שבועיים לבחירות בבריטניה: קורבין מהמר על כל הקופה ושובר שמאלה בכל הכוח

בעוד שרה"מ בוריס ג'ונסון מתחזק בסקרים, מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין מפרסם את המצע "הרדיקלי ביותר" שבריטניה חוותה אי-פעם, שכולל: הלאמה של חברות אנרגיה, מים דואר, רכבות, תקשורת, מימון של פרויקט דיור ציבורי אדיר-ממדים, אינטרנט חינם לכל אזרח והכפלת שכר מינימום

מנהיג הלייבור ג''רמי קורבין מסייע בבניית קיר במכללה לבנייה / צילום: רויטרס, Jon Super
מנהיג הלייבור ג''רמי קורבין מסייע בבניית קיר במכללה לבנייה / צילום: רויטרס, Jon Super

ג'רמי קורבין אינו פוחד מהכינוי "רדיקלי". למעשה, מנהיג מפלגת ה"לייבור" הבריטית אימץ אותו בשתי ידיים, ומשתמש בו שוב ושוב בקמפיין המפלגה לקראת הבחירות בבריטניה שיתקיימו בעוד כשבועיים. את המצע של הלייבור הוא הגדיר כ"מניפסט הרדיקלי ביותר" של המפלגה אי-פעם, והוא גם הבטיח לתושבי הממלכה המאוחדת את "השינוי הרדיקלי ביותר שבריטניה חוותה אי-פעם" אם ינצח בבחירות. הפוליטיקאי השנוי-במחלוקת (ראו ידיעה בעמוד), שעומד בארבע השנים האחרונות בראש ה"לייבור", שבר חזק שמאלה - ומקווה לקטוף את הפירות בבחירות שיתקיימו בעוד כשבועיים וחצי, ב-12 בדצמבר.

בהתאם לכך, גם היוזמות הכלכליות והחברתיות שנכללות במצע של המפלגה לבחירות הקרובות רחוקות מאוד מעברה של המפלגה, מההיסטוריה של "הדרך השלישית" המתונה שייסדו טוני בלייר וגורדון בראון, ומהמדיניות של מפלגות סוציאל-דמוקרטיות אחרות באירופה. אין מדובר רק ברטוריקה, מפלגת ה"לייבור" תחת הנהגתו של קורבין, כך נראה, אינה חוששת למצב את עצמה כסמן רדיקלי של השמאל האירופי.

וכך, המצע הפוליטי הנוכחי של המפלגה קורא בין השאר להלאים מחדש את חברת הרכבות הבריטית (שמאז שהופרטה הפכה לנושא שיחה כאוב בקרב תושבי הממלכה), וגם להלאים מחדש את חברות האנרגיה, ספקיות המים ואת שירות הדואר. קורבין גם מציע להלאים את הזרוע הדיגיטלית של חברת התקשורת "בריטיש טלקום", ולספק אינטרנט מהיר חינם לכל תושב בבריטניה עד שנת 2030. "מדובר במצרך בסיסי, זכות אנושית", קובע המניפסט המפלגתי.

בנוסף, ה"לייבור" מבטיחה לממן פרויקט דיור ציבורי "בסדר גודל שבריטניה לא ראתה מאז שנות ה-60'", שיכלול בניית 150 אלף דירות לדיור בר-השגה בכל שנה מארבע השנים הבאות. זאת, בנוסף להבטחות להגדיל מדי שנה את ההוצאה על מערכת הבריאות הציבורית הבריטית (NHS) ב-5%, לבטל לחלוטין את שכר הלימוד באוניברסיטאות ובמוסדות להשכלה גבוהה כדי לאפשר מוביליות חברתית, לספק קצבאות ילדים מוגדלות, להכפיל את שכר המינימום לעשרה פאונד לשעה ולהפוך את בריטניה ל"נייטרלית מבחינת פליטות פחמן דו-חמצני" עד השנים 2030-2040, על ידי "מהפכה תעשייתית ירוקה" שתשים דגש על אנרגיות מתחדשות בעזרת קרן אקלים בשווי 250 מיליארד ליש"ט.

