גרטה טונברג בפסגת האקלים: "המחאה שלנו לא השיגה דבר"

האקטיביסטית השוודית בת ה-16 השתתפה בסוף השבוע בפסגת האקלים במדריד, שם הציגה את רצונה לסייע למדינות האיים החשופות במיוחד למשבר האקלים, ולשבטים ילידים ברחבי העולם • "אנשים סובלים ומתים כתוצאה מהמשבר, לכן החלטנו לתת את הבמה הזו לאלו שכבר עכשיו צריך להתייחס למצבם"

גרטה טונברג/ צילום: רויטרס
גרטה טונברג/ צילום: רויטרס

גרטה טונברג, האקטיביסטית השוודית בת ה-16 שסחפה אחריה מיליונים ברחבי העולם למחאת אקלים גלובלית וגדולה, הגיעה בסוף השבוע לפסגת האקלים במדריד. היום היא החליטה לנצל את תשומת הלב התקשורתית לנוכחותה בוועידה כדי "לתת קול לאלו שצריכים לספר את הסיפור שלהם" - מדינות האיים החשופות במיוחד למשבר האקלים, ושבטים ילידים ברחבי העולם. "משבר האקלים כבר משפיע על כמות עצומה של אנשים עכשיו. אנשים סובלים ומתים כתוצאה מהמשבר, לכן החלטנו לתת את הבמה הזו לאלו שכבר עכשיו צריך להתייחס למצבם - זו חובתנו המוסרית. אנחנו פריבילגים, והסיפור שלנו סופר פעמים רבות. אנחנו צריכים להקשיב לאנשים האלו שכבר מושפעים ממשבר האקלים".

פעיל תנועת "ימי שישי בשביל העתיד", קאלן