האם וול סטריט תשבור שוב את השיא: 4 נקודות לקראת פתיחת השווקים בעולם

בעוד המדדים בניו יורק נסחרים ברמת שיא היסטורית, יפורסמו השבוע נתוני האינפלציה • יו"ר הפד ג'רום פאואל צפוי לתת עדות בפני הסנאט ביום רביעי הקרוב • בריטניה ויפן יפרסמו נתוני צמיחה • בשוק המקומי יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, בלידר צופים עלייה של 0.5% • התחזית השבועית של "גלובס"

סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, Brendan McDermid
סוחרים בבורסת ניו יורק / צילום: רויטרס, Brendan McDermid

לאחר מהלך עליות פנומנלי מתחילת השנה של המדדים המובילים בעולם, למרות סוגיית הסחר והברקזיט, המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח בהמשך לעליות שנרשמו בסוף השבוע בוול סטריט, שם המדדים טיפסו לשיא כל הזמנים. מדד הנאסד"ק טיפס ב-0.48%, וה-S&P 500 סגר שבוע חמישי ברציפות של עליות שערים. עיני השוק נשואות להתפתחויות סביב סוגיית הסחר שבין סין לארה"ב. 

אלו האירועים שצפויים לרכז עניין השבוע בשווקים:

1. מלחמת הסחר לאן?

לאחר שבשבוע שעבר דווח כי סין וארה"ב הסכימו שלא להעלות מכסים באופן הדדי, הנשיא טראמפ הכחיש כי ארה"ב הסכימה לכך, אך הדגיש כי סין מעוניינת להשיג עסקה. "לא הסכמתי לשום דבר", אמר טראמפ לעיתונאים לפני שעזב את הבית הלבן בדרכו לגאורגיה ביום שישי האחרון. "סין הייתה מעוניינת לקבל קצת חזרה (מהמכסים), ולא חזרה מוחלטת מכיוון שהם יודעים שלא אעשה את זה". 

כעת המשקיעים ממתינים למפגש של טראמפ עם נשיא סין לטובת החתימה על "שלב 1" בעסקה, כפי שהגדיר הבית הלבן. טראמפ מקווה לפתור את הסוגייה המרכזית שעומד בלב המחלוקת והיא סוגיית הקניין הרוחני. 

הדעה הרווחת בשוק היא כי טראמפ מנסה לגרור את סוגיית הסחר לפחות עד לבחירות בנובמבר הבא, וכי סוגיית הסחר לא תבוא לכדי פתרון. עם זאת, הכותרות בנושא ימשיכו לתת את הטון כפי שנעשה עד כה.

לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "ההערכות שהאמריקאים והסינים מתקרבים להסכמות בנוגע לשלב הראשון של הסכם הסחר עשו באופן טבעי רק טוב לשוק המניות ורק רע לשוק האג"ח. השמועות בשבוע שעבר לגבי כך שההסכם יכלול ביטול של חלק מהמכסים שהוטלו על ידי שני הצדדים, תרחיש שגם אצל האנליסטים/פרשנים פוליטיים/נהגי אובר האופטימיים ביותר היה נראה עד לפני כחודש בלתי אפשרי, הביאו את עליית התשואות לשיא כאשר התשואה על אג"ח אמריקאית ל-10 שנים עלתה תוך חודש ב-27 נ"ב ל-1.94%. האם אכן מלחמת הסחר מתקרבת לסיומה בטרם עת? בלתי ניתן כמובן לדעת אבל מכיוון שבסוף צריך לתת תחזית כלכלית והסבר מלומד לאן הולכות התשואות, חשוב לנסות להעריך מה הסיכויים לכאן או לכאן".

"יכול להיות שהפעם הצדדים יהיו מחויבים יותר מפעמים קודמות אבל יכול להיות גם שלא. מה שבטוח זה שהעבר הלא רחוק מלמד אותנו שגם שיחות שמתקדמות "מצוין" עלולות להתפוצץ בכל רגע", כתב גרינפלד. "שנית, עד כמה האינטרס של הצדדים להגיע להסכם חלקי הוא גדול. אנחנו כמובן לא פרשנים פוליטיים אבל אין ספק שיש פה דילמה רצינית והדברים לא ממש חד משמעיים. בעיניים של טראמפ אין ספק שיהיה קל יותר להגיע לבחירות של נובמבר עם שווקים חיוביים. יתרה מכך, ייתכן שטראמפ גם מעדיף שהשבועות הקרובים, בהם האמריקאים עסוקים בד"כ בספורט הלאומי הידוע "שופינג חסר מעצורים", יתנהלו עם סנטימנט חיובי ככל שניתן. מצד שני, לא רק שיש עוד שנה שלמה עד הבחירות, שנה שבה הרבה דברים יכולים להשתבש אלא גם שלא ממש ברור מה גרוע יותר לטראמפ - שווקים תנודתיים או להגיע לבחירות ללא ניצחון במלחמת הסחר".