כל היוזמות הללו יהיו כרוכות בהגדלת ההוצאה הממשלתית בשנה הקרובה ב-83 מיליארד ליש"ט לכל הפחות, ואף בסכומים גבוהים יותר בשנים הבאות. כיצד ימומן הזינוק הזה - ביותר מ-10% - בתקציב הממשלה? בנוסף לנכונות להעמקת הגירעון באופן משמעותי, המצע של ה"לייבור" כולל תוכנית מקיפה למסות באופן נרחב הרבה יותר מהמצב כיום את השכבות העשירות בממלכה. מי שמרוויחים סכומי עתק, עסקים שיש להם רווחים העולים על 80 אלף פאונד לשנה ומיליארדרים זרים יהיו חשופים לגל העלאות מסים מיידי. קורבין גם מבטיח - כמו חלק ממועמדי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב - למסות באופן מיידי ומוגבר את ענקיות הטכנולוגיה הפועלות בבריטניה - "אפל", "גוגל" ו"אמזון", בין השאר. אם אנו נמצאים בתחילת קרב עולמי נגד הקפיטליזם האנגלו-סקסי, אם יש תגובת-נגד ל"ביג-טק" ול"1%" - הרי שקורבין מעוניין להציב את עצמו בחזיתו.

"שליש מהמיליארדרים בבריטניה תרמו למפלגה השמרנית", אמר קורבין בעת השקת מצע המפלגה ביום חמישי האחרון, "המיליארדרים, הסופר-עשירים, המתחמקים ממס, הבוסים הרעים, המזהמים הגדולים - הם כולם הבעלים של המפלגה השמרנית, אבל הם לא הבעלים שלנו".

מבחינה פוליטית, העמדה של הלייבור לקראת הבחירות שקולה להימור על כל הקופה. קורבין הוביל את המפלגה גם במהלך הבחירות הקודמות בבריטניה, ביוני 2017. אז, ראשת הממשלה תרזה מיי יזמה הליכה לבחירות-בזק כדי לנסות וליהנות מגאות בתמיכה בה לפי הסקרים. קורבין והלייבור ניהלו קרב עד הרגע האחרון, בעזרת הבטחות למדיניות סוציאלית נדיבה והתמקדות בנושאי חברה וכלכלה, והצליחו לצמצם את הפער בין המפלגות. כעת, מגביר קורבין את הווליום, מקצין את המסרים, שם את ה"ברקזיט" בצד ומהמר בכל האסימונים שבידיו על משיכת בוחרים באמצעות מדיניות סוציאלית יותר. 

תוצאות הסקר האחרון
 תוצאות הסקר האחרון

נכון לעכשיו, זה לא עובד לו כל-כך טוב

בעוד מפלגת הלייבור נחלשת קלות בסקרים לעומת הבחירות האחרונות, המפלגה השמרנית בראשות בוריס ג'ונסון הולכת ומתחזקת בשבועות האחרונים. לפי סקרי סוף השבוע, זוכים השמרנים בראשות ג'ונסון לכ-47% תמיכה, לעומת 28% בלבד ל"לייבור" בראשות קורבין. מפלגת ה"ברקזיט", אגב, שנחשבה לאיום על השמרנים, זוכה ל-3% תמיכה בלבד.

ההישג הגדול של ג'ונסון, שנחשב בתחילה לליצן פוליטי שלא ישרוד ימים רבים בראש המפלגה השמרנית, היתה יכולתו להגיע להסכם "ברקזיט" חדש עם האיחוד האירופי ברגע האחרון במחצית אוקטובר. הפרטים של העסקה שהשיג פחות חשובים לציבור, אלא עצם העובדה שהוא הצליח, נגד כל הציפיות, להשיג אותה כפי שהבטיח. נכון לעכשיו, נראה כי הבוחרים מאמינים ביכולתו של ג'ונסון לקדם את הפרישה מהאיחוד האירופי, וזוקפים את כשלונו לעשות זאת עד כה לפרלמנט היוצא.

ומול הקמפיין החברתי-כלכלי של ה"לייבור", ג'ונסון דווקא מדגיש בכל הזדמנות את מחויבותו להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי על בסיס ההסכם החדש שגיבש. בעוד קורבין מנסה לדחוק את ה"ברקזיט" מחוץ לסדר היום, על ידי הבטחה עמומה למשאל עם שני על הסכם הפרישה ועמדה "נייטרלית" בנוגע לפרישה, ג'ונסון מסתובב ברחבי הממלכה באוטובוס גדול שעליו כתוב "לבצע את ברקזיט", וחוזר על הבטחתו לעשות זאת בכל עצרת בחירות. "הצביעו לי כדי שנשלים את הפרישה מהאיחוד האירופי", אמר באירוע השקת המצע המפלגתי השבוע, וגם הבטיח לסיים את המשא ומתן שאחרי הפרישה עם האיחוד עד סוף 2020.

בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס
 בוריס ג’ונסון. מעולם לא היה תומך ברקזיט אדוק / צילום: רויטרס

בהשוואה להבטחות האופוזיציה, הציג ג'ונסון מצע פוליטי צנוע בהרבה, הכולל התחייבויות חדשות בשווי 3 מיליארד ליש"ט בלבד. אלה אמורים לממן תוספת של 50 אלף אחיות ל-NHS, לשפר את מצב הדרכים בממלכה, להוסיף 20 אלף שוטרים למשטרה ולשפר המצב בבתי הספר. ג'ונסון גם התחייב לאמץ את "שיטת הנקודות" האוסטרלית כדי לעודד "הגירה איכותית" לבריטניה. את כל ההבטחות הללו הוא התחייב לבצע בלי להעלות מסים, כולל מע"מ. גם הוא הביע את הצורך לחרוג מהגירעון הקיים כדי לממן פרויקטי תשתית, אבל בסך הכל הציע לשמור על המצב הקיים. העיתונים השמרנים חגגו את "ההבטחות השפויות" של ג'ונסון לעומת "הפנטזיות הסוציאליסטיות" של קורבין. ה"טלגרף" ציין אתמול כי הפער בין המפלגות הוא "הגדול ביותר מזה שנתיים".

אבל פער זה עוד יכול להשתנות. גם מיי היתה בפוזיציה דומה והובילה ברוב דומה שלושה שבועות לפני הבחירות ביוני 2017. בסופו של דבר, הפער נשחק בישורת האחרונה של הקמפיין. בנוסף, הציבור הבריטי, לפי הסקרים האחרונים, מביע עניין רב במסרים של ה"לייבור" ובנושאים בהם המפלגה מתמקדת. הנושא המרכזי של הבחירות הללו בעבור הבוחרים, לפי סקר שהתקיים בשבוע שעבר, הוא מעמדה של ה-NHS. 60% מהם אמרו כי זו הסוגיה המכריעה בשבילם, בעוד 56% אמרו כי ה"ברקזיט" הוא השיקול החשוב ביותר בעבורם. אחרי שני נושאים אלו הצביעו הבוחרים על איכות השירותים הציבוריים, המצב הכלכלי וסוגיית ההגירה.

בנוסף, בשבועות האחרונים דווחה התגייסות מרשימה של צעירים שנרשמו להצביע לראשונה. זו הפעם הראשונה מזה קרוב ל-100 שנה שהבחירות מתקיימות בדצמבר, וסטודנטים רבים שינו את כתובת הצבעתם כדי שיוכלו לעשות זאת במוסדות הלימוד שלהם. אחרי משאל העם שהכריע על ה"ברקזיט" ביוני 2016, רבים התלוננו על אדישות הדור הצעיר, שתמך ברוב גדול בהישארות באיחוד, אך נשאר בבית והותיר את הבמה הפוליטית למבוגרים יותר, שהצביעו ברוב גדול בעד העזיבה. כעת, קמפיינים ברשתות החברתיות עודדו צעירים רבים להצביע ב"בחירות שיכריעו את גורלם לשנים רבות".

ג'ונסון, מצדו, הבטיח בסוף השבוע לבוחרים "מתנת חג-מולד מוקדמת" אם ינצח ברוב שיאפשר לו להעביר את ההסכם שגיבש בבית הנבחרים. רוב הפרשנים העריכו כי מדובר בניסיון לאשר את ההסכם עוד לפני ה-24 בדצמבר, מתוך מטרה לפרוש מהאיחוד כבר ב-1 בינואר 2020.

בעימות טלוויזיוני בין השניים, שני במספר, שהתקיים בשבוע שעבר, שאל נציג מהקהל את שני הפוליטיקאים אילו מתנות היו מעניקים אחד לשני. קורבין אמר ללא היסוס שהיה מעניק לג'ונסון את "מזמור חג המולד" של דיקנס, מעין כתב-אישום נגד קפיטליזם חזירי, "כדי שג'ונסון יבין עד כמה נבזי גיבור הספר היה". ג'ונסון אמר מנגד כי היה מניח למרגלות העץ של קורבין "עותק של הסכם הברקזיט המבריק שלי עם האיחוד האירופי". קווי המערכה ברורים: פרישה מהאיחוד האירופי ושמירת המצב הקיים מול מדיניות חברתית-כלכלית סוציאלית רדיקלית. ההכרעה תתקבל בעוד כשבועיים.