נתניהו: "ארה"ב אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי"

הודעות מזכיר המדינה מייק פומפיאו על שינוי המדיניות המשפטית ביחס למעמד ההתנחלויות התקבלה בישראל בקונצנזוס רחב •  מן הליכוד ועד בכירי כחול לבן כולם בירכו הלילה את הבית הלבן ומחלקת המדינה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב להחלטת וושינגטון לשנות את המדיניות המשפטית ביחס למעמד אזור יו"ש.

לדברי נתניהו: "הממשל האמריקני דחה היום באופן ברור את הטענה השקרית - שההתיישבות הישראלית ביהודה ושומרון מנוגדת ביסודה למשפט הבינלאומי. ארצות הברית אימצה מדיניות חשובה שמתקנת עוול היסטורי. המדיניות הזו מכירה בכך שהעם היהודי אינו זר ביהודה ושומרון. זכותנו על יהודה ושומרון נובעת בראש ובראשונה מהקשר ההיסטורי רב השנים של עמנו לארץ ישראל. מדיניות הנשיא טראמפ צודקת גם בטענה שאלו שמערערים על חוקיות ההתיישבות הישראלית ביו"ש - לא רק שלא מכירים באמת ההיסטורית ובמציאות בשטח, אלא גם מעכבים כל אפשרות למשא ומתן ישיר לשלום".

נתניהו אף ציין כי "את המחלוקת עם הפלסטינים יש לפתור בתהליך מו"מ ולא באמצעות פסיקות בינ"ל פסולות. מדינת ישראל מוכנה לקיים משא ומתן לשלום עם הפלסטינים, וזאת לצד שמירה על ההתיישבות ביהודה ושומרון".

גורם מדיני עדכן את התקשורת שנתניהו עוסק בנושא מזה מספר חודשים. לדבריו "ההחלטה נעשתה גם בתיאום עם המל "ל והיועץ המשפטי לממשלה וצוותו (הצוות העוסק במשפט בינלאומי)".

גם בכירי מפלגת כחול לבן בירכו על הודעת וושינגטון. יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר "אני מברך את הממשל האמריקאי על ההצהרה החשובה, המצביעה שוב על עמידתו האיתנה לצד ישראל ומחויבותו לביטחון ועתיד המזרח התיכון כולו. גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום. הסדרים שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

מנגד יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר: "אף שר חוץ לא ישנה את העובדה שההתנחלויות נבנו על אדמה כבושה שעליה תוקם מדינה פלסטינית עצמאית לצד מדינת ישראל".

סאאב עריקאת מבכירי אשף והרשות הפלסטינית, אמר בתגובה להכרזה האמריקאית כי "שוב מפגין ממשל טראמפ את זלזולו במוסדות הבינלאומיים ומבקש להחליף את המשפט הבינלאומי בחוקי הג'ונגל".

ח"כ ניצן הורוביץ, יו"ר המחנה הדמוקרטי, אמר כי "הודעת ארצות הברית שגויה ומזיקה. ההתנחלויות הן מכשול מרכזי להסדר ולשלום. הן בלתי חוקיות לפי כל הגדרה משפטית בינלאומית וגם פוגעות באינטרס הישראלי וכמובן בפלסטינים. ארה"ב הייתה צריכה לקרוא להפסקת הבנייה בהתנחלויות ולחידוש מיידי של תהליך השלום. אין פתרון אחר לסכסוך מלבד פתרון שתי המדינות".

לאחר תגובת הרשימה המשותפת, מיהר נתניהו להסב את הצהרת פומפיאו להון פוליטי מקומי. נתניהו מסר באמצעות דוברו: "מקומם שבשעה שהממשל האמריקני מכיר בחוקיות ההתיישבות ביהודה ושומרון, בני גנץ מקים ממשלה עם תומכי טרור שאינם מכירים באף אחת מהזכויות שלנו בארצנו".

מיקב פסגות, שעתירתם על סימון מוצרי היין שלהם הגיעה עד לפסיקת בית הדין האירופי בנושא, אמרו היום: "אנו מאמינים שלהחלטת בית הדין האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות הייתה השפעה משמעותית על החלטת הממשל האמריקאי לפרסם את שינוי המדיניות. התמיכה לה זכינו בקרב חוגים רבים בארה"ב ביניהם דמוקרטים, רפובליקנים, מחלקת המדינה ועוד יצרה מסה קריטית".

נשיא הארגון היהודי אמריקאי ג'יי סטריט, ג'רמי בן עמי, הפועל בארה"ב לקדם את פתרון שתי המדינות אמר הלילה בתגובה כי "ההכרזה האמריקאית היא צעד נוסף בשורת פעולות שנקט ממשל טראמפ שכל מטרתן לסייע לימין המתנחלי, למנוע את פתרון שתי מדינות ולתת מתנות לנתניהו ומדיניות הסיפוח שלו. זה מעשה בוטה של התערבות בפוליטיקה הישראלית וקידום אג'נדה פרטית של נתניהו וטראמפ על פני טובתן ארוכות הטווח של מדינת ישראל וארצות הברית".