פרופסור סיני הגיש תביעה שמאתגרת את השימוש הנפוץ בזיהוי פנים במדינה

פרופ' גו בינג מאוניברסיטת ג'ג'יאנג למדעים וטכנולוגיה תובע את פארק הספארי של העיר האנגג'ואו' בטענה כי הפר את זכויותיו כצרכן כשדרש ממנו, ומשאר המנויים השנתיים של הפארק, להצטלם לטובת מערכת זיהוי פנים חדשה שתוצב בכניסה לפארק

זיהוי פנים / צילום: שאטרסטוק
זיהוי פנים / צילום: שאטרסטוק

השימוש בטכנולוגיית זיהוי פנים הולך ותופס תאוצה בסין - במרחב הציבורי, בבתי מלון, בנייני משרדים ועוד, כאשר את הטכנולוגיה מפעילה הממשלה, אך גם רשויות מקומיות, חברות פרטיות ועוד. למרות שבמערב טכנולוגיות כאלה מעלות חששות מפגיעה מאסיבית בפרטיות ובזכויות אדם, בסין לרוב הן לא מעוררות התנגדות. אך לאחרונה פרופסור סיני למשפטים הגיש תביעה יוצאת דופן בעקבות שימוש בטכנולוגיה זו.

פרופ' גו בינג מאוניברסיטת ג'ג'יאנג למדעים וטכנולוגיה תובע את פארק הספארי של העיר האנגג'ואו, בטענה כי הפר את זכויותיו כצרכן כשדרש ממנו, ומשאר המנויים השנתיים של הפארק, להצטלם לטובת מערכת זיהוי פנים חדשה שתוצב בכניסה לפארק.

לפי התביעה, בחודש יולי, פארק הספארי אמר לבעלי כרטיסי הכניסה השנתיים כי טכנולוגיית זיהוי הפנים מחליפה את השיטה הקודמת שהייתה נהוגה בפארק וזיהתה את המנויים באמצעות טביעת אצבע.

הפארק הודיע לכל בעלי המנוי כי אם לא יצטלמו עד 17 באוקטובר, המנוי שלהם כבר לא יהיה תקף, והם לא יורשו להיכנס אליו, תוך סירוב להעניק החזרים כספיים מלאים למי שלא הסכים לתקנות החדשות. לטענת גו, דרישה זו מפרה את חוק הגנת הצרכן הסיני בשל דרישה למידע רגיש ללא בקשת רשות מהמנויים לקבל אותו. בתביעה נכתב כי הפארק "כפה איסוף של מידע ביומטרי אישי כששינה את המערכת ללא הסכמה", וכי "ברגע שמידע כזה ידלוף, שימוש לא חוקי בו יסכן בקלות את הבטיחות של הצרכנים".

גו תובע החזר מלא של 1,360 יואן (כ-193 דולר) עבור דמי המנוי שלו והוצאות משפטיות. הוא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מטרת התביעה איננה קבלת ההחזר הכספי, אלא להעלות מודעות לסוגיות שקשורות באיסוף לא מבוקר של מידע אישי וקריאה לרגולציה רבה יותר בתחום.

לפי גוף התקשורת הסיני הממשלתי Beijing News, גו אמר כי הגיש את התביעה כי הרגיש שלא רק הזכות שלו לפרטיות מופרת, אלא גם של רבים אחרים, הטיל בספק את הצורך של ספארי לאסוף מידע רגיש כזה, ולגבי היכולת שלו לאבטח את המידע, או לשאת באחריות אם המידע ידלוף.

לפי בייג'ין ניוז, גו אמר כי "במידה מסוימת זה נחוץ שרשויות ממשלתיות ובעיקר משטרות יטמיעו את הטכנולוגיה הזו, כי זה עוזר לשמור על ביטחון הציבור, אבל עדיין כדאי לדון בלגיטימיות ובחוקיות של שימוש בטכנולוגיה הזו".

תוצאות פסק הדין עשויות להשפיע על האופן בו ממשלת סין מפקחת על רשויות וחברות שמשתמשות בבינה מלאכותית.

לפי סוכנות הידיעות הסינית הממשלתית "שינחואה", מאז שהממשלה השיקה את יוזמת "התיירות החכמה" שלה ב-2015, מעל 270 אטרקציות תיירותיות הטמיעו מערכות זיהוי פנים.