"אני מוטרדת מחוסר יציבות. עסק חייב להיות כל הזמן עם פלוס בבנק"

ענבר בזק (45) היא יועצת עסקית שמלווה עסקים קטנים ובינוניים • "בתקופה שהעסקתי עובדים כשכירים, מכל הרווח הנקי נשאר לי 33%" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il

ענבר בזק, יועצת עסקית / צילום: רון לביא
ענבר בזק, יועצת עסקית / צילום: רון לביא

מי אני?

"ענבר בזק, בת 45, נשואה ואם לשלושה, גרה ביובלים שבגליל ועצמאית 11 שנה".

מה אני עושה?

"אני יועצת עסקית שמלווה עסקים קטנים ובינוניים, רשויות ומפעלים, מסתובבת בין לקוחות ומקיימת הרצאות וסדנאות לפיתוח עסקי, שיווק ויזמות. עד כה עבדתי מול 300 עסקים באמצעות מערך המעוף של משרד הכלכלה והתעשייה. אני עובדת המון גם המגזר הציבורי לקראת פיתוח של אזורי תעסוקה".

איך הגעתי לתחום הזה?

"ניהלתי את תחום השיווק במספר חברות, ולפני 11 שנה, אחרי שנולדה בתי השנייה היה לי קשה להמשיך לעבוד במשרה תובענית לצד אימהות. פתחתי את העסק בניסיון לאזן בין עבודה למשפחה".

כמה עובדים יש לי?

"כיום אני מעסיקה 5-6 פרילנסרים פר פרויקט. בעבר העסקתי שתי עובדות, אך עם השנים למדתי שזה לא משתלם. המדינה מחזקת כל העת את רשת הביטחון הסוציאלית של עובדים שכירים, מוסיפה להם עוד ועוד ימי חופשה וימי מחלה ומחייבת את המעסיק לעוד הפרשות".

מה המחזור החודשי שלי?

"סדר גודל של 20-25 אלף שקל ברוטו, ונשאר לי מזה פחות מחצי. בתקופה שהעסקתי עובדים כשכירים, מכל הרווח הנקי נשאר לי 33%, וזה כשאני נחשבת לעסק קטן שאין לו הרבה הוצאות".

מה הקשיים שאני מתמודדת איתם?

"בעיית מוסר התשלומים במשק היא קטסטרופה, בעיקר כשמדובר בפיגור בתשלומים מצד גופים ציבוריים. כבר שנתיים שאני רודפת אחרי חוב של 28 אלף שקל מגוף ציבורי שסיפקתי לו שירותים. בשנת 2018 כבר שילמתי על החוב הזה מע"מ, מה הכנסה וביטוח לאומי בסך כולל של 16 אלף שקל אבל את הכסף - עדיין לא קיבלתי, בגלל שהרשות שחייבת לי אותו נמצאת בהבראה וטוענת שמשרד הפנים לא מעביר לה כסף".

  מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כעצמאי?

"חוסר יציבות והיעדר ודאות - מה שמוביל למצב שעסק חייב להיות כל הזמן במצב של פלוס בבנק, כי כל התשלומים לרשויות המדינה נדרשים בסוף השנה, בגובה של עשרות אלפי שקלים, ולא תמיד קיימת הלימה בין גובה ההכנסה מלקוחות לבין גובה החוב הנדרש. בנוסף, בשל היעדר רשת ביטחון סוציאלית - אין לנו גב כלכלי במקרה שעצמאי נופל למשכב או נפצע. נפצעתי במהלך רכיבה על אופניים, לפני כשבוע עברתי ניתוח, ואני מרותקת למיטה. תקופת ההחלמה צפויה להימשך שבועות - ואין לי ימי מחלה בתשלום, ואין גורם שיפצה אותי על אובדן ימי העבודה".

מה הדבר הכי דחוף שהממשלה צריכה לטפל בו?

"לדאוג להשוואת הזכויות הסוציאליות לשכירים ועצמאים, כך שעצמאים יקבלו את הזכויות שיש לשכירים".