את בניית מסלול ההמראה החדש בנמל התעופה הית'רו הסמוך, שתושבים טוענים שיגביר את זיהום האוויר שלהם. כשהפרלמנט הצביע בנושא הזה בשנה שעברה, ג'ונסון לא הופיע להצבעה. הוא הסביר מאוחר יותר שהייתה לו פגישה דחופה באפגניסטן. "בכל מקרה הבהרתי את התנגדותי מאז שאני מכהן בממשלה", הוא כתב בהודעה שפרסם אז.

כאשר משחק הגירושים של בריטניה מהאיחוד האירופי, עמית הסחר הגדול ביותר שלה, המשיך להתנהל, ג'ונסון קיבל פניות מהמחוז בסדרה של נושאים: האם יש לקבוע מעבר חצייה מחוץ למרכול המקומי של Lidl? האם לפתוח מחדש את השירותים הציבוריים בתחנת הרכבת המקומית?

"לפעמים אני יושבת איתו במשרד שלו, ולפעמים הוא יושב במטבח שלי", אומרת התושבת לוטי ג'ונס, בת 50, ששוחחה עם ג'ונסון בהזדמנויות רבות, כדי למחות נגד הצעה לקו רכבת מהירה באזור.

אן באלטר, בת 62, אומרת שהיא עבדה בעבר עבור ג'ונסון בבחירות, אבל כבר איננה מתלהבת ממנו. היא חושבת שהעמדה שלו ביחס לברקזיט "הוסיפה יותר מדי אי ודאות". תושבים אחרים מתלהבים ממנו. "אני חושב שהוא הוסיף ערך", אומר אבינאש ורמה, שמתגורר באוקסברידג' יותר מ-30 שנה ויצביע עבור ג'ונסון בבחירות.

ברדלי, בעלת בית הקפה, הופתעה לאחרונה לטובה כאשר לשכת ראש הממשלה הודיעה לה שהיא יכולה להתקשר אליו בכל רגע. היא לא בטוחה שתיענה להצעה. "אניח לו לנפשו לפי שעה, כי ללא ספק יש לו עוד נושאים על סדר היום", היא אומרת.