לא רק עישון ובליעה: החברה שמפתחת דרך חדשה לצריכת קנאביס רפואי

חברת Curo מפתחת דפית מסיסה, שמאפשרת לצרוך קנאביס מתחת ללשון • המוצר מיועד לטיפול בהפרעות שינה ובגלאוקומה

מנכ"ל Curo מאיר אלבוחר ופרופ’ צבי בנטואיץ/ צילום: איתי ברנע
מנכ"ל Curo מאיר אלבוחר ופרופ’ צבי בנטואיץ/ צילום: איתי ברנע

אחת השאלות המשמעותיות בתעשיית הקנאביס הרפואי היא כיצד יצרכו המטופלים את התרופות האלה. כיום עומדות כמה אפשרויות בפני מטופלים: עישון, אידוי, בליעה, משאפים לריאות ולאף ופתיליות רקטליות. לכל אחת יתרונות וחסרונות משלה.

רוב המטופלים הוותיקים מעשנים. היתרון הוא שהחומר משפיע מהר ואפשר להפסיק ברגע שמושגת התוצאה הרצויה, כך שאין חשש למינון יתר. החיסרון הוא שהעישון עצמו אינו בריא. באידוי בחימום, אמנם נמנעות רוב ההשפעות השליליות המזוהות עם עישון, אך עדיין יש חשיפה של המוצר לריאות, תפעול המכשיר אינו אינטואיטיבי תמיד וכמות החומר המגיעה למחזור הדם היא נמוכה לעומת עישון. בבליעה של קנאביס בכמוסות או במאכלים, אין שליטה במינון, וחלק מהמשתמשים מדווחים על אפקט פסיכואקטיבי פחות צפוי. 

חברת Curo, שייסדו פרופ' צבי בנטואיץ' וד"ר ג'וזף מלול, מפתחת פתרון אחר: דפית מסיסה שמניחים מתחת ללשון. בנטואיץ', המדען הראשי של החברה, היה בעבר המדען הראשי של חברת הקנאביס תיקון עולם. הוא חוקר איידס ומנהל המרכז למחלות טרופיות ואיידס באוניברסיטת בן גוריון, ובעבר שימש כמדען הראשי של חברת הביולוגיה החישובית רוזטה ג'נומיקס והיה חבר הנהלה ב"רופאים לזכויות אדם". הוא נחשף לתחום הקנאביס כאשר החל לתת את המוצר לחולי איידס, בעיקר במטרה לעודד את תיאבונם.

בנטואיץ' פגש את מלול, אלגוריתמיקאי שעוסק גם במיצוי צמחים, כאשר ניהל במשך תקופה מסוימת את מכון המחקר ים המלח, שלוחה של אוניברסיטת בן גוריון. "מלול עסק אז בפורמולציות לתחום הקוסמטיקה, ועזר לנו לפתח תכשיר מצמח המור", מספר בנטואיץ'. "במקביל, עזרתי לו להתחיל להשתמש בקנאביס לבעיה רפואית, והוא התחיל בעישון אבל רצה להשתמש במוצר מתחת ללשון. כמומחה לפורמולציות, הוא ידע מה ההבדלים בין האפשרויות".

לדברי בנטואיץ', הייחוד של הטכנולוגיה הוא בכך שניתן להבחין בכמויות החומרים הפעילים ולשלוט בהם, על פי טמפרטורות הרתיחה שלהם. כדי לבצע את החישוב ולהפיק מידע על הכמות המדויקת, יש לבצע חישוב מתמטי מורכב, וכאן נכנס לתמונה הידע הייחודי של מלול.

בדרך לניסוי קליני

מנכ"ל החברה, מאיר אלבוחר, לשעבר מנכ"ל אלקטרה ישראל ומשנה למנכ"ל וסמנכ"ל כספים באפוס מדיקל, אומר שהיום מפתחת החברה את המוצר שלה בפורמולציות שלדבריה מתאימות לטיפול בהפרעות שינה ובגלאוקומה. "אנחנו יודעים לייצר את הדפית על בסיס חומרים שונים, כשאנחנו אדישים כמעט לצמח המקור", מסביר אלבוחר. "אנחנו יכולים לשלוט במינון החומרים הפעילים בפורמולציות, כאשר כרגע אנחנו מפקחים על כמויות ה-THC וה-CBD (החומרים הפעילים בקנאביס - ג"ו), כפי שדורש משרד הבריאות. נוכל לזהות ולשלוט גם במינוני חומרים נוספים, אך כרגע מתמקדים בשני אלה, וכל חומר פעיל שמתאים לעישון אפשר להפוך גם לדפית".

החברה מתעניינת כעת במיזוג לשלד בבורסה של קנדה. הגיוס הראשון היה בהיקף של 750 אלף דולר ממשקיעים פרטיים, בין היתר איש הון הסיכון וההשקעות החברתיות, חנוך ברקת. לפני כמה שבועות השלימה החברה גיוס של כמיליון דולר בחוב שניתן להמיר למניות. 

החברה נערכת מול משרד הבריאות לכניסה לניסוי קליני, שבו תבדוק אם היא אמנם מצליחה להביא את החומרים הפעילים בקנאביס לדם ברמות דומות לאלה של עישון באמצעות הדפית המסיסה, וגם ייבדקו ההשפעות של המוצר על השינה.