הנשיא מקרון קורץ למצביעי הימין: יקבע מכסות לעובדים מהגרים מחוץ לאירופה

מאז כניסתו לתפקידו ב-2017, מקרון נזהר מטיפול בנושאי התעסוקה שמלהיטים את הימין הקיצוני, אך בשבועות האחרונים הוא התחייב לנקוט עמדה תקיפה יותר נגד הגירה לא חוקית

הנשיא מקרון/ צילום:  רויטרס
הנשיא מקרון/ צילום: רויטרס

צרפת מתכננת להקים מערך של מכסות לעובדים מהגרים שמגיעים אליה מחוץ לאירופה. זהו מהלך חסר תקדים שמשקף את מאמציו של הנשיא עמנואל מקרון להתייחס לחששות של מצביעי ימין מפני אובדן מקומות עבודתם.

שרת העבודה מיוריאל פניקו אמרה שהממשלה יוצרת רשימה של תחומי עיסוק מקצועיים שיהיו כפופים למכסות ההגירה כדי ליישם את המערכת החדשה הזו בקיץ 2020.

האמצעים הללו הם סימן לשאיפתו של הנשיא מקרון לאזן את הצורך בכוח עבודה מיומן עם התפיסה בקרב בוחרים שנוטים לימין שהממשלה אינה עושה די להגן על עובדים צרפתים.

הרשויות יעניקו אשרות כניסה רק לעובדים זרים שכישוריהם יהיו נחוצים, אמרה פניקו לרדיו צרפת. היא התחייבה להתמקד בעזרה למובטלים הצרפתים למצוא עבודה. "זו גישה אחרת", היא הוסיפה.

מאז כניסתו לתפקידו ב-2017, מקרון נזהר מטיפול בנושאי התעסוקה שמלהיטים את הימין הקיצוני, אך בשבועות האחרונים הוא התחייב לנקוט עמדה תקיפה יותר נגד הגירה לא חוקית, ובכך הוא הגיב למבקרים מהימין הקיצוני שטוענים שהמהגרים מנצלים את מערכת הרווחה הצרפתית.

ממשלת צרפת אמורה גם לחשוף אמצעים חדשים להגבלת הגישה לשירותי בריאות הציבור למחפשי מקלט מדיני, לפי מחוקקים שקיבלו תדרוך על כך מראש הממשלה אדואר פיליפ.

על פי התוכנית המוצעת, מהגרים יצטרכו להמתין שלושה חודשים אחרי בקשת המקלט שלהם לפני שיקבלו גישה לשירותי הבריאות. מחפשי מקלט יקבלו עדיין סיוע חירום רפואי.

פייר אנרי, מנהל אגודת זכויות המהגרים France Terre d’Asile, הזהיר שהגבלת הגישה לשירותי בריאות תגרום לעומס נוסף על חדרי המיון ברחבי המדינה.

"כשלמחפש מקלט יש דלקת סמפונות, נאמר לו להמתין שלושה חודשים עד שהיא תהיה דלקת ריאות? עובדים סוציאליים יצטרכו לשגר אותם לחדרי המיון?" הוא שאל.

מקרון מנסה לשפר את שיעורי התמיכה בו בקרב מעמד העובדים לפני ההתמודדות הצפויה שלו עם מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה-פן בבחירות לנשיאות ב-2022. אבל המהלך הזה עלול לערער את בסיס התמיכה הנוכחי שלו. מחוקקים רבים ממפלגתו התנגדו בעבר לחוקי הגירה נוקשים יותר.

מדינות אחרות באירופה, כמו אירלנד, אוסטריה ופורטוגל, יישמו שיטת מכסות למגזרים ספציפיים. ממשל טראמפ מציע מערכת הגירה מבוססת מיומנות מקצועית. אך המערכת החדשה בצרפת תזכיר יותר מדינות כמו אוסטרליה או קנדה, שבהן הממשלה קובעת בכל שנה מספר מרבי של עובדים שיכולים להיכנס למדינה על פי מיומנותם והכשרתם.

למערכת המכסות החדשה בצרפת יהיה אפקט מוגבל. עובדים מהגרים מהווים רק 13% מסך המהגרים שהגיעו לצרפת ב-2018, לפי משרד הפנים הצרפתי. 255,956 זרים, ביניהם סטודנטים, פליטים ובני משפחה של תושבים צרפתים, התיישבו בצרפת בשנה שעברה.