סשה ברון כהן נגד צוקרברג: בשנות ה-30 היה מאפשר להיטלר לפרסם מודעות על "הבעיה היהודית"

בנאום בוועידת Never Is Now של הליגה נגד השמצה, תקף השחקן והקומיקאי היהודי-בריטי את מייסד פייסבוק • "אם אתה משלם להם מספיק, פייסבוק תריץ כל מודעה 'פוליטית' שתרצה, גם אם מדובר במודעה שקרית"

סשה ברון כהן / צילום: רויטרס
סשה ברון כהן / צילום: רויטרס

"אם אתה משלם להם מספיק, פייסבוק תריץ כל מודעה 'פוליטית' שתרצה, גם אם מדובר במודעה שקרית. והם אפילו יעזרו לך למקד את השקרים האלה למשתמשים שלהם, כדי להשיג השפעה מקסימלית. תחת ההיגיון המעוות הזה, אם פייסבוק הייתה קיימת בשנות ה-30, להיטלר היה מותר לפרסם מודעות בנושא 'הפתרון' שלו ל'בעיה היהודית'. רק תחשבו מה גבלס היה יכול לעשות עם פייסבוק".

את הדברים החריפים האלה אמר השחקן והקומיקאי היהודי בריטי סשה ברון כהן, בנאום שנערך בוועידת Never Is Now של הליגה נגד השמצה, שהעניקה לו את פרס המנהיגות לשנת 2019. 

לדברי ברון כהן, "מכונת התעמולה הגדולה ביותר בהיסטוריה היא פייסבוק, יוטיוב, גוגל, טוויטר ואחרים. הן מגיעות למיליוני אנשים. האלגוריתמים שהן תלויים בהם מדגישים בכוונה תחילה את התכנים שמושכים את המשתמשים. זו הסיבה שפייק ניוז עוקפות את החדשות האמיתיות, כי המחקרים מראים ששקרים נפוצים מהר יותר מאשר אמיתות". 

כהן כינה את חברות המדיה החברתית "ביוב של תיאוריות קנוניה ושפלות", משום שלטענתו הן לא פעלו באופן נמרץ יותר כדי להסיר דברי שנאה וגזענות מהפלטפורמות שלהן. עם זאת, הוא הקדיש את הביקורת הנושכת ביותר שלו למארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, שאותו כינה "בלתי נסלח".

השחקן תקף את צוקרברג גם בגלל עמדתו, שמאפשרת למכחישי השואה להפיץ קונספירציות בנוגע לרצח העם ההמוני של עם ישראל לפני פחות ממאה שנה. בשנה שעברה אמר צוקרברג כי פוסטים המכחישים את השואה "פוגעים מאוד". אולם כהן טוען שצוקרברג לא רוצה למחוק אותם, מכיוון שמנכ"ל פייסבוק אמר כי "אנשים שונים יכולים לטעות". כהן כינה את ההנמקה של צוקרברג "טירוף".

"ברגע זה עדיין יש מכחישי שואה בפייסבוק", אמר כהן. "גוגל עדיין לוקחת אותך לאתרי הכחשת השואה הדוחים ביותר". הוא המשיך והאשים את חברות המדיה החברתית על כך שאיפשרו להכחשת השואה להתפשט. "יש לנו מיליוני ראיות המוכיחות כי השואה אכן קרתה. זו עובדה היסטורית. ולהכחיש אותה זאת לא איזו דעה אקראית. מי שמכחיש את השואה שואף לעודד עוד ועוד אנשים להאמין שהיא לא הייתה".

לא סבורה שעליה לצנזר דעות ואמונות

כהן אינו האחרון שנוקט עמדה נגד צוקרברג, שהתמודד עם ביקורת נוקבת באשר לכך שאיפשר לפוליטיקאים לשקר בפרסומות בפייסבוק, ולאחר שפורסם דבר פגישתו עם מחוקקים ואף עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפני כחודש, במטרה לרכך את גישתם לחברת הענק שלו, שנמצאת תחת לחץ רגולטורי. 

דובר פייסבוק אמר אז שצוקרברג נפגש עם קובעי המדיניות "כדי לשמוע את הדאגות שלהם ולדבר על עתיד הרגולציה של האינטרנט", ואמר שפגישתו של צוקרברג עם טראמפ הייתה "מועילה". לאחר ש-NBC News דיווחה על ארוחת הערב בין טראמפ למנכ"ל פייסבוק, צייצה המועמדת הדמוקרטית לבחירות המקדימות לנשיאות אליזבת וורן כי "זו שחיתות פשוטה".

הקו שפייסבוק נוקטת בנושא הוא שאין זה מתפקידה, כחברה פרטית, לצנזר דעות ואמונות או להחליט אילו עמדות אינן ראויות. צוקרברג ובכירים נוספים בחברה קראו מספר פעמים בעבר לרגולציה ממשלתית רבה יותר על חברות האינטרנט בתחומים כמו תכנים המבטאים ביטויי שנאה או מופצים כחלק מניסיון התערבות בבחירות. בפרסומים המבטאים עמדות קיצוניות וקונספירטיביות כמו הכחשת שואה או התנגדות לחיסונים, החברה טוענת כי היא אינה מוחקת את התכנים, אך מגבילה את הפצתם בפלטפורמה.

