אלונה בר און, יו"רית "גלובס": יש לקיים דיון דחוף על תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור

"זוהי שעת חירום. עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו" • מכתב גלוי ששלחה אמש יו"רית גלובס אלונה בר און למועצת העיתונות • מפאת חשיבות הדברים והרלוונטיות גם ל"גלובס", אנו מביאים אותו כאן כלשונו

יו"רית "גלובס" אלונה בר און / צילום: איל יצהר
יו"רית "גלובס" אלונה בר און / צילום: איל יצהר

לכבוד: כבוד השופטת בדימוס דליה דורנר, נשיאת מועצת העיתונות

מר מוטי רוזנבלום, מנכ"ל מועצת העיתונות

חברי וחברות מועצת העיתונות

הנדון: תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור בה

מכובדיי,

מתוך אמונה מלאה בתפקיד הקריטי שיש לעיתונות בהגנה על מדינת ישראל, על אזרחיה ועל הדמוקרטיה, אני פונה אליכם כדי לומר: זוהי שעת חירום.

העיתונות הישראלית נמצאת במשבר עמוק. להלן רק מקצת הבעיות הבוערות:

- מערכות היחסים הבעייתיות בין מו"לים לפוליטיקאים, כפי שנחשפו בתיקים 2000 ו-4000, ללא קשר למעמדן המשפטי, מהוות כשלעצמן עילה לבדק בית בהול בענף. זאת, לרבות הקלות שבה נראה על פניו כי סיקור חיובי או שלילי הפך למטבע עובר לסוחר, תוך זילות בעצמאות המערכתית מצד בעלים וגורמים אינטרסנטיים.

- היעדר שקיפות, חסר בהגדרות ברורות, נהלים ואכיפה בשורה של נושאים כמו שמירה על כבוד המסוקר, מתן גילוי מלא לאינטרסים שעומדים בבסיס פרסומים, בדיקת עובדות, הבחנה בין דעה ומידע, שימוש של עיתונאים ברשתות חברתיות ועוד.

- סחר בתודעה הציבורית דרך תוכן שיווקי שמציף את העיתונות בשיטות הצפנה הולכות ומשתכללות, ששחקו את היכולת של קורא סביר להבחין בו.

כשאלה פני העיתונות הנגלים לציבור, אין מה לתמוה שהקהל מצביע ברגליו ובידיו ופונה לקבל את "המזון לתודעה" שלו מהרשתות החברתיות. כך אנחנו למעשה מאפשרים ל"פייק ניוז" להשתלט על המציאות הישראלית. זאת ועוד, משבר האמון של הציבור בעיתונות מזין גם את משבר האמון במערכות היסוד המעצבות את חיינו ובינן לבין עצמן, לרבות מערכות המשפט, הבריאות, החינוך, הממשלה, העסקים ועוד.

נדרש בדחיפות גורם אחראי ונחוש, שיפקח על העיתונות, יבקר אותה וישמור עליה ועל הציבור. מובן שאיני מקילה ראש במקצועיות ובמחויבות של מי מהעושים במלאכה עד כה, אולם במבחן התוצאה, עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו.

יכול וראוי כי למועצת העיתונות יהיה חלק אקטיבי בתהליך תיקון בעולם העיתונות. אני סבורה כי העת מחייבת אותנו קודם כל לבחינה מחדש של מטרות המועצה, תפקידיה והרכבה.

שמחתי לקבל לפני זמן קצר את הזימון לישיבת המועצה הבאה, שתכלול גם ריענון במספר נושאים חשובים. אך אני מבקשת להסב לפחות חלק ממנה לנושא "תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור בה", ומציעה שבמסגרת זו גם ימונה צוות מצומצם אשר יגיש תוכנית פעולה בתוך שבועות ספורים.

מכתבי זה הוא מכתב גלוי, שכן אני מאמינה שבעת הזו מועצת העיתונות נדרשת לא רק לריענון מיידי, אלא גם לשקיפות ציבורית מלאה לגבי הנעשה בה.

בכבוד רב ובאמונה גדולה,

אלונה בר און,

יו"ר ובעלים משותף "גלובס"