שחור עולה: הדור החדש של ה-GLE הוא שרירי ובעל נוכחות אגרסיבית

הדור החדש של ה-GLE טורבו דיזל מעניק את כל התחכום והנוחות של מרצדס S קלאס בשילוב עם טכנולוגיה עתידנית ושימושיות גדולה הרבה יותר • אבל מי שמצפה לרמת המחיר הנמוכה של עידן הפלאג-אין - שיסתיים בקרוב - יצטרך להתאים ציפיות

פלח רכבי היוקרה בישראל צועד כיום לעבר טריטוריה חדשה ובלתי מוכרת. בשנתיים האחרונות נשלט השוק הזה על ידי דגמים היברידיים-נטענים (פלאג-אין), שכבשו את השוק בזכות הטבת מס הקנייה בגובה שחצה את ה-150 אלף שקל לרכב בקצה העליון והצמיחו תעשיה משגשגת של יבוא עקיף.

אבל בינואר הקרוב עתידה הטבת המס להיחתך משמעותית לתקרה של 60 אלף שקל ובעקבותיה תפחת כדאיות היבוא של דגמי הפלאג-אין, שמחירם הבסיסי יקר יותר משמעותית. הוסיפו לכך ירידה משמעותית שצפויה בזמינות המלאי של גרסאות הפלאג-אין מחוץ לאיחוד האירופי עקב מחסור בסוללות ומעבר גורף של האיחוד לדגמים עם פליטה מופחתת - וקיבלתם חוקי משחק חדשים בפלח.

מי שעשוי להישאב כעת בחזרה לתוך החלל שנוצר הם דגמי בנזין ודיזל מסורתיים, שאותם צפויים היצרנים האירופים "לדחוף" לשווקים מחוץ לאיחוד האירופאי כדי להוריד את פליטת ה-C02 הממוצעת של צי הרכב שלהם בתוך אירופה. דוגמה אחת הוא הדור החדש של ה-GLE, דגם הדגל של מרצדס בפלח רכבי הכביש-שטח-פאר, שנחת אצלנו בינתיים בגרסה אחד בלבד - עם מנוע שישה צילינדרים דיזל שלוגם סולר ריחני.

מרצדס GLE350 טורבו דיזל
 מרצדס GLE350 טורבו דיזל

מרצדס GLE350 טורבו דיזל
 מרצדס GLE350 טורבו דיזל

שרירי ובעל נוכחות אגרסיבית

מרצדס ביצעה במהלך השנים כמה "ניסויי עיצוב" על ה-SUV הגדול שלה במטרה לייצר לו זהות ובידול, ובמיוחד זכור לנו העיצוב הקוביסטי של הדגם מתחילת העשור. בינתיים היא הספיקה ללמוד את נפש לקוחותיה ואימצה את קו העיצוב המקובל ששולט כיום בפלח הזה. כלומר, מאסה של "שרירים", מידות ענקיות ונוכחות כביש אגרסיבית ומטילת ייראה.

ב-GLE אין הרבה זוויות חדות למעט עמוד הגג האחורי, שנוטה קדימה, והזנב שלו מזכיר שרירן בעיצומה של הנפת משקולות. פרופיל הצד, במיוחד בחלקו האחורי, מדגיש את הסנטימטרים הנוספים שנוספו לאורך הכולל ולבסיס הגלגלים ואילו "כרטיס הביקור החזותי" האולטימטיבי הוא כמובן החרטום, שבמרכזו גריל שמזכיר אגרוף קפוץ עם סמל כוכב ענק במרכזו ופנסי הייטק מעוצבים, שמשדרים לנהגים "מרצדס מאחוריך" גם בלילה נטול ירח. הוסיפו לכך צבע שחור וחישוקי 20 אינץ' אופציונליים, כמו אלה של רכב המבחן שלנו, וקיבלתם "מכבש אספלט" עתיר ססטוס, שמאיים לרמוס את כל מי שמעכב אותו.

