עובדי סלקום: ההנהלה צריכה לדחוף למיזוגים בשוק

עובדי סלקום הציגו עבודה כלכלית שהוכנה ע"י חברת הייעוץ BDO, שמסבירה את ההשלכות החמורות של המדיניות הממשלתית על שוק הסלולר • "מחירי הסלולר בשיראל הם מחירי היצף המונעים משיקולים של טווח קצר"

ועד עובדי סלקום, בראשות מיה יניב, גיבש תוכנית כלכלית להבראת החברה, תוכנית שתוצג להנהלת החברה אך גם תשמש את העובדים במסגרת המשא-ומתן שהם מנהלים לשינוי כולל ומקיף בשוק התקשורת.

התוכנית, שבוצעה על-ידי הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO, חן הרצוג, כוללת ניתוח מקיף של השוק וסוקרת את מצב התקשורת בישראל בהשוואה לעולם.

בשיחה עם "גלובס" הסבירה יניב כי היא מאמינה ששוק הסלולר מחייב טיפול שורש מקיף שיגיע רק אם יטפלו בבעיות הרחבות בשוק, ולכן החליט הוועד לקחת יוזמה ולהכין עבודת ניתוח במטרה להמחיש את מצבו הרעוע של שוק הסלולר בישראל.

בשורה התחתונה, העבודה כוללת, לצד איסוף מרשים של חומר השוואתי, גם המלצות לפעולה, שחלקן מונחות לפתחה של הממשלה, וחלקן קשורות לאחריות החברה בניהול המאבק לשינוי פני הרגולציה בשוק.

כך למשל, העבודה מצביעה על כך שרווחיות חברות הסלולר בישראל היא מהנמוכות בעולם, וזו רווחיות שאינה מאפשרת השקעות. בנוסף, העבודה מראה כי רמת ההשקעות בישראל נמוכה בהשוואה למדינות ה-OECD. "פער המחירים בין ישראל למדינות ה-OECD עומד על כ-20 שקל למנוי בממוצע. מחירי השוק בישראל אינם מייצגים מחירי שיווי-משקל תחרותי, אלא מחירי היצף המונעים משיקולים של טווח קצר" .

עוד מצאה העבודה כי "שיווי-המשקל בשוק הסלולר הופר עקב התערבות רגולטורית ושיטת הקצאת רישיונות שגרמה לתהליך של הקרבת שיקולי טווח ארוך על חשבון נתח שוק בטווח הקצר. נדרשת התערבות ממשלתית לטיפול בכשלי השוק שנוצרו ולהחזרת הענף לפסים של רווחיות ברת-קיימא, שתאפשר תחרות גם על שירות, חדשנות והשקעות" .

בהמשך קובעת העבודה כי על-מנת להתמודד עם המצב נדרשים צעדי מדיניות הכוללים: מניעת מחירי היצף והחזרת הענף לרמת מחירים תחרותית שתתמוך בהאצת ההשקעות; עידוד מיזוגים כדי לאפשר תחרות יעילה תוך ניצול יתרונות לגודל; והקלות רגולטוריות להפחתת עלויות עודפות.

אחד הנתונים המעניינים שמוצגים בעבודה מתייחס לאמירה של בנק ישראל, לפיה "יש לנקוט מדיניות שתביא לכך שכל חברות השירות הסלולרי יפנימו באותה מידה את עלויות התשתית".

מאחורי האמירה הזו מסתתרת תפיסה שאומרת שהרשתות המשותפות מגלמות נזק גדול לשוק, מכיוון שהן בעצם מאפשרות לשחקנים קטנים חיבור לרשת גדולה קיימת, אך הן לא נושאות בעלויות המלאות, ולכן פוטנציאל הרווח שלהן גדול יותר. במקרה של סלקום מדובר בגולן טלקום וב-We4G. האם העובדים רומזים שעל שתי האחרונות לשלם יותר לסלקום עבור שימוש בתשתיותיה? ככל הנראה כן, אבל ההסכם בין הצדדים לא בנקל יוכל להיפתח' ותמיד קיימת האפשרות לחיבור עם מפעיל אחר.

המשא-ומתן בין סלקום לעובדים ממשיך בימים אלה, ועדיין לא נרשמה פריצת דרך.