מזכיר המדינה האמריקאי פומפיאו: "ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינלאומי"

כתגובה להחלטת בית הדין האירופי לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, מייק פומפיאו הודיע היום כי ארה"ב מרככת את עמדתה ביחס להתנחלויות ישראליות בגדה המערבית • מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס ברביעי הקרוב לדיון בעקבות הצהרת ארה"ב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס

שבוע אחרי החלטת בית הדין האירופי באשר לסימון מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, הודיע היום מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו שארה"ב מרככת את עמדתה ביחס להתנחלויות ישראליות בגדה המערבית.

ההודעה על כך מצטרפת לשורה של מהלכים שנקט הנשיא דונלד טראמפ בתיאום עם העמדה הישראלית, כגון העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, הכרת הסיפוח ברמת הגולן, ציוץ הנשיא ביחס לעבודה משותפת על ברית הגנה ונסיגת ארה"ב מחלקה בהסכם הגרעין עם איראן.

פומפיאו הודיע על השעייתה של חוות דעת משפטית, הקרויה מזכר הנסל, הנמצאת בתוקף מאז 1978 לפי ההתנחלויות האזרחיות בשטחים שמעבר לקו הירוק "אינן מתיישבות עם החוק הבינלאומי".

הרשות הפלסטינית ניתקה כליל את הקשר עם ממשל טראמפ בדצמבר 2017 מאז ההכרזה על העברת השגרירות. צעד זה ירחיק אותם עוד יותר מממשל טראמפ ושליחיו.

במסיבת עיתונאים במשרד-החוץ בוושינגטון אמר פומפיאו: "ההגדרה של הקמת ההתנחלויות אזרחיות כפעילות שאינה עולה בקנה אחד עם החוק הבינלאומי לא קידמה את עניין השלום. האמת היא, שלעולם לא יהיה פיתרון משפטי לסכסוך, וקביעה שהוויכוחים על מי צודק ומי אינו צודק הם סוגיה של החוק הבינלאומי, לא תביא שלום. ממשל טראמפ רואה בחוות הדעת המשפטית כהסחת דעת ומאמין כי כל שאלה משפטית בנושא צריכה להיות מטופלת על ידי בתי המשפט בישראל".

סוכנות א.פ, שפרסמה בראשונה טיוטה של נאום פומפיאו, מציינת שממשל טראמפ רואה בקביעה הזו גורם להסחת הדעת. לדעת מממשל טראמפ, בתי-משפט בישראל הם שצריכים לדון בסוגיה זו. הקביעה מ-1978 שימשה בסיס להתנגדות רבת השנים של ממשלי ארה"ב להרחבת ההתנחלויות.

פומפיאו אמר כי ארה"ב לא תנקוט עמדה בסוגיית המעמד המשפטי של התנחלויות ספציפיות וכי המדיניות החדשה חלה רק על הגדה המערבית ואין לראות בה תקדים לגבי מחלוקות טריטוראליות אחרות. הוא הדגיש, כי אין להסיק מהמדיניות החדשה שהממשל תומך בעמדה הישראלית או הפלסטינית במו"מ הסכם פוטנציאלי בין שני הצדדים.

הודעת פומפיאו, אשר הגיעה כתגובת נגד להחלטת בית הדין האירופי, הנה הצהרתית בעיקרה. אך היא עשויה לתת לנתניהו רוח גבית משמעותית, לה הוא כה זקוק בימים אלה. בנוסף ההודעה הזו עשויה לפגוע אנושות בסיכויים של תכנית השלום שחיברו קושנר וגרינבלט להתקדם מעבר לפרק הכלכלי שפורסם ביוני האחרון.

בתשובה על שאלה לגבי תוכנית השלום של ממשל טראמפ, אמר פומפיאו כי היא תפורסם אחרי הקמת הממשלה חדשה.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם הודיעה כי תתכנס ברביעי הקרוב לדיון על ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון ובהם הצהרתו של מזכיר המדינה האמריקאי. הדיון יתקיים ברביעי בשעה 17:00 שעון ישראל.

השגריר דנון אמר כי "זכותנו בארץ ישראל מעוגנת לא רק בזכויות ההיסטוריות אלא גם בכללי הצדק של המשפט הבינלאומי. אנו מברכים על הודעת הממשל האמריקאי ובכוונתי לפנות לשגרירים על מנת שייבחנו ללא משוא פנים את תוכן ההחלטה האמריקאית והבסיס המשפטי שלה".

שר החוץ ישראל כ"ץ: "אני מקבל בברכה את הודעת מזכיר המדינה האמריקאי בדבר חוקיות התישבות היהודית ביהודה ושומרון. אין עוררין על זכותו של עם ישראל בארץ ישראל. אני רוצה להודות על תמיכתו העקבית והאיתנה של ממשל טראמפ בישראל ואת מחויבותו להמשך קידום היחסים בין העמים וליצירת מזרח תיכון של שגשוג ויציבות.הודעה חשובה זו היא מענה הולם להחלטת בית הדין האירופאי נגד ההתיישבות היהודית וניסיונות החרם נגד מדינת ישראל". 

יו"ר כחול לבן בני גנץ: "אני מברך את הממשל האמריקאי על ההצהרה החשובה, המצביעה שוב על עמידתו האיתנה לצד ישראל ומחויבותו לביטחון ועתיד המזרח התיכון כולו. גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום. הסדרים שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר המחנה הדמוקרטי: "הודעת ארצות הברית שגויה ומזיקה. ההתנחלויות הן מכשול מרכזי להסדר ולשלום. הן בלתי חוקיות לפי כל הגדרה משפטית בינלאומית וגם פוגעות באינטרס הישראלי וכמובן בפלסטינים. ארה"ב הייתה צריכה לקרוא להפסקת הבנייה בהתנחלויות ולחידוש מיידי של תהליך השלום. אין פתרון אחר לסכסוך מלבד פתרון שתי המדינות".