אם העיצוב החיצוני של ה-GLE מדבר עם סביבתו בטון סמכותי וקולני, עיצוב הפנים הוא כולו מוזיקה קלאסית חרישית. עמדת הפיקוד זורמת בקווים רכים מסביב לנוסעים ומשתלבת בדלתות ובקונסול המרכזי, מתגי השליטה המתכתיים נראים ומרגישים כאילו עוצבו ב"טיפאניס" והאצבעות מלטפות באופן כמעט בלתי רצוני את משטחי העור ואת דיפוני הפלסטיק הרכים שמשובצים בעץ.

מסך LCD רחב ועתידני - בעברית

כמו בכל מרצדס מודרנית גם כאן ניצבים במרכז מערך הפיקוד צמד מסכי LCD רוחביים בחדות גבוהה, אך לשם שינוי הם לא נראים כמו תוספת בדיעבד אלא משתלבים ברצף לכדי מסך תצוגה רוחבי ענק, שמוטמע אינטגרלית. האפקט עתידני ומרשים ומאותגרי אנגלית ישמחו לדעת שכל תפריטי השליטה והמידע עברו גיור. עם זאת, הממשק העברי עדיין לוקה בכמה באגים ובמיוחד הממשק הקולי של מערכת הניווט. יש כאן גם "סייענית קולית" ידידותית (מפיתוח ישראלי), כמו בסדרה A, החדשה אולם היא טרם ביקרה באולפן ללימוד עברית.

רמת האבזור התקני מקיפה וכוללת בין השאר מערך יסודי של עזרי נהיגה סמי-אוטונומיים, שיכולים להוריד מהנהג את נטל האחיזה בהגה בפקקים, ולפרקים קצרים גם בכביש ישר. אבל כמקובל בפלח לא צריך להתאמץ יותר מדי כדי להוציא עוד 150-200 אלף שקל על אופציות. המפעל של מרצדס בטוסקלוסה, אלבמה, שבו מיוצר ה-GLE, רחוק מאד מהחברה האם בשטוטגרט אבל איכות הייצור שלו מיישרת קו עם גרמניה ובמיוחד בולט בידוד רעשים מוחלט - לא עניין של מה בכך בדגם דיזל מגודל.

חמישה מבוגרים בגודל מלא ייהנו בשתי השורות הקדמיות ממרחב רגליים נשיאותי וממרחב ראש בלתי מוגבל. גם צמד המושבים בשורה השלישית מציעים מרחב ראש סביר, אבל הם לוקים במרחב ברכיים מוגבל והנגישות אליהם מורכבת ודורשת גמישות. כשהם מאוישים נפח תא המטען מתכווץ למינימום ההכרחי. בסך הכול, מי שלא באמת זקוק לאופציה הזו יכול לוותר עליה בלב שלם ולחסוך 40 אלף שקל. מי שכן זקוק לה ימצא מענה טוב יותר באח הגדול GLS, שתוכנן מבראשית עבור 7-8 נוסעים.

תיבת ההילוכים עברה "חינוך מחדש"

מבול גרסאות הפלאג-אין כמעט השכיח מאיתנו, שדיימלר היא אחת היצרניות הגדולות והמנוסות של מנועי דיזל בעולם. המנוע בנפח 3 ליטר היווה תזכורת נעימה לכך בסיוע שפע של דחף שרירי וחלק בכל תנאי הנהיגה ומומנט אדיר, שלמרות משקל עצמי של יותר מ-2.1 טון בועט את הרכב קדימה כמו קליע - אם נחה על הנהג הרוח הנכונה.

שיוט במהירויות גבוהות מתבצע בשקט מרשים כשהמנוע בקושי מרחף סביב 2,000 סל"ד וגם בשיוט עירוני המנוע משמיע בקושי נהמה מעודנת. הדור הקודם של תיבת תשע המהירויות של מרצדס לקה בתגובה קפריזית לעיתים אבל ניכר שהדור החדש עבר "חינוך מחדש" במחלקת האלגוריתמים של מרצדס, והוא רהוט ומתמודד רציני על התור "התיבה האוטומטית הטובה בשוק". צריכת הדלק מרשימה כפי שניתן לצפות מדיזל מודרני, ועם רגל כבדה על המצערת השגנו בקלות 11 קילומטר לליטר סולר.

