טראמפ: "יש יהודים בארה"ב שאינם אוהבים מספיק את ישראל"

בנאום לפני כנס של המועצה הישראלית-אמריקאית, ארגון של מהגרים ישראליים בארה"ב, מנה טראמפ את פעולותיו למען ישראל והכריז: "אני מקיים את הבטחותיי" • הצהיר: לא בטוח שאעזוב את הבית הלבן אחרי שמונה שנים • "אל תצביעו בעד הדמוקרטים – הם ייקחו לכם את כל הכסף"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר לפנות בוקר (א') בפלורידה כי יש יהודים בארה"ב ש"אינם אוהבים מספיק את ישראל" וכי הוא אינו מבין כיצד יהודים אזרחי ארה"ב הצביעו בעד הנשיא הקודם שממשלו "בבירור לא כל כך אהב את ישראל... הרי ישראל סבלה תחת הממשל הזה".

בנאום לפני המועצה הישראלית-אמריקאית, ארגון של מהגרים ישראליים בארה"ב שנהנה מתמיכת שלדון אדלסון, פנה טראמפ לקהל ואמר: "יום אחד תצטרכו להסביר לי איך זה שהצבעתם בעד הנשיא הקודם". הדברים נאמרו בבדיחות-הדעת, כי היה ברור שמעט מאוד אנשים בקהל הזה נתנו קולם לברק אובמה.

"אנחנו צריכים לדאוג לכך שאנשים בארה"ב יאהבו יותר את ישראל, מפני שיש יהודים באמריקה שלא אוהבים את ישראל במידה מספקת", אמר הנשיא.

הופעת טראמפ נשאה אופי של כנס בחירות והיה נראה בעליל שהוא מנסה לרכוש את לב פלח המצביעים הישראלים-אמריקאים. אין ספק שהוא הצליח. הקהל הריע לטראמפ ממושכות וקטע את נאומו בקריאות "עוד ארבע שנים! עוד ארבע שנים". טראמפ עצמו הכריז, ספק ברצינות ספק בצחוק, שאין כל ודאות שהוא יעזוב את הבית הלבן אחרי שמונה שנות כהונה. "אולי אחרי תשע שנים, 12, 13"? - הוא שאל. הנוכחים הריעו שוב. הנשיא ציין כי הוא אוהב לומר זאת כדי "לעצבן אותם" (כנראה יריביו הפוליטיים).

העובדה שזה היה נאום בחירות לכל דבר נבעה גם מקריאתו של הנואם למאזיניו לא להצביע בעד הדמוקרטים בבחירות ב-2020. למעשה, אמר טראמפ, הוא אינו צריך לדאוג לכך שהיהודים האמריקאים יתמכו בדמוקרטים מפני שברור שהם יצביעו לפי האינטרסים הכספיים שלהם.

"אתם צריכים להצביע בעדי; אין לכם ברירה", הכריז טראמפ לקול תשואות. "אתם לא תצביעו בעד פוקהונטס (כינוי גנאי לאליזבת וורן, אחת מהמתמודדות על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות)... אתם לא תצביעו בעד מס עושר".

הוא ניסה לתת ביטוי לחשיבה הדמוקרטית כפי שהוא מבין אותה: "בואו ניקח 100% מהכספים שלכם", והוסיף: "לא, לא, אפילו אם אתם לא אוהבים אותי - וכמה מכם באמת לא אוהבים אותי - אתם תהיו בין התומכים הגדולים ביותר שלי כי אחרת תתרוששו בתוך 15 דקות".

כנהוג בהופעותיו לפני קהל יהודי הכריז טראמפ: "לישראל אין ידיד טוב יותר בבית הלבן מאשר דונלד ג'יי טראמפ... ואני מקיים את הבטחותיי". הוא חזר באריכות על פעולותיו למען ישראל, לרבות העברת השגרירות לירושלים (בניגוד לקודמיו שהכריזו על כוונתם לעשות זאת אך לא עשו דבר) והכרה בריבונות ישראל על רמת הגולן. חלק גדול מהנאום הוקדש למעשיה מפותלת כיצד עלה בידו לשפץ את בניין השגרירות בירושלים ב-200 אלף דולר בלבד (במקום להשקיע שני מיליארד דולר בבניין חדש). הסיפור הזה מככב באופן קבוע בנאומיו לפני יהודים.

טראמפ לא הזכיר את "תוכנית המאה" להשכנת שלום בין ישראל לפלסטינים, שטמונה מזה חודשים רבים במגירות ממשלו. הוא הסתפק באמירה כי נאמר לו כבר לפני שנים שלא תהיה משימה קשה יותר מאשר כינון שלום במזה"ת. "אם ג'ארד קושנר לא יוכל לעשות זאת, זו אכן תהיה משימה בלתי אפשרית", הוא הצהיר.

הנשיא גינה את איראן, שהרגה מאות, "אם לא אלפים" מקרב אזרחיה שיצאו להפגין ברחובות נגד המשטר, אך הדגיש שממשלו תומך בעם האיראני: "אמריקה תתhיצב תמיד לימין העם באיראן במאבקו הצודק למען החירות".

את האירוע חתמה הופעה של להקת "שלווה", קבוצה של צעירים בעלי מוגבלויות, שריגשה מאוד את הקהל.