"עדיין נמשיך ללכת למרכזים מסחריים ולחנויות. זה עדיין יהיה המקום העיקרי לקניות"

כך אמר תמיר בן שחר, מנכ"ל צ'מנסקי בן שחר, בכנס "עושים שוק" של "גלובס" בנושא E-commerce • "אני לא מאמין שתוך חמש שנים נהיה במצב בו 50% מנתח השוק יהיה באונליין. המספרים שלנו שמרניים יותר"

תמיר בן שחר, מנכ"ל צ'מנסקי בן שחר, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר, גלובס
תמיר בן שחר, מנכ"ל צ'מנסקי בן שחר, בכנס "עושים שוק" / צילום: איל יצהר, גלובס

תמיר בן שחר, מנכ"ל צ'מנסקי בן שחר, דיבר הבוקר (א') בכנס " עושים שוק" של "גלובס" על כמה צפוי השוק המקוון לזנק עוד כמה שבועות, ודן בסוגיה "אנחנו עם מקוון או עם שמכוון?".

בן שחר תהה: "מה באמת רוצים הלקוחות? כיצד ייראו המרכזיים המסחריים והחנויות בעתיד, מה צורך דור הסלפי, ומה בבסיס כל הצריכה שלו בשנים האחרונות, ומה צפוי שנים קדימה". לדבריו, "אחד הדברים שאנו רואים בשוק האופנה הוא מגמה מאוד גדולה של השכרת בגדים, ודור הסלפי הולך לקניה של יד שנייה או השכרה דרך יד שנייה, ובעצם עובר מהחנויות הפיזיות לעולם חדש".

בן שחר המשיך במעט מספרים על שוק האונליין: "שוק האונליין היום במדינת ישראל הוא סביב 11% מסך כל השוק הקמעונאי, ואני מדבר על מוצרי סופרמרקט שאיציק (אברכהן, מנכ"ל שופרסל) הזכיר. ההערכה שלנו, שהיא מאוד זהירה ושמרנית, מדברת על 16%, שיהיו בעצם באונליין חמש שנים מהיום.

"התחרות הנוספת שיש לנו כקמעונאים או החלוקה של כל האופציות היא העובדה שהשמיים פתוחים - היום סדר גודל של 10% מכוח הקנייה של משקי-הבית, על מוצרי מבצעים בוורשה, בברלין, כמות המזוודות הריקות שטסות לעולם וחוזרות מלאות בעצם משפיעות על הצריכה שלנו. אם אתם נמצאים באונליין או נמצאים בעולם של החנויות הפיזיות, בוודאי זה משהו שאנחנו צריכים לקחת בחשבון. להערכתנו 15% תוך חמש שנים בוודאי נימצא במצב הזה. תבינו מה זה עושה לעוגה של כוח הקנייה, כאשר רואים את הדליפה לשם וגם למקום אחר".

בן שחר נשאל איך מסתכלים על השוק, והשיב כי "השוק הוא בסדר גודל קמעונאי של 170 מיליארד בשנה שקל, והוא יצמח ל-213 מיליארד שקל. הגידול לאונליין או הקניות באונליין יהיו קרוב ל-20% - 35 מיליארד שקל חמש שנים מהיום".

מנכ"ל צ'מנסקי בן שחר הזכיר שוב את השמיים הפתוחים ואמר כי גם הם יכפילו את עצמם, ו"בעצם נהיה במצב שהתוספת לשמיים הפתוחים ולאונליין תהיה יותר גדולה מאותו נתח שיגדל בחנויות הפיזיות".

כשנשאל בנוגע לנתחים בשוק הקמעונאות כיום, ענה בן שחר כי "היום כ-5% נמצא באונליין. יש עוד גופים פרטיים שמבצעים את העולם הזה. מוצרי לא-מזון כ-17%. תחום ההסעדה - משלוחים גם של מועסקים וגם שלנו כמשקי-בית - 17%, נמצאים באותו ממוצע משוקלל של 11%. מחר האונליין של מוצרי הסופרמרקט יכפיל את עצמו ל-10%. מוצרי הלא-מזון - איפה שהוא בין 25-20%, הסעדה - 22%, כאשר הממוצע המשוקלל הזהיר והשמרני שלנו מדבר על תוספת של 5%, כלומר יגיע לאותם 16%".

