שנה לאחר כישלון ההנפקה: ספינת הדגל לשעבר של ההייטק הישראלי ECI בדרך למיזוג עם חברה אמריקאית

ריבון קומיוניקיישנס הציבורית חתמה על הסכם למיזוג עם ECI של שאול שני תמורת 32.5 מיליון ממניותיה ועוד 355 מיליון דולר במזומן • המיזוג מגיע לאחר כישלון הנפקתה של חברת ציוד התקשורת הישראלית הוותיקה בלונדון לפני כשנה • בעלי המניות של ריבון פחות מרוצים מהמהלך ושווי השוק שלה נחתך ברבע בארה"ב

שאול שני / צילום: איל יצהר
שאול שני / צילום: איל יצהר

לאחר כישלון הנפקתה בלונדון לפני כשנה, חברת ציוד התקשורת הוותיקה ECI, שבשליטת שאול שני, מדווחת על הסכם מיזוג עם חברת ריבון קומיוניקיישנס (Ribbon Communications) תמורת 32.5 מיליון מניות של ריבון, ועוד 324 מיליון דולר במזומן. בנוסף, כחלק מההסכם בעלי מניותיה של ECI יקבלו עד 31 מיליון דולר עבור נכסי נדל"ן שבבעלותה של החברה.

המשקיעים של ריבון, הפועלת בתחום תקשורת הענן המאובטח, מגיבים בחומרה למהלך. מנייתה (סימול: RBBN) צללה בנאסד"ק בתגובה בכ-25%, מה שמשקף לה שווי שוק של 347 מיליון דולר. תמורת העסקה, כולל רכיב המניות, מגיעה לכ-486 מיליון דולר, בהינתן כי מנייתה של ריבון נסחרת לפי שווי של 4.05 דולרים, נכון להודעה על המיזוג. עם זאת, הנפילה כעת חותכת את מנייתה של ריבון לשווי של 3 דולרים למניה.

בעלי המניות של ECI, שאותה מוביל המנכ"ל דאריל אדוארדס (Darryl Edwards), צפויים להחזיק בכ-23% מהחברה הממוזגת. מהודעת החברות עולה כי החברה הממוזגת תייצר הכנסות של 900 מיליון דולר, שירות לקוחות ביותר מ-140 מדינות ו-4,000 עובדים ברחבי העולם. ברקליס שימש כיועץ הפיננסי לעסקה מטעמה של ECI.

ECI, שהוקמה ב-1961, ונמצאת בבעלות איש העסקים שאול שני שרכש את השליטה בה לפני כ-12 שנים, היא ספקית עולמית של מוצרים ופתרונות כוללים לרשתות תקשורת והעברת נתונים - עבור ספקי שירותים, גופי תשתיות וממשלות, וכן לקוחות הגנה וביטחון. החברה, הפועלת מפתח תקווה, שנחשבה בעבר לספינת דגל של ההייטק הישראלי, חוותה מספר משברים בעשור האחרון, מה שהביא אותה לשנות לפני מספר שנים את האסטרטגיה שלה למיקוד בפתרונות אופטיים ובפתרונות העברת נתונים. 

מניות ECI נמחקו מהמסחר בנאסד"ק בשנת 2007 - לאחר 25 שנים כחברה ציבורית שם. זאת בעקבות מכירתה לקבוצת משקיעים, שכללה את שני (באמצעות Swarth Group) ואת קרן אשמור הבריטית, שביצעה את רוב ההשקעה בחברה, תמורת סכום של 1.24 מיליארד דולר. בשנת 2014 קנה שני את חלקה של אשמור (שיצאה מהמהלך בהפסד המוערך בכמיליארד דולר), ומאז הוא הבעלים היחיד בחברה.

בנובמבר של השנה שעברה דחתה ECI את ההנפקה בלונדון "בשל תנאי השוק של הבורסות בעולם", כך הסבירה החברה בזמנו. אז ביקשה החברה לגייס לפי שווי של 450-500 מיליון ליש"ט "לפני הכסף" (580-650 מיליון דולר). 

פריץ הובס, נשיא ומנכ"ל ריבון: "רכישת אי.סי.איי תרחיב את פעילותה של ריבון לשוק הרשתות ותוביל אותנו לשוק הדור החמישי העולמי. החברה מביאה טכנולוגיית רשת ברמה עולמית ורקורד מוכח של הצלחה בזכות לקוחות מובילים בתחרות ישירה עם גורמים גדולים בתעשייה. אנו מאמינים ששילוב זה יצור הזדמנויות צמיחה חדשות ויעזור לנו לספק ללקוחות ולשותפים שלנו פתרונות רחבים יותר וייצור ערך משמעותי לטווח הארוך לבעלי המניות שלנו".

העסקה תושלם בעוד כמה חודשים בכפוף לאישור בעלי המניות.