אושרה תוכנית ותמ"ל להקמת שכונת מגורים חדשה ברהט

התוכנית כוללת 2,400 יח"ד במבני מגורים בני 3-10 קומות, 19,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, 140 דונם עבור מבני ציבור ו-134 דונם לשטחים ציבוריים פתוחים • ראש עיריית רהט: "לתוכנית יש צוואר בקבוק. עדיין לא הצליחו להגיע להסדר עם התושבים"

רהט / צלם: ברנדייס
רהט / צלם: ברנדייס

הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (ותמ"ל), אישרה בשבוע שעבר תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בדרום רהט.

התוכנית, שהופקדה בחודש דצמבר 2018, כוללת 2,400 יחידות דיור במבני מגורים בני 3-10 קומות, 19,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה שחלקם ישולבו בחזיתות מסחריות במבני מגורים, 140 דונם עבור מבני ציבור וכן 134 דונם עבור שטחים ציבוריים פתוחים. התוכנית קודמה על-ידי הרשות לפיתוח והתיישבות בדואים בנגב, בשיתוף עיריית רהט ובעריכת האדריכל עמוס ברנדייס.

העיר רהט היא היישוב הבדואי הגדול בישראל והעיר הבדואית היחידה. היא העיר הערבית השנייה בגודלה בישראל אחרי נצרת. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לסוף 2018 התגוררו ברהט 69,032 תושבים. לפי תוכנית המתאר של היישוב, בשנת 2040 יגורו ברהט 160 אלף תושבים.

השכונה החדשה, שהקמתה אושרה על-ידי הותמ"ל, ממוקמת בדרום היישוב בסמוך לכביש 310 ונותנת מענה הן לגידול באוכלוסייה של תושבי העיר והן לחלק קטן מהתושבים הגרים במרחב רהט שמקום מגוריהם טרם הוסדר.

אופי המגורים המגוון בתוכנית מותאם למאפייני החברה הבדואית. בין היתר מוצעים בתוכנית מגוון סוגי מגורים שייתנו מענה למשפחות שונות בעלות יכולות כלכליות מגוונות, קשרים משפחתיים וקהילתיים. בנוסף, התוכנית כוללת הקמת מכלאות לגידול עדרי צאן בתחומה המערבי.

פאיז אבו סהיבן, ראש העיר רהט, מסר היום (ב'): "אנחנו מברכים על האישור, אבל לתוכנית יש צוואר בקבוק. הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים עדיין לא הצליחה להגיע להסדר עם התושבים. כל פעם מאשרים בותמ"ל, אבל עדיין אישור על הקרקע. יש הרבה אנשים שלא קיבלו את המגרשים שלהם משנת 2007. עם כל הכבוד, אנחנו צריכים אישור באופן מעשי ולא רק לפרוטוקולים".