רב הנסתר על הנגלה: תשקיף ההנפקה הגדולה בעולם פורסם אבל הוא מלא חורים

התשקיף שפרסמה סעודיה לקראת הנפקתה של חברת הנפט הענקית ארמקו מספק עוד מידע על פעילויות החברה, אך לא חושף בשלב הזה כמה מניות היא מתכננת למכור וכמה הון היא תגייס

מתקן הפקת נפט של ארמקו./ צילום: רויטרס
מתקן הפקת נפט של ארמקו./ צילום: רויטרס

סעודיה עשתה צעד נוסף לקראת הנפקת חברת הנפט הענקית שלה ארמקו בבורסה המקומית, ופרסמה את התשקיף המוקדם של ההנפקה הראשונה שתהיה הגדולה ביותר שנעשתה אי פעם.

אך ארמקו ציינה שהיא לא תחשוף כמה מניות היא מתכננת למכור וכמה הון תגייס עד תחילת דצמבר, וכי הם יהיו תלויים בהיקף הביקוש של המשקיעים.

אחרי חודשים של אי ודאות סביב היקף ההנפקה המתוכננת, התשקיף שחובק יותר מ-600 עמודים מספק עוד מידע על פעילויות החברה. ממשלת סעודיה מתכננת להראות למשקיעים למה היא מאמינה שארמקו שווה יותר מחברות נפט דומות.

אבל פרטי מפתח שהמשקיעים מתמקדים בהם חסרים בתשקיף. החברה חזרה על תוכניתה לשלם דיבידנד שנתי של 75 מיליארד דולר לפחות משנת 2020 ואותתה שהדיבידנד הזה יוכל לעלות או שיחולקו דיבידנדים מיוחדים במרוצת הזמן.

הדיבידנד הגדול הזה צפוי למשוך הן משקיעים מקומיים והן זרים, שמשלמים פרמיה על השקעות שמניבות הכנסה קבועה. אך ללא ידיעת התמחור שארמקו מתכננת, קשה למשקיעים להשוות את תשואת הדיבידנד של החברה הממשלתית לתשואה של חברות בורסאיות כמו אקסון-מוביל, בין היתר.

לא נדיר שחברות מעכבות את חשיפת כמות המניות שתונפק ואת טווח התמחור של ה-IPO בתשקיף ראשוני אם הביקוש להנפקה לא ברור. ה-IPO של ארמקו היא אחת ההנפקות שמרכזות את תשומת הלב הגדולה ביותר בעולם בשנים האחרונות, בגלל ההיקף והתפקיד המתוכנן של גיוס מימון לתוכניות הגיוון הכלכלי של הממשלה.

בתשקיף, ארמקו מציינת שהיא תקבע את מחיר ההנפקה ואת שיעור מניות החברה שיימכרו בסוף תקופת צבירת ההזמנות. התקופה הזו תהיה בין 17 בנובמבר ל-4 בדצמבר, ובמהלכה צפויים המשקיעים המוסדיים להגיש הצעות לקניית המניות. משקיעים פרטיים יוכלו להזמין עד 28 בנובמבר. ארמקו והבנקים היועצים ישתמשו בתקופת השיווק הזו כדי לקבוע את מחיר המניה וההיקף שלה, לפני הרישום המתוכנן של המניה למסחר בבורסת טדאוול בריאד.

נסיך הכתר מוחמד בן סלמן, השליט בפועל של הממלכה, העריך בעבר את שווי ארמקו ב-2 טריליון דולר. בנקאים שעובדים על ההנפקה אומרים שהשווי הוא בין 1.3 טריליון ל-1.7 טריליון דולר. במצגת "רואוד שואו" מקוונת מהשבוע שעבר ארמקו טענה לשווי של 1.5 טריליון דולר במחיר נפט של 45 דולר לחבית, 1.76 טריליון דולר במחיר חבית של 65 דולר, ו-2.1 טריליון דולר במחיר חבית של 75 דולר.

ארמקו מסרה שהיא יכולה לייצר תשואה להון של 30%-35% בשנה, מול 5%-10% שמייצרות יריבות כמו BP, רויאל דאץ'-של ואקסון-מוביל בשנים האחרונות, לפי המצגת למשקיעים הפוטנציאליים.

כדי לעגן את ההנפקה, ארמקו מנהלת שיחות עם קרנות הון ריבוניות באבו דאבי, סינגפור ומלזיה, והיא ארגנה מפגשים עם ממשלת סין, אך אף אחת מהקרנות הללו עדיין לא התחייבה לקנות את ההנפקה. ארמקו צפויה להישען גם על קרנות פנסיה סעודיות, שמנוהלות בדרך כלל על ידי הממשלה.

התשקיף שפורסם מדגיש גם את הסיכונים שבהשקעה בארמקו. החשש הגדול ביותר של המשקיעים צריך להיות היחסים בין החברה לממשלת סעודיה, בהובלת הנסיך מוחמד. הכלכלה הסעודית מונעת על ידי הנפט שארמקו מוכרת, ולמרות שהנסיך רוצה להשתמש בתקבולי ההנפקה להשקעה במגזרים שאינם נפט, הוא יהיה כנראה תלוי גם בדיבידנד שהחברה תחלק, אולי על חשבון המשקיעים הפרטיים.

סיכונים אחרים נעים בין שינויי האקלים והשפעתם על הביקוש לנפט לבין ההפרעה להפקה כתוצאה מהתקפות טרור ועימותים מזוינים אחרים. המשקיעים כבר חוששים לביטחון של נכסי ארמקו בעקבות מתקפת הטילים על מתקני החברה בספטמבר, ששיתקה זמנית כמחצית מהתפוקה של החברה.