לגבי מודעות פוליטיות, בפייסבוק טוענים כי הם לא מפעילים עליהם את תוכנית בדיקת העובדות שלהם מאחר שלא מתפקידם למנוע מדבריו של פוליטיקאי להגיע לציבור שלו, ושאותו ציבור הוא זה שצריך לשפוט את הדברים ואת אמיתותם. שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק ומספר שתיים בחברה אמרה לאחרונה על פרסום המודעות הפוליטיות כי "אנחנו לא עושים את זה בשביל הכסף. זה חלק מאוד קטן מההכנסות שלנו, וזה שנוי במחלוקת. אנחנו מפרסמים אותן כי אנחנו מאמינים שהן חלק משיח פוליטי. לאורך הזמן, האנשים שהכי הרוויחו מזה היו אלה שהעיתונות לא מסקרת ולכן לא היו יכולים לפרסם את המסרים שלהם בדרך אחרת".

"יש דבר כזה שנקרא אמת אובייקטיבית"

"צוקרברג אמר שחברות המדיה החברתית צריכות לעמוד בהבטחות שלהן ולתפקד באחריות", אמר כהן. "אבל הוא לא ענה על השאלה, מה צריך לקרות כשהן לא. נכון לעכשיו, די ברור שלא ניתן לסמוך עליהם שיצליחו להסדיר את הנושא בעצמן".

בנאומו, כהן השווה את פייסבוק למסעדה מפוארת, וטען כי לצוקרברג יש בתוך חברת האינטרנט שלו אותה אחריות שיש לשף במסעדה שלו. "אם ניאו-נאצי נכנס למסעדה ומתחיל לאיים על לקוחות אחרים ואומר שברצונו להרוג יהודים, האם בעל המסעדה, כעסק פרטי, יידרש להגיש לו ארוחה אלגנטית בת שמונה מנות?" שאל כהן, וענה מיד "ברור שלא. לבעל המסעדה יש כל זכות חוקית, ואכן, אני טוען שגם חובה מוסרית, להוציא את הנאצים ההם החוצה. וגם לחברות הטכנולוגיה האלה יש אחריות כזו.

כהן טען כי צוקרברג הוא אחד מששת האנשים המשפיעים ביותר מבחינה תקשורתית, המחליטים לאיזה מידע ייחשפו אנשים ברחבי העולם. הוא מנה את צוקרברג מנכ"ל פייסבוק, ואת מנכ"לי גוגל, אלפאבית, יוטיוב וטוויטר. "כולם ביליונרים, כולם אמריקאים, ולכל אחד מהם חשוב יותר להרוויח כסף מאשר להבטיח את עתיד הדמוקרטיה".

"יש דבר כזה שנקרא אמת אובייקטיבית. יש עובדות. אנחנו מדברים על חברות אינטרנט שהן מהעשירות ביותר בעולם. הן יכולות לשכור עובדים שימחקו את הפייק ניוז ואמירות השנאה. יש להן את המהנדסים הטובים ביותר בעולם. טוויטר יכולה להמציא אלגוריתם שיילחם בזה. לא יתכן ששישה אנשים בעולם - צוקרברג, לארי ברין ופייג' וראשי יתר החברות - יכתיבו לאנשים מה לחשוב כמו באימפריה הרומאית. צוקרברג איננו יוליוס קיסר, אף שהתסרוקת דומה. אין שום רשות או שלטון שיכולים לרסן אותם כעת".

"הם יכולים להסיר הסתה של עוד חסידי עליונות לבנה מהאתרים שלהם, אבל הם לא יעשו את זה, כי זה פוגע באינטרסים של כמה פוליטיקאים בכירים. חשובה להם יותר עליית המניה שלהם מהדמוקרטיה האמריקאית", הוסיף.

כהן הציע להכפיף את הרשתות החברתיות לאותן תקנות שמרבית המדיות האחרות, החל מעיתונים, דרך חדשות בכבלים ועד מפיקי טלוויזיה וסרטים, נאלצות לאמץ, וכן לאלץ אותו להחזיק באחריות לנזק שהמוצרים שלהן גורמים.

"בכל ענף אחר, חברה אחראית כאשר המוצר שלה פגום. כשמנועים מתפוצצים או כאשר ישנה תקלה בחגורות הבטיחות, חברות רכב מבצעות ריקול לעשרות אלפי רכבים, בעלות של מיליארדי דולרים. נראה רק הוגן לומר לפייסבוק, יוטיוב וטוויטר, 'המוצר שלך לקוי, אתה מחויב לתקן אותו לא משנה כמה זה יעלה לך'".