עצמאים | פרשנות

קבוצת "אני שולמן" פיזרה סיסמאות - אבל מה עם מהלך אופרטיבי?

היום עלה סרטון בעמוד הפייסבוק של קבוצת "אני שולמן" במטרה לחשוף את הקבוצה • המסכה הוסרה, ו"שולמנים" שהזדהו בשמם הכריזו על מטרות הקבוצה אך לא מעבר לזה • הציפייה לחשיפה מסתיימת בקריאה להתגייסות ל"שולמנים" ובהבטחה לעתיד טוב יותר לעצמאים

"אני שולמן" / צילום: כדיה לוי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
"אני שולמן" / צילום: כדיה לוי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

כמובטח, היום (11.11) בשעה 11:11 עלה סרטון בעמוד הפייסבוק של קבוצת "אני שולמן" המונה נכון לשעות הבוקר 120 אלף חברים, במטרה לחשוף את הקבוצה. "אני שולמן" היא קבוצת פייסבוק שקמה לפני כחודש במטרה לאגד את העצמאיים בישראל להוביל לשינוי ולהילחם על זכויותיהם. הבוקר (ב') המסכה הוסרה, וה"שולמנים" שהזדהו בשמם הכריזו על שורה של סיסמאות ועל המטרות של הקבוצה - אך לא מעבר לזה. הציפייה להכרזה על התאגדות, אפילו כמפלגה או כאיגוד רשמי בהכרזה המדוברת, לפחות נכון לעכשיו נגוזה. הסרטון שנמשך 3:24 שניות כלל בעיקר קריאות להתגייסות ל"שולמנים" והבטחה לעתיד טוב יותר לעצמאים ולא בכדי הוא הביאה לאכזבה בקרב מי שציפה לבשורה של ממש. אכזבה שבאה לידי ביטוי בטוקבקטים ביקורתיים לצד טוקבקים מעודדים.

השולמנים הרימו לעצמם עם טיזר לסרטון במועד הגימיקי, 11.11 בשעה 11:11 להזדמנות לחולל מהפכה ובעצמם הוציאו את האוויר מהבלון האדום שאותו ניפחו במו ידיהם. כך הציגו את עצמם איציק, סטפני, תמר, רויטל ואחרים, שאמרו כי הם נרגשים לפנות בקולם ו"אחרי תקופה אינטנסיבית ועבודה רבה, לפזר את הערפל". הם הבטיחו "לחשוף את התוכנית ולצאת בצעדים אופרטיביים". הם הכריזו על הקמת "משפחת שולמן" כמיזם חברתי כלכלי שיאגד את העצמאים ויהפוך לגוף כלכלי. "השולמנים" קראו להגדלת מספר החברים ולפעילות לא רק בפייסבוק אלא גם במציאות. הסיסמאות שנשמעו בסרטון הקצר כללו קריאה לעצמאיים לעמוד על זכויותיהם באסרטיביות ובראש מורם, "לשנות את מעמדי ולקחת את גורלי בידי", "לייצג את כולם בשקיפות מוחלטת על הפעילות", "להפוך את 'השולמנים' לגוף הרמוני". "אנחנו אנשים שעובדים ומשקיעים ויוזמים ומניעים את הכלכלה, אבל זוכים לקבל כתף קרה מהמדינה. נשים את סוגיית העצמאים על סדר היום, נביא את הבשורה. אני שולמן, אזרח שהחליט לשנות את מעמדו, ואני כבר לא לבד".

הסרטון הזה גרר תגובות מעורבות. זמן קצר לאחר מכן עלה סרטון נוסף ובו דיברו למצלמה אביר קארה ואיציק בנין, השולמנים בהא הידיעה, היזמים של הפרויקט. השניים סיפרו את הסיפור האישי שלהם שהוביל "לשבירת הכלים". סיפור שהתחיל בפתיחה של קבוצות וואטסאפ מקומיות שמנו יחד 2,500 חברים תחת השם "שוברים את הכלים". הצעד הראשון היה לשנות שם, ל"שולמן". את פן הרצינות והאופרטיביות שהיה חסר בסרטון הראשון הם נימקו בכך שכבר היום יש לקבוצה מחלקת חקיקה פרלמטנרית, מחלקת מיסוי ומחלקת קריאיטיב. המימון, כך ציינו מגיע מהשטח "מכם". את 540 אלף בעלי העסקים הם הגדירו כ"קטר הצמיחה של המשק הישראלי" וציינו איגודים גדולים שלהיקפם הם שואפים להגיע: "ההסתדרות עם הוועדים שלה, הטייקונים והבנקים. כולם - כוחם באחדותם. וזה יהיה גם כוחנו". הפעולה הראשונה עליה הכריזה כללה הפגנה שתוכננה להיום (ב') מול משרדו של יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעים חיים ביבס "במטרה לנסח אמנת שירות חדשה לשולמן".

