שוחד | ניתוח

הפרקליטות: המבחנים לסיקור חיובי כשוחד בתיק שמעוני תואמים את החשדות נגד נתניהו

בפרקליטות הביעו שביעות-רצון מהכרעת הדין שנתנה היום השופטת לימור מרגולין-יחידי בעניין איתמר שמעוני, ראש העיר אשקלון לשעבר • בהכרעת הדין נפסק כי בתנאים מסוימים יכולה מערכת יחסים בין נבחר ציבור וכלי תקשורת להיחשב כמערכת יחסים שוחדית

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: יוסי זמיר

בהכרעת הדין שנתנה היום (ב') השופטת לימור מרגולין-יחידי בעניינו של איתמר שמעוני, ראש עיריית אשקלון לשעבר, נפסק כי בתנאים מסוימים יכולה מערכת יחסים בין נבחר ציבור לבין כלי תקשורת להיחשב כמערכת יחסים שוחדית. בפרקליטות הביעו שביעות-רצון מהפסיקה ואומרים כי המבחנים שקבעה השופטת בפסק דין שמעוני תואמים את התזה של כתב החשדות שהוגש נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקים 2000 ו-4000.

בהכרעת הדין הציגה השופטת מהם לשיטתה השיקולים העיקריים שעל בית המשפט לשקול בבואו לקבוע האם מערכת יחסים בין נבחר ציבור לכלי תקשורת היא פלילית.

לפי הכרעת הדין בתיק שמעוני, אחד השיקולים הוא האם כלי התקשורת מוחזק בידי גורם שיש לו אינטרסים חיצוניים-כלכליים בכלל ומול נבחר הציבור בפרט, ומהם האינטרסים העסקיים.

שיקול נוסף הוא האם כלי התקשורת מחזיק באופן עקבי בעמדה ובהשקפת עולם כלשהי, אשר מתיישבת מבחינת האג'נדה שלו עם פרסומים הנוחים לנבחר הציבור, או שמא הפרסומים ברוח האמורה נובעים רק מהקשר עם נבחר הציבור ו/או מבטאים שינוי בעמדה; וכן האם היוזמה למעורבות נבחר הציבור מגיעה מצד כלי התקשורת, בעקבות הנחייה כללית או ספציפית של בעליו. 

מבחינת התוכן, בית המשפט קבע כי יש לבחון אם ההתערבות בפרסומים היא בהקשרים פרסונליים, בנושאים אישיים, משפחתיים, יחצ"ניים, שהזיקה שלהם לתפקיד הציבורי של נבחר הציבור היא קלושה, אם בכלל, והתערבות בהם, המובילה לפרסום חיובי או חיובי יותר, נדמית כטובת הנאה ברורה.

מבחינת השפעה על הצורה והאופן של הפרסום, נפסק כי יש לבחון אם ההתערבות כוללת גם היבטי צורה, כגון התערבות בניסוח הכותרות, עמודי השער, תמונות ומיקום ידיעות - התערבות שקשה מאוד להסביר אותה במסגרת יחסים שגרתיים של כלי תקשורת אל מול נבחר ציבור.

לפי הכרעת הדין בתיק שמעוני, ההכרעה אם מדובר בהתנהלות פלילית תיעשה לא על סמך בחינה מתמשכת על פני פרק של זמן ומספר של פעולות ולא על סמך אירוע נקודתי, אלא יש לבחון על פני רצף של זמן. 

פרקליטי נתניהו: "תיק 4000 קורס" 

פרקליטיו של ראש הממשלה נתניהו מסרו בתגובה להכרעת הדין בעניין איתמר שמעוני: "לא במקרה מעולם בהיסטוריה המשפטית של הדמוקרטיות לא היה תיק שקבע כי סיקור חיובי זה שוחד. קביעה כזו תפגע באופן אנוש בחופש העיתונות, שהוא מיסודות הדמוקרטיה.

"מקרה אחד בלבד הובא לבית המשפט ב-2017. הקבלן דוידי קנה ב-600 אלף שקל אתר ביקורתי נגד ראש העיר אשקלון - ומיד סגר אותו. זה הרבה יותר חמור מתיק 4000, שבו לא נטען כי ראש הממשלה קיבל אפילו אגורה אחת.

"ובכל זאת בית המשפט זיכה את הנאשמים מהאשמה שסיקור חיובי הוא שוחד - ולא יצר את התקדים הזה.

"אם בית המשפט סגר היום תיק שוחד הרבה יותר חמור ממה שנטען בתיק 4000 - רכישת אתר אינטרנט ביקורתי נגד ראש העיר ב-600 אלף שקל וסגירתו מיד לאחר הרכישה - ברור שתיק 4000 קורס.

"הטענות נגד ראש הממשלה נתניהו הן חלק מאכיפה בררנית שזועקת לשמיים: סחיטה באיומים של עד המדינה ניר חפץ, הפריצה הלא חוקית לטלפונים של דובריו ושיטפון ההדלפות הפליליות והמגמתיות נגד ראש הממשלה במטרה לנהל נגדו משפט שדה בדעת הקהל".

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.