אופנת הקיץ המאכזבת של קסטרו: הפסד של 31 מיליון שקל ברבעון השלישי

רכישת קבוצת הודיס ממשיכה להעיב על תוצאות חברת האופנה, שבסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הגדילה את הפסדיה ב-15% ל-68 מיליון שקל • המניה נחתכה 50% בקצת יותר משנה

חנות קסטרו בקניון שרונים / צילום: בר־אל
חנות קסטרו בקניון שרונים / צילום: בר־אל

רכישת פעילות קבוצת האופנה הודיס אשתקד ממשיכה להעיב על דוחותיה של חברת קסטרו  ובהשפעתה היא מציגה בסיכום הרבעון השלישי של 2019 הפסד של 31 מיליון שקל. זאת לאחר שאת הרבעון המקביל אשתקד סיכמה קסטרו בהפסד עצום של 75 מיליון שקל, בעקבות הפחתת ערך ההשקעה בהודיס שהושלמה באוגוסט 2018.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הפסדיה של קסטרו, הנמצאת בשיטת משפחת רוטר, העמיקו ב-15% והגיעו ל-68 מיליון שקל (לעומת 59 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד) לאחרי הפסד תפעולי מצטבר של 36 מיליון שקל.

ההכנסות הרבעוניות עלו ב-35%

מנייתה של קסטרו הגיבה לפרסום הדוחות הכספיים היום בירידות במחזור מסחר קטן, המשקפות לקסטרו שווי נוכחי של קצת יותר מ-400 מיליון שקל. מאז רכישת קבוצת הודיס לפני קצת יותר משנה, קרסה המניה ב-50%. 

בשורה העליונה, רכישת הודיס סייעה לקסטרו להציג צמיחה של 35% בהכנסותיה הרבעוניות, שהגיעו ל-434 מיליון שקל. אולם, לצד זאת קסטרו, בראשות המנכ"לים המשותפים בני הזוג אתי וגבי רוטר, הציגה עלייה בהיקף הוצאותיה, כך שהפסדיה התפעוליים גדלו, וזאת כשהיא מדווחת על ירידה במכירות בחנויות הזהות ועל עלייה בשיעור ההנחה הממוצעת על מוצריה, שפגעה ברווחיות הגולמית.

קסטרו מחלקת את פעילותה לשני מגזרים עיקריים - מוצרי הלבשה, הכוללים בעיקר את המותגים קסטרו, הודיס ואורבניקה, ואביזרי אופנה הכוללים את המותגים טופטן, קרולינה למקה, איי.סי.סי ואורבניקה, ובשניהם היא מציגה שורה תפעולית שלילית רבעונית.

תוצאות קסטרו
 תוצאות קסטרו

קים קרדשיאן לא סיפקה את הסחורה

מהדוחות עולה כי החברה מייחסת חלק ניכר מההפסד התפעולי שלה לפעילות מותג המשקפיים המוזלות קרולינה למקה בארה"ב. בסך הכול, בתשעת החודשים הראשונים של השנה בדוחות מעדכנת כי ההשקעה בפעילות זו התקרבה ל-50 מיליון שקל.

זמן קצר אחרי השלמת רכישת הודיס, החליטה קסטרו לקדם את מוצרי המותג קרולינה למקה בארה"ב וברחבי העולם בסיועה של הידוענית קים קרדשיאן, וזאת כחלק מכוונתה של קרולינה למקה "להמשיך ולהתרחב בפעילותה הגלובלית ובפרט בארה"ב". לצורך כך חתמה קסטרו על הסכם לתקופה של שנתיים מול קרדשיאן, ובתמורה לשירותי קידום המכירות שלה התחייבה קסטרו לשלם לה תשלומים שונים.

עם חתימת ההסכם העריכו בקסטרו כי עלות ההסכם מול קרדשיאן והקמת פעילות המותג קרולינה למקה בארה"ב תעמוד בטווח של 20-30 מיליון דולר בשנה הראשונה. עם זאת, מוקדם יותר החודש דיווחה קסטרו על קיצור תקופת שיתוף הפעולה עם הפרזנטורית האמריקאית וכי הצדדים בוחנים אפשרויות ל"עדכון תנאי ההתקשרות". כך, בעקבות הביצועים של הקמפיין שלא תאמו את הציפיות, בקבוצה ביקשו לקצר את החוזה שנחתם במקור לתקופה של שנתיים (עם אפשרות להארכה לשנה שלישית), לשנה בלבד.

במבט קדימה קרולינה למקה מתכננת "להמשיך ולפתח את פעילותה בשוק האמריקאי, בין אם באמצעות אתר המכירות הקמעונאי שהחלה בהפעלתו ובין אם באמצעות שיתופי פעולה ואיתור אפיקי מכירה נוספים".

אינדיקציה להרעה בתוצאותיה ניכרת בצניחה במכירות החנויות הזהות בתחום ההלבשה (הכולל את תוצאות קסטרו, איב רושה, הודיס וההלבשה של אורבניקה) ברבעון השלישי. בפדיון החודשי הממוצע למ"ר בחנויות זהות מציגה קבוצת קסטרו ירידה של 7.1% ברבעון הנוכחי ביחס לרבעון המקביל אשתקד, בעוד ששוק האופנה (על פי מדד RIS) מציג ירידה נמוכה בהרבה של 2.7%.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה פתחה קבוצת קסטרו 17 חנויות וסגרה 23 חנויות, כך שבסיכום התקופה נגרעו 6 חנויות מהפריסה של הקבוצה, שמסתכמת ב-454 חנויות בישראל.