שמה של משפחת סאקלר הוסר מאוניברסיטה בבוסטון בצל פרשת משככי הכאבים בארה"ב

אוניברסיטת טאפטס בבוסטון תסיר את השם סאקלר מכל התוכניות והמתקנים בקמפוס מדעי הבריאות • נשיא האוניברסיטה: "בהתחשב בנזק שגרמה מגיפת האופיואידים בה קשורים בני משפחת סאקלר והחברה שבבעלותם, פרדו פארמה, ברור כי המשך הצגת השם סאקלר אינו עולה בקנה אחד עם ערכינו"

אוקסיקונטין (Oxycontin) של פרדו פארמה / צילום: ג'ורג' פריי, רויטרס
אוקסיקונטין (Oxycontin) של פרדו פארמה / צילום: ג'ורג' פריי, רויטרס

משפחת סאקלר מוקעת יום אחר יום בארה"ב על תפקידה במשבר האופיואידים והנה שוב עולה שמה לכותרות בהקשר זה, כאשר אוניברסיטת טאפט (Tufts) בבוסטון תסיר את שם המשפחה מכל המתקנים בקמפוס מדעי הבריאות שבאוניברסיטה.

מהודעת נשיא האוניברסיטה, אנתוני מונאקו, ויו"ר מועצת הנאמנים, פיטר דולן, נראה כי זו תאמץ כמה צעדים כדי להגדיל את תמיכתה בתוכניות שמטרתן מניעת השימוש בסמים והתמכרויות.

"הערכים של בית הספר לרפואה באוניברסיטת טאפט כוללים מחויבות להקלה על הסבל, שיפור איכות החיים וקידום היושרה והאחריות החברתית. בהתחשב בנזק האנושי של מגיפת האופיואידים בה קשורים בני משפחת סאקלר והחברה שבבעלותם, פורדו פארמה, ברור כי המשך הצגת השם סאקלר אינו עולה בקנה אחד עם ערכים אלה", אמר מונקו. "החלטה זו מכירה גם באינספור האנשים והמשפחות שסבלו כל כך הרבה, על האובדן, הנזק והצער כתוצאה ממשבר האופיואידים".

ומה קורה בישראל? למעלה מ-30 יחידות ותוכניות באוניברסיטת תל אביב נושאות את השם סאקלר, כך לפי אתר האוניברסיטה שלא נקטה בצעד דומה. 

משפחת סאקלר היא אחת המשפחות העשירות בארה"ב הודות לחברת הפארמה ששמה נקשר בפרשת משככי הכאבים בארה"ב יחד עם טבע הישראלית וחברות נוספות. יצרנית משכך הכאב אוקסיקונטין, המבוססת בקונטיקט ונמצאת בשליטת משפחת סאקלר, הואשמה בכמעט כל מדינה בארה"ב בגין מעורבותה בפרשה. שיטות השיווק של פרדו עודדו רופאים לרשום מינונים גבוהים יותר של משכך הכאבים הממכר ובכך החברה הייתה בין הגורמים שהביאו למגפת ההתמכרויות, ממנה מתים בממוצע 130 איש מדי יום.

אוקסיטוצין, שיצאה לראשונה לשוק ב-1996, היא תרופה במרשם לשיכוך כאבים בינוניים עד חמורים במבוגרים. בין 1999 ל-2017 כמעט 218 אלף איש מתו בארה"ב ממנת יתר בשל תרופות אופיואידיות, לפי המרכז לבקרת מחלות האמריקאי (CDC).