המחיר: כ-670 אלף שקל

תקצר היריעה מלתאר כאן את חידושי המחשוב והאלקטרו-מכניקה שמסתתרים במערכת ההנעה הכפולה ומתלי האוויר האקטיביים החדשים של לבית מרצדס. נסתפק בכך שבידוד הזעזועים ונוחות הנסיעה פנטסטיים, על כל סוגי האספלט, ולטעמנו מצדיקים את תוספת המחיר הנכבדה (כ-60 אלף שקל). כבונוס מקבלים מצב להרמת המתלים ומצב תכנות ייעודי לנסיעת בשטח, שמאפשרים לבריון הספורטיבי-אלגנטי לצלוח מכשולים, שנהגי ג'יפים צבאיים היו חושב פעמיים אם להיכנס אליהם.

למרות הממדים התנהגות הכביש ידידותית לנהגים בכל רמות המיומנות, כולל לנהגים מתחילים, אם כי יש יותר מדי פילטרים בתקשורת בין הנהג לאספלט ונטיית הגוף בפניות הדוקות די מוחשית. ב.מ.וו X5 ואאודי Q7 מרגישים יותר הדוקים וספורטיביים בנהיגה נמרצת.

המחיר ההתחלתי עומד על כ-605 אלף שקל, אבל מרצדס GLE350 טורבו דיזל עם מתלי אוויר מציב את רף המחיר על כ-670 אלף שקל בגרסת ה-5 מקומות. עידן הפלאג-אין הרגיל את הלקוחות למחירי פתיחה הרבה יותר ידידותיים לכיס, בסביבות ה-500 אלף שקל, אך כאמור בינואר הקרוב יתהפכו היוצרות. ענייני מיסוי בצד הדור החדש של ה- GLE הוא כלי מגובש ומרשים מאוד, שיעניק את כל הנוחות והתחכום של סדרת ה- S קלאס אבל עם הרבה יותר שימושיות ורב תכליתיות. אפילו במחיר הזה, לא נופתע אם הוא יפלס את דרכו לצמרת הפלח. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X5-30D

600 אלף שקלים עולה גרסת הבסיס של ה-X5 טורבו דיזל בגרסת 30d עם חמישה מקומות ומנוע 3 ליטר שמייצר 265 כ"ס ו-63 קג"מ ומזניק את הרכב ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות. הרכב מספק מרחב מחייה נדיב לחמישה, תא מטען מאסיבי, עיצוב שרירי, תחושה ספורטיבית ואבזור מקיף כולל סיוע סמי-אוטונומי מתקדם.

אאודי Q7 3.0TDI

ל-SUV הגדול של אאודי יש גרסת פלאג-אין על בסיס מנוע דיזל אך את מרכז הבמה יתפוס בינואר דגם הטורבו דיזל הרגיל, שעולה 620 אלף. יש לו שבעה מקומות, מנוע V6 טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 286 כ"ס, מתלי אוויר כסטנדרט והנעה כפולה מתקדמת. המושב האחורי הוא מהרווחים בפלח.

לנדרובר ריינג'רובר ספורט

759 אלף שקל עולה גרסת הטורבו-דיזל של ריינג'רובר ספורט עם חמישה מקומות ישיבה. הכלי מעט יותר קצר מהמתחרים ומצויד כסטנדרט במתלי אוויר וביכולות שטח מקצועיות. תא הנוסעים מפואר ומתוחכם המנוע הוא טורבו-דיזל בנפח 3 ליטר, שמייצר 292 כ"ס ו-61 קג"מ ומאיץ ל-100 ב-7.2 שניות.