שפע של סיסמאות הרי נשמעו בימים האחרונים בפייסבוק ובכלל, והמהלך היום שהוגדר כחשיפה הגדולה של השולמנים אמור היה לחשוף אמירה אופרטיבית של הפיכת הסיסמאות למעשים, ואת זה כאמור "השולמנים" לא עשו. אסף רפפורט, דובר "אני שולמן" דוחה את הדברים ואומר ל"גלובס": "לא פספסנו דבר. יועצי תקשורת אמרו לנו לעשות את זה אחרת אבל לא. אנחנו אנשים פשוטים וזו דרך הפעולה שלנו, מלמטה. כעת נהפוך למשפחת העסקים הגדולה בישראל ונתאגד לגוף הרביעי החזק במדינה".

האופן שבו יתאגדו השולמנים עדיין לא חודד ברמה המשפטית והכלכלית. לפי רפפורט, השולמנים הקימו עמותה בראשה עומדים קארה ובנין. כשהוא מנסה להרגיע את הביקורת הנשמעת אחרי הסרטון המאכזב למדי, הוא מציין ש"התחלנו רק לפני 3 שבועות ותראי לאן הגענו. אי אפשר לפעול מעכשיו לעכשיו". לדבריו את הצעד הראשון שתציג העמותה היא תעשה דרך שת"פ שהם מצפים לרקום עם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס. "אתו נדבר על הישגים ראשונים ברמת הרשויות המקומיות".

נדמה שאתם נאיבים. כל מהלך כזה דורש חקיקה. אנחנו בתקופה של ממשלת מעבר כך שאם תוכלו להציג מהלך אופרטיבי, זה יהיה בעוד חודשים ארוכים.

"מה שלא נוכל לעשות יחכה אבל יש לנו צעדים רבים ברמה החברתית-כלכלית. לא באנו לבקש רשות מאף אחד אלא להקים אחת".

החברים בעמותה או באיגוד שיוקם יידרשו לשלם דמי חבר?

"כל הדברים הללו נידונים כעת. נמצא את הדרך הנוחה והטובה כדי שהעצמאים יקבלו את מה שמגיע להם. האינטרס של כולנו הוא לפעול בדרך אחרת. למי שמרים גבות אני אומר שאולי שולמן נראה לא מלוטש כרגע אבל שולמן היא קריאה שבאה מהעם. אף אחד לא מצפה שב-3 שבועות כבר יוגשו הצעות חוק. מי שאומר שאנחנו נראים חובבניים שידע שיש לנו אלפי מתנדבים והכול עובד מאוד מסודר".

פנו אליכם פוליטיקאים?

"פנו אלינו מכול הקשת הפוליטית. אנחנו דוחים את כל הפניות. שולמן הוא גוף בלתי תלוי ובסופו של דבר נשדר את העוצמה שמגיעה לנו כדי שיתייחסו אלינו נמשיך לתת למדינה באהבה וגם לקבל ממנה. כל הסיפורים האישיים שעולים בעמוד שלנו הם המנוע שלנו. כל עצמאי מרגיש את תחושת כבילת הידיים ואת תקרת הזכוכית שחוסמת אותו, הם רוצים ומצפים שנעשה משהו ונעשה זו יריית הפתיחה. אם הצלחנו לייצר כזה באז אנחנו יודעים מה עושים. אנחנו אותנטיים ועושים את זה אחרת וזה היתרון הכי גדול שלנו. ומי שאומר ש'יאכלו אותנו בלי מלח' אני אומר שזה מרים לנו להנחתה. אנחנו מקבלים יעוץ בהתנדבות מאנשי מקצוע מעולים בכל התחומים שהתאגדו למען מטרה גדולה. זה כל הקסם".

יו"ר השדולה למען העצמאים וחה"כ שלשעבר רועי פולקמן התארח היום בשידור לייב בעמוד הפייסבוק של "גלובס" בנושא העסקים העצמאיים. פולקמן טען כי "הניסיון להגיד שבעיות העצמאיים דומות הוא טעות. מה שצריך לטפל עבור בעלי בתי קפה ומסעדות לעומת מה שצריך לעשות עם שיפוצניקים או יועצי משכנתאות הוא שונה. יש מכנים משותפים בסיסיים אבל השונות היא עצומה. מה שמפריע לבעלי העסקים לא דומה".

עוד אמר פולקמן כי "אין מחאה מסוג זבנג וגמרנו. כדי לעשות תיקון צריך להבין שזה ייקח שנים וצריך לסמן מטרות נקודתיות. החצים לא צריכים להיות מופנים רק החוצה אל מול המדינה, אלא מה אנחנו כארגון עושים עבור עצמנו".

רעשי הרקע, הלחשושים למצולמים מה להגיד בסרטון שהעלו שני היזמים של שולמן היום לעמוד הפייסבוק שלהם ואפילו האצבע של המצלם שפלשה לעדשת בעת צילום הווידאו בסלולרי - משקפים מצד אחד את הפשטות והעממיות שעליה מדבר רפפורט. מצד שני כדי להוביל לשינוי של ממש אין ספק שהשולמנים יצטרכו למנף את הפשטות למקצועיות הנדרשת. מהלכים לא באים רק מסיסמאות או מזעקות, נכונות ככל שיהיו מדם לבם. מבחן המציאות של שולמן יוצא לדרכו ולא בטוח שסבלנות אין קץ היא חלק ממנו.