"נכון להיום חשבון הסחר של ארה"ב עם סין עומד על 313 מיליארד דולר, גבוה בהרבה מכפי שהיה בתחילת מלחמת הסחר. במילים אחרות עד כה טראמפ מפסיד בקרב והסכם חלקי בו הסינים מסכימים רק להגדיל את היבוא שלהם מארה"ב לא בהכרח עונה על ההגדרה של ניצחון, בטח לא במועד מוקדם כל כך. אין שום הגיון כלכלי מבחינת סין להגדיל את היבוא שלה מארה"ב באופן חד צדדי. מלבד לגידול אפשרי ביבוא נפט (על חשבון מדינות אחרות כמובן כך שלא בהכרח מדובר על חדשות טובות ל-EM), המוצרים האמריקאים יקרים באופן יחסי לעומת אלו המיוצרים בסין. האם הממשל הסיני יכריח את התושבים לקנות רכבים אמריקאים? כנראה שלא. בנוסף, מהלך שכזה יחזק מאוד את הדולר מול היואן, מה גם יהווה בעיה עבור הסינים וגם יגדיל כנראה את היבוא האמריקאי מסין כך שמאזן הסחר לא בהכרח יצטמצם. לכן, על מנת שטראמפ יביא ניצחון אמיתי לבוחרים שלו לפני הבחירות הסינים צריכים להתקפל באחת מסוגיות הליבה (קניין רוחני, פתיחות הסקטור פיננסי וכו') מה שכרגע לא נראה סביר. בשורה התחתונה, עדכונים אופטימיים מחזית מלחמת הסחר בהחלט מהווים חדשות טובות מבחינת השווקים אבל לא היינו ממהרים להניח שמפה והלאה הכל ימשיך להתנהל על מי מנוחות", כתב גרינפלד.

2. מאקרו: נתוני צמיחה ועדות פאואל

יו"ר הפד ג'רום פאואל צפוי לתת עדות בפני הסנאט ביום רביעי הקרוב. זאת, לאחר הורדת הריבית בשבוע שעבר ב-0.25% לרמה של 1.75%-1.5%, ולאחר שאמר כי העלאת הריבית לא נראית באופן לפחות עד אשר תרשום אינפלציה משמעותית.

בארה"ב ביום שלישי יפורסם מדד המחירים לצרכן האמריקאי לחודש אוקטובר, ביום שישי יפורסמו נתוני המסחר הקמעונאי וסקר האמפייר סטייט למחירי הדיור. נתוני האינפלציה יפורסמו ביום שישי.

בסין יפורסמו ביום רביעי נתוני המסחר הקמעונאי, הייצור התעשייתי והיקף ההשקעות בחודש אוקטובר. בבריטניה יפורסמו נתוני הצמיחה ביום שני. ביום חמישי יפן תפרסם את נתוני הצמיחה לרבעון השלישי של 2019.

3. עונת הדוחות נמשכת

עונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה נמשכת, בין החברות הבולטות שצפויות לפרסם השבוע את תוצאותיהם הכספיות, ניתן למצוא את נייס, WIX, אפלייד מטריאלס, אואורה נקאביס שיפרסמו ביום חמישי. טאואר הישראלית, סטרסיס, פייבר, אנרג'ייזר וסיסקו יפרסמו ביום רביעי. ביום שלישי ידווחו חברות הקנאביס טילריי וקרונוס, לצד טייסון פודס, CBS ועוד. 

עונת הדוחות לרבעון השלישי נמשכת גם בשוק המקומי, והשבוע בין החברות שידווחו על תוצאותיהן הכספיות, הן אבגול, ביוליין, קומפיוגן, מניבים ריט, אבוג'ן, מטריקס, ננו דיימנשן, תדיראן ועוד.

4. בשוק המקומי: נתוני סחר ומדד אוקטובר

השבוע צפויים להתפרסם כמה נתונים חשובים לגבי המשק המקומי, בהם נתוני סחר חוץ ביום שלישי, מדד אמון הצרכנים לחודש אוטובר שיפורסם ביום חמישי, ומספר הדירות החדשות שנמכרו בחודש אוקטובר, גם כן בחמישי. ביום שישי יפורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר. כלכלני לידר שוקי הון צופים כי מדד אוקטובר יהיה 0.5% - גבוה יחסית לציפיות בשוק, בהשפעת עלייה של 1.8% במחירי הדלקים, עלייה עונתית של 6.5% במחירי ההלבשה, עלייה במחירי המזון בגובה של 0.5% ועלייה של 2.8% במחירי הפירות והירקות.