טקס הדלקת המשואות שוב מעורר אש: למה הועדף במאי לא מוכר על פני מנוסים ומצליחים?

ל"גלובס" נודע כי במכרז של משרד התרבות על הפקת טקס המשואות זכתה שוב חברת טרגט מרקט, שהעניקה בזמנו לשרת התרבות מירי רגב טקס עטור קלוז-אפים • המכרז הוא לארבע שנים בתקציב של 8.4 מיליון שקל לשנה

מרים פרץ בטקס הדלקת המשואות / צילום: באדיבות כאן 11
מרים פרץ בטקס הדלקת המשואות / צילום: באדיבות כאן 11

המכרזים להפקת אירועים של משרד התרבות ממשיכים לנפק תוצאות מפתיעות המעוררות בענף סימני שאלה: ל"גלובס" נודע כי במכרז על הפקת טקס המשואות זכתה חברת טרגט מרקט. המכרז הוא לארבע שנים בתקציב של 8.4 מיליון שקל לשנה.

טקס המשואות נחשב לאחד האירועים המושקעים בענף, שבו לבמאי ולמעצב הבמה יש השפעה מכרעת על הצלחתו. בעבר נוהלו מכרזים נפרדים לבחירת במאי וחברת הפקה, אך השנה נכרכו שני המכרזים לאחד, וחברות ההפקה נדרשו להציג כחלק מהצעת התוכן שלהם במאי, צוות ורעיון.

בהתאם לגודל האירוע ניגשו למכרז כל חברות הקד"מ הגדולות, מלוות באנשי מקצוע מהשורה הראשונה: חברת אינטלקט הצליחה לרתום את הבמאי יואב צפיר, שמזוהה עם אירועים טלוויזיוניים גדולים כמו "הכוכב הבא לאירוויזיון", ולעיצוב הוצע פלוריאן וידר, שעיצב את במת האירוויזיון בישראל ומעצב בימות טקסים ברחבי העולם.

חברת בנדה הפקות, שהפיקה את טקס המשואות בחמש השנים האחרונות, הציעו את מיה חנוך, שנחשבת למעצבת נחשבת. חברת סופר פוש הגיעה מצוידת בבמאי רובי כהן שכבר הפיק בעבר את האירוע, וחברת פרומרקט הציעה כבמאי את רונן פלד.

טרגט מרקט, שנוחלת בשנה האחרונות הצלחה גדולה במכרזי משרד התרבות, הציעו בשלב הראשון את הבמאית תמי טיש, אך בהמשך שינו את הצעתם לאלדר גרויסמן שעבד בעבר עם יואב צפיר ב"כוכב נולד". כמעצב במה הוצע על-ידם דודו מזח.

בתנאי הסף של המכרז נקבע כי מקסימום שכר הפקה יעמוד על 9%, והמינימום על 5%. מאחר שמדובר במכרז נחשק "הסתפקו" רוב החברות ברף המינימלי של 5%, כך שעיקר התחרות היה על הצעת התוכן ואיכות הצוות.

יואב צפיר / צילום: יונתן בלום
 יואב צפיר / צילום: יונתן בלום

הקול של מרכז ההסברה, הידיים ידי משרד התרבות 

את המכרז ניהל מרכז ההסברה - גוף שכפוף למשרד התרבות המנהל את הטקס. אך לפי גורמים בענף ששוחחו עם "גלובס", "התחושה הייתה שהקול הוא קולו של מרכז ההסברה, והידיים ידי משרד התרבות. אין דרך להסביר את התוצאות", אומרים הגורמים, "קשה להבין איך העדיפו במאי לא מוכר על פני במאים כמו יואב צפיר ורובי כהן".  

נזכיר כי אין זאת הפעם הראשונה שבה מועלים ספקות בענף לגבי בחירות הספקים שנעשות במשרד התרבות. רק לפני מספר חודשים נחשף ב"גלובס" כי זכייה של טרגט מרקט במכרז על הפקת "לא לדאוגוסט" אפילו הגיעה לבית משפט. טרגט זכתה בפרויקט בהיקף 16 מיליון שקל למרות שלא הייתה החברה שזכתה בניקוד הגבוה ביותר באיכות ובמחיר. זכייתה הייתה פועל יוצא של פסילת חברה אחרת - אינטלקט, שהגישה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לצו מניעה נגד משרד התרבות ועתירה מינהלית. לאחר מכן, באופן פתאומי ולא מוסבר, החברה בחרה למשוך את הבקשה ואת העתירה ימים ספורים לאחר הגשתה.

גם באותו מכרז נשמעו טענות על הניסיון של הצוות הניהולי שהוצג לצורך הפרויקט. למשל, אינטלקט סיפקו תצהירים שהוכיחו לכאורה כי טרגט הגישו כמועמדים צוות שלא עמד בתנאים וייחסו לו ניסיון שלא באמת היה שלו. גם אז טענו בענף ההפקות כי הבחירה בטרגט איננה מקרית, וכי היא פועל יוצא של החנופה מצד החברה לשרת התרבות מירי רגב באופן בימוי חגיגות ה-70 וריבוי הפריימים להם זכתה באירוע.

כבר במכרז הקודם חששו חברות ההפקה כי אופן התנהלותו וסימני השאלה שעלו סביבו הם הקדימון למכרז טקס המשואות. רובן לא מעזות להתבטא בגלוי נגד משרד התרבות - שכן מדובר בספק העבודה הגדול ביותר בתחום האירועים, אבל הבקשות לגילוי מסמכים כבר הוגשו. השאלה מה יתגלה כשהמסמכים יועברו.

מירי רגב צילום תמר מצפי
 מירי רגב צילום תמר מצפי

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "המשרד פרסם מכרז פומבי מספר 13/2019 לצורך ניהול הפקתם ובימויים של טקס הדלקת המשואות וטקס האזכרה הממלכתי לנפגעי פעולות איבה לשנת 2020. בסופו של ההליך המכרזי החליטה ועדת המכרזים על זכייתה של חברת טרגט א.מ.ן בע"מ. מי שחולק על החלטת ועדת המכרזים, עומדת לו זכות עיון בהחלטות הוועדה ובהצעה הזוכה, והשגותיו, ככל שישנן, תובאנה לדיון, כמקובל, בפני ועדת המכרזים ולא באמצעות התקשורת". 

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988