גורם המעורה בעבודת היועמ"ש: "מנדלבליט מקדיש את כל זמנו להחלטה בתיקי נתניהו"

היועמ"ש הודיע כי ייעדר מכנס חיפה למשפט השבוע • עושה מאמץ לסיים את ניתוח טענות ההגנה בשימוע ולפרסם החלטה לכל המאוחר באמצע דצמבר

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאב פלד
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאב פלד

"היועץ המשפטי לממשלה 'סוגר מדפים', מתעלם מרעשי רקע ומקדיש את כל זמנו ומרצו לקידום המטרה של קבלת החלטה בתיקי ראש הממשלה נתניהו" - כך הגדיר בפנינו גורם המעורה בעבודת היועמ"ש את האופן שבו פועל אביחי מנדלבליט בימים האחרונים.

מנדלבליט ואנשיו עושים מאמץ גדול לסיים את תהליך ניתוח טענות ההגנה בשימוע ולפרסם החלטה בנוגע להגשת כתב אישום נגד בנימין נתניהו בשבועות הקרובים, לכל המאוחר באמצע דצמבר, מועד הפרישה המיועד של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, שהוא שותף בכיר לתהליך העבודה. 

זוהי גם הסיבה שבעטיה ביטל מנדלבליט את השתתפותו המסורתית בכנס חיפה למשפט, שיתקיים ביום חמישי הקרוב. מנדלבליט אמור היה לעמוד במרכז המושב השלישי של הכנס ולנהל שיחה בפני הקהל עם פרופ' אריאל בנדור, ואולם היום התברר כי היועמ"ש לא יגיע אל הכנס בגלל מה שדוברו הגדיר כ"אילוצי לוח זמנים".

ברקע ההחלטה עומדת ככל הנראה גם הפנמה של הביקורת שנמתחה על היעדרותה של הפרקליטה המלווה ליאת בן-ארי משתי ישיבות שימוע עקב נסיעתה לחופשה לחו"ל. היועמ"ש יודע שתמיד יימצא מי שיתלונן על כך שהוא מעדיף להגיע לדבר בכנסים בצפון מאשר לקדם את התהליך שכולם מחכים לסיומו.

במסגרת המאמץ של היועמ"ש לקדם את התהליך, הוא מניח בצד, לפי שעה, את הבדיקה של הקלקולים בחקירות שנחשפו בדרך. בעיקר אמורים הדברים לגבי תרגיל החקירה שנעשה לעד המדינה ניר חפץ, ושהוטל עליו צו איסור פרסום. מנדלבליט לא מתכוון לעבור על הנושא בשקט, וכפי שהצהיר, הוא ינהל הליך בדיקה של התנהגות החוקרים במהלך חקירת חפץ. אבל זה יקרה רק בהמשך הדרך. לפי שעה, כבר ברור שהקלקולים שהתגלו בחקירת חפץ לא משפיעים על האופן שבו היועמ"ש והפרקליטות רואים את עדותו ובכוונתם להתבסס על הגרסה שמסר חפץ כעד מדינה בהחלטתם האם להגיש כתב אישום נגד נתניהו ושאול אלוביץ' בתיק 4000.

בתוך כך, גורמים בפרקליטות הביעו בפנינו אתמול (ב') שביעות-רצון מהאופן שבו התנהל חפץ שלשום בבית המשפט ובפני התקשורת. חפץ, שתודרך בידי עורך דינו אילן סופר, הצליח לשיטתם להעביר ממד של אנושיות כשדיבר על הקשיים שעוברים עליו כעד מדינה; הוא דיבר ברהיטות, ורוב הזמן היה בשליטה עצמית.

בתום הדיון דיבר חפץ לראשונה אחרי זמן רב ועמד על כך שהוא דובר אמת, ושאין כוונתו לסגת מהעדות שמסר לפרקליטות למרות לחצים כבדים שלדבריו מופעלים עליו.

הדיון שנערך בבית משפט השלום בתל-אביב בפני שופט עלאא מסארווה עסק בבקשת "גלובס" ו"הארץ" להתיר לנו לפרסם חלק מהפרטים על תרגיל החקירה שנעשה לחפץ, שהפך בהמשך לעד מדינה בתיק 4000. "גלובס", המיוצג על-ידי עו"ד אוריין אשכולי ממשרד יורם מושקט, מבקש לפרסם רק חלק מהפרטים, ואנחנו נפעל למניעת פגיעה בפרטיות של המעורבים ובעיקר של צד ג' המעורבת בפרשייה.

הפרקליטות עומדת על כך שאסור בשום אופן להתיר את פרסום הפרטים המבוקשים. חלק גדול מהמידע על תרגיל החקירה שנעשה לחפץ כבר דלף לרשתות החברתיות, לאתר חדשות מסוים באינטרנט. פרטים אסורים בפרסום נחשפו גם על-ידי שר המשפטים אמיר אוחנה מעל דוכן הכנסת.

ואולם, עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה טען במהלך הדיון כי אף שחלק גדול מהמידע כבר דלף, "יש פער משמעותי של מידע שעדיין לא פורסם. יש פרטים שמשליכים גם על עד המדינה חפץ ולא נחשפו".

עו"ד אילן סופר מטעמו של ניר חפץ אמר כי יש להגן על ביטחונו של חפץ ולא לפרסם את הפרטים. "חפץ נתון תחת מתקפה מאורגנת על-ידי כוחות בעלי עניין בניצוחו של ראש ממשלת ישראל", אמר פרקליטו.

חפץ יצא מהאולם אחרי שעורכת הדין של צד ג' התבטאה על הפרשה וחשפה פרטים. חפץ, שהתרעם על כך שחלק גדול מהדיון נערך בדלתיים פתוחות, אמר לשופט: "אסור שהדיון הזה יהיה פתוח. זאת שערורייה. העיתונאים כותבים כל מילה. אתה רוצה להרוג אותי - תהרוג אותי".

בהמשך חפץ חזר לאולם, קם וצעק: "השופט הזה שופך את דמי" ואף צעק על השופט: "דמי יהיה על ידיך! דם יישפך! דם אמיתי". חפץ טען כי העיתונאים הוציאו החוצה פרטים שאסור לפרסם.

כאשר נציג הפרקליטות, עו"ד טבנקין, נשאל על-ידי השופט מה אתה חושב על פעולת החקירה שנעשתה לחפץ, טבנקין השיב: "היועמ"ש בודק את הנושא הזה, וכשיקבל החלטה, היא תפורסם. הוא הגורם המוסמך להשיב לשאלה".

בשלהי הדיון בסוגיית איסור הפרסום רמז השופט עלאא מסארווה על ההחלטה שהוא עומד לתת: "השאלה היא אם אפשר לצמצם את הצו בשביל לאפשר דיון ציבורי בשאלה האם יש קשר בין פעולת החקירה לבין החתימה של הסכם עד המדינה. זה דיון בספירה הציבורית ולא רק בספירה המשפטית שאותה בודק היועץ המשפטי לממשלה", אמר השופט. החלטתו תתקבל בימים הקרובים.