בן שחר הרחיב בנוגע לקניות של מוצרי מזון באינטרנט: "בתוך שוק הסופרמרקט מתחוללת מהפכה: פעם היינו הולכים בעיקר לחנויות המחיר, בחמש-עשר השנים האחרונות שוק המחיר תופס סדר גודל של 60%, ושוק הנוחות והאונליין - כ-40%. עם הגידול ברמת החיים, והעובדה שאי-אפשר לנסוע יותר במדינת ישראל, וכל דבר לוקח הרבה מאוד זמן, ומשלמים מחיר מאוד יקר על הדבר הזה - רואים בשנה-שנתיים האחרונות מעבר לחנויות הנוחות על חשבון המחיר. הלקוח לא נוסע לחנות שנמצאת באיור תעשייה רחוק, אלא עושה קנייה ליד הבית. גם סלי הקנייה שלנו השתנו. עם הטרנד של הבריאות, העובדה שלא זורקים הרבה זבל. אנחנו קונים בסלים יותר קטנים, וזה מייצר מצב שבו אנחנו בתדירות הרבה יותר גבוהה מגיעים לחנויות שנמצאות ליד הבית.

"בעצם אנחנו אומרים שאצלנו אנחנו נגיע, והיום אנחנו בעצם איפה שהוא סביב 17%. בארצות-הברית רבע מהשוק הוא משלוחים. כלומר משקי-הבית נמצאים במסעדות וכן הלאה, אבל רבע מהקניות שלהם מבוצעות בשוק המשלוחים. זאת מהפכה משמעותית, אני גם לא אדבר על נושא מבנה המסעדות. יש שינוי משמעותי. ובעצם מה שאנחנו מבקשים, ואנחנו רואים את זה גם בהסעדה וגם במוצרי סופרמרקט, נבשל לעצמנו - אלה ה-17% במסגרת הסקר האחרון שעשינו. זה מסתדר עם הנושא של כמות המסעדות, הפדיונות ביחס לגודל השוק".

ביחס לשוק הלא-מזון, בן שחר אמר כי "בשנת 2019 השוק סביב 60 מיליארד ויהיה 80 מיליארד, התוספת תהיה אחוז באונליין. לחנויות הפיזיות במדינת ישראל צפויה תחרות מהותית שצפויה להיות בהיבט של ערוצי ההפצה החדשים, ואנחנו רואים את אותם 15% בשמיים הפתוחים ו-22% שיזרמו אל האונליין".

בנוגע לעולם המרכזים המסחריים והשטחים המסחריים, בן שחר טוען כי "יש קיטון בנתח של שטחי הסופרמרקט מסך השטחים המסחריים במדינת ישראל. הנתונים על בסיס בפועל שלנו ולא על בסיס נתונים בלבד של אינטרנט ודברים אחרים. חנויות הלא-מזון גם כן מצטמצמות בשטחן מהסך-הכול במדינת ישראל, ומה שאנחנו רואים זה צמיחה בהיצע שטחי ההסעדה ובנושא של בילוי ופנאי ושירותים".

"במדינת ישראל 10 מיליון מטרים של מסחר קמעונאי, אם 50% ילך למקום אחר, זה אומר שתאורטית 50% גס מהיצע החנויות צריך להיסגר, או שהפדיון יהיה נמוך יותר, ושכר דירה יהיה נמוך יותר. לכן, צריכים להיות קצת זהירים כשזורקים מספר של 50%. אני לא מאמין שתוך חמש שנים נהיה במספר הזה, ולכן המספרים שלנו יותר שמרניים".

בן שחר נשאל מה לדעתו יקרה לחנויות, והשיב כי "בניגוד למה שעושות הרשתות המובילות במדינת ישראל, גם בעובדה שהן נכנסו לאונליין מאוחר, גם בנושא הזה של ההתמודדות הפיזיות, כולן פותחות חנויות גדולות מדי, אנחנו חושבים ומשוכנעים שהחנויות בעתיד הקרוב תהיינה יותר קטנות, ללא תאי מדידה. צריכים ספקי שירות, דיילי שירות עם הרבה מאוד טכנולוגיות, בשונה מהותית ממה שיש היום בחנויות במדינת ישראל. המרכזים המסחריים שישנו את הייעודים שלהם, חלקם יעברו לשרת אתכם, מי שמתעסק בעולם ה-e-Commerce, חלקם יהפכו למרכזים לוגיסטיים".

בן שחר התייחס לדור ה-Y ואמר: "הדור הזה גר בדירות יותר קטנות. הם חיים בעיקר מחוץ לבית, ולכן הם גם רוכשים פחות דברים להלבשת הבית, ריהוט ואביזרים. הם מוציאים בעיקר על בילויים, ספורט והסעדה. אמרתי שהסטורי הוא שקובע את סיפור האופנה. מה שמעניין אותם בעיקר זה הסעדה, לטוס, לעשות כושר, לגור ביחידות יותר קטנות".

את דבריו סיכם בן שחר באמירה: "אנחנו אכן עם מקוון, אבל אנחנו עדיין נמשיך ללכת למרכזים מסחריים ולחנויות. נקנה פחות, נצרוך דברים אחרים, אבל זה עדיין יהיה המקום העיקרי שבו אנחנו נבצע את הקניות, והחברים יובילו גם את הסלפי לחנויות שלכם".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988