תוצאות ניסוי של אורמד הקפיצו את מניית מפתחת גלולת האינסולין כ-80% בתוך חודש

התוצאות פורסמו ב-12 בנובמבר, אולם העלייה נרשמה לאחר שהחברה הסבירה את התוצאות ואת מבנה התחרות בשוק למשקיעים, הן בפגישות והן בדוחותיה הכספיים

נדב קדרון/ צילום: תמר מצפי
נדב קדרון/ צילום: תמר מצפי

מניית חברת אורמד   הישראלית, המפתחת גלולה בבליעה למתן אינסולין, ונסחרת בתל אביב ובנאסד"ק, רשמה עלייה של 80% בתוך כחודש, על רקע הצלחה בניסוי קליני. תוצאות הניסוי פורסמו ב-12.11, אולם העלייה לא נרשמה מיד, אלא לאחר שהחברה הסבירה את התוצאות ואת מבנה התחרות בשוק למשקיעים, הן בפגישות והן בדוחותיה הכספיים. בימים האחרונים המניה ירדה מהשיא שאליו הגיעה בשבוע שעבר (שהיווה עלייה של 100% לעומת מחיר המניה טרם פרסום תוצאות הניסוי), ושווי השוק שלה עמד הבוקר על 279 מיליון שקל.

בניסוי שערכה החברה, טופלו בגלולת באינסולין שלה מטופלים שכבר אובחנו בסוכרת מבוגרים (סוג 2), אך עדיין אינם מזריקים אינסולין. בעוד המומחים בסוכרת רואים תועלת בנטילת אינסולין מוסף בשלב מוקדם יחסית לאחר האבחון, חולים רבים רוצים לדחות ככל האפשר את שלב המעבר לזריקות. בפער הזה מעוניינת אורמד לטפל. הגלולה שלה לא תתאים להחליף משטר של זריקות אצל מטופלים התלויים לגמרי באינסולין וזקוקים לטיפול תדיר ומדויק מאוד, אולם גם שוק החולים שנמצאים במצב הביניים הוא גדול מאוד.

התוצאה הייתה גם מובהקת וגם, לדברי החברה, בעלת משמעות קלינית. החולים שטופלו במשך 12 שבועות בתרופה במינון של גלולה אחת או שתיים ביום, שיפרו את מדד ה-A1C שלהם (מדד ה-A1C הוא המדד הנפוץ לאמידת מצב הסוכרת לאורך זמן) בכ-0.6 נקודות (0.54 יותר מקבוצת הפלצבו במימון של גלולה אחת ו-0.53 יותר מקבוצת הפלצבו במימון של שתי גלולות, שתי התוצאות מובהקות סטטיסטית). ירידה של 0.54 נקודות A1C מאפשרת הפחתה של סיבוכי הסוכרת, כך על פי החברה. פרופיל הבטיחות היה משביע רצון.

התוצאות לא היו מושלמות, כי מינון של שלוש פעמים ביום לא הביא לשיפור מובהק. ואולם, לדברי החברה, בהינתן תוצאה במינון הנמוך יותר, היא ממילא מעדיפה שלא לבחור במשטר של שלוש פעמים ביום. "אנחנו עדיין בודקים את הסיבה להבדלים בין זרועות הניסוי", מסרה החברה בדוחותיה.

כיום אין בשוק גלולת אינסולין, אם כי מספר חברות בתחום הסוכרת ניסו בעבר לפתח גלולה כזו. לאחרונה קיבלה חברת נובו נורדיסק אישור לגלולה לבליעה של התרופה GLP1, אשר גורמת לגוף להפריש אינסולין רב יותר, והיא לרוב טיפול משלים למתן אינסולין.

במרץ הקרוב צפויה אורמד להיפגש עם ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, כדי לתכנן את הניסוי הבא, שלב III. ככל הנראה ייערכו, כנהוג לגבי מוצרים המיועדים לשווקים שאינם קטנים מאוד, שני ניסויי שלב III, שבהם ייבחנו המטופלים לאורך חצי שנה. על פי הערכת החברה, הצלחה בשני הניסויים תוכל להוביל אותה להגשת בקשה לאישור שיווק בסוף 2024.

אורמד הוקמה בתחילת שנות ה-2000 על-ידי נדב קדרון, אשר גם מנהל את החברה, על בסיס הפיתוח הטכנולוגי של אימו, פרופ' מרים קדרון, חוקרת ורופאה בבית החולים הדסה. החברה גייסה עד היום כ-87 מיליון דולר. החברה מוזגה ב-2006 לשלד בורסאי בבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב, ועלתה לרשימה הראשית של נאסד"ק ב-2013. החל מיולי 2017 היא נסחרת גם בת"א, כאן איבדה מאז כ-44% מערכה, למרות העליות האחרונות.