ארמקו תנפיק מניותיה לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר, פחות מהצפוי

ארמקו תנפיק ב-IPO כ-3 מיליון מניות בכ-8 דולרים ליחידה • הנסיך הסעודי בן סלמאן קיווה להנפיק 1.5% ממניותיה של חברת הנפט הסעודית לפי שווי של 2 מיליארד דולר

מתקן הפקת נפט של ארמקו / צילום: רויטרס
מתקן הפקת נפט של ארמקו / צילום: רויטרס

ההנפקה הגדולה בעולם עולה שלב. חברת הנפט הסעודית ארמקו צפויה להנפיק 1.5% ממניותיה לפי שווי של 1.7-1.6 מיליארד דולר, מתחת לשווי של 2 טריליון דולר אליו כיוון הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן. לפי ההצהרה שהוציאה הבוקר (א') החברה, ארמקו תנפיק ב-IPO כ-3 מיליון מניות בטווח של 32-30 ריאל סעודי (המהווים 8 דולרים ליחידה). 

ההנפקה שצפויה לצאת לדרך בחודש הבא צפויה לשבור שיא מבחינת שווי שוק, מעל זו של עליבאבא שגייסה בניו יורק ב-2014 כ-25 מיליארד דולר.

הנסיך מוחמד, שליט סעודיה דה פקטו, הכריז על כוונה להנפיק מניות של ארמקו ב-2016. ההנפקה נמצאת במוקד תוכניותיו של הנסיך לחולל מהפכה בכלכלת סעודיה שתלויה בנפט, ולפתוח את המדינה השמרנית להשקעות ולעולם החיצון. הוא תכנן להשקיע את התקבולים בתעשיות שאינן נפט על מנת לגוון את כלכלת הממלכה. כעת הוא מהמר במוניטין שלו כמחולל רפורמות על הצלחת ההנפקה. המסחר במניה יהיה גם מבחן גדול לבורסה הסעודית. רק ב-2015 הסכים הנסיך למעורבות של משקיעים זרים בהנפקה.

רמקו היא מפיקת הנפט הגדולה בעולם, עם 10% מההיצע העולמי, וגם הרווחית ביותר. מחירי נפט חלשים יותר חתכו את רווחי החברה במחצית הראשונה של השנה ב-12% ל-46.9 מיליארד דולר, אך עדיין מדובר על רווח גבוה בהרבה מזה של אפל, החברה הציבורית הרווחית ביותר בעולם, שהרוויחה 31.5 מיליארד דולר. בשנה שעברה הרוויחה ארמקו 111 מיליארד דולר, בשליש יותר מהרווח המשולב של חמש חברות הנפט המערביות הגדולות ביותר, אקסון-מוביל, רויאל דאץ'\של, BP, שברון וטוטאל.