עם חלון ראווה לסלון: עד שהרכבת הקלה תגיע, ביפו הופכים חנויות נטושות לדירות מגורים

בהיעדר קונים, בעלי חנויות בשדרות ירושלים מפנים עסקים ומשכירים אותן למגורים • "יפו היא חצר אחורית, לאף אחד לא אכפת", מספר אחד מבעלי החנויות בשדרה

שדרות ירושלים ביפו / צילום: כדיה לוי
שדרות ירושלים ביפו / צילום: כדיה לוי

סגירת שדרות ירושלים לתנועה בעקבות העבודות על הקו האדום של הרכבת הקלה הובילו לפגיעה קשה בעסקים שפועלים ברחוב. עד שיושלמו העבודות וייפתח לתנועה הקו, לפי ההצהרות בעוד כשנתיים, ספק כמה עסקים פעילים יישארו בה.

כבר עכשיו קשה למצוא חנות פתוחה על השדרה בשעות אחר הצהריים. בזה אחר זה הסוחרים מרוקנים את סחורתם, מסירים את השלטים ומגיפים את תריסי המתכת.

כעת נראה כי בעלי חנויות רבים באזור הפנימו את חומרת המצב ומצאו פתרונות שיאפשרו להם לשרוד את התקופה. אחד הפתרונות שנראה שצובר פופולריות הוא השכרת החנויות למגורים.

"לפני כמה חודשים פניתי לבעל הבית וביקשתי הנחה בשכר הדירה", מספר אחד מבעלי העסקים ששכר חנות בשדרה. "להפתעתי, הוא סירב וביקש ממני לעזוב". בעל העסק מספר שתחילה הוא לא הבין מה עומד מאחורי גישתו של הבעלים, שכן לא פשוט למצוא סוחרים אחרים בימים אלה, אך לאחר זמן קצר מצא את התשובה. "תראה - כל החנויות שנסגרו פה הפכו לדירות, אנשים גרים בהן".

בסיור באזור ניתן לראות שבשעות אחר הצהריים אנשים חוזרים מהעבודה, והאורות ב"חנויות הסגורות" נדלקים בזה אחר זה. התנועה הדלילה שהייתה בשדרה לפני כן תופסת תאוצה. בעל החנות שעמו דיברנו מספר כי לא מדובר במקרה בודד אלא במגמה.

שדרות ירושלים. עבודות על הרכבת הקלה פוגעות בעסקים / צילום: כדיה לוי
 שדרות ירושלים. עבודות על הרכבת הקלה פוגעות בעסקים / צילום: כדיה לוי

לדבריו, "אם בעבר רק בודדים הסבו את החנות שלהם למגורים, היום זו תופעה נפוצה".

הוא מספר כי שכר הדירה שגובים בעלי החנויות מדיירים למגורים הוא כפול ולפעמים גבוה פי שלושה ממה שהם יכולים לגבות מבעלי החנויות. התוצאה היא שגם בעלי העסקים בשדרה שעדיין רוצים להמשיך לפעול בה, מתבקשים לעזוב.

"יפו היא חצר אחורית, לאף אחד לא אכפת", הוא אומר. "בטח לא לחולדאי. אם במרכז העיר תעשו שינוי, ולו הקטן ביותר, ללא אישור, מיד יגיע פקח וייתן לכם קנס וצו הריסה. פה זה כבר סיפור אחר". הוא אף מספר שפנה לעירייה לפני שלושה חודשים ודרש כי יבצעו בדיקה ואכיפה, אך נענה רק בתשובה לקונית כי פנייתו התקבלה.

כ-100 מטר צפונה מצאנו חנות פתוחה נוספת שמסביבה שממה. "זה נכון", מאשר בעל העסק, "יש פה המון עסקים שהפכו לדירות, וזו מגמה שרק הולכת ומתגברת. העסקים פה נחנקים בגלל עבודות הרכבת, ובעלי הנכסים רואים בהסבת החנויות לדירות פתרון יעיל מבחינתם, שמעלה את הכנסותיהם בצורה משמעותית".

המתווך יוסי עמר מתיווך ג׳וזף, שפועל באזור, מזכיר שמצב דומה ראינו גם בשוק הפשפשים. תופעה דומה אפשר לראות גם בפלורנטין. על המצב בשדרות ירושלים אומר עמר: "לא מעט בעלי עסקים הסבו את הנכסים לדירות מגורים. כדי לשרוד תקופה ללא עוברי אורח ונגישות לבתי העסק". לדעתו, עתידה של השדרה להפוך חזרה לבתי עסק עם דמי שכירות גבוהים יותר: "יחד עם הפעלת הרכבת הקלה תהיה דרישה לחנויות פנאי בילוי ותיירות".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "לא מוכרת לנו תופעה נרחבת של הסבת מסחר למגורים בשדרות ירושלים. יש לזכור כי הדבר מחויב בהיתר, וכי ברוב התוכניות הקיימות בחלק הצפוני של שדרות ירושלים מסומנת חזית מסחרית ובהתאם לכך העירייה מחייבת חזית כזו בקומת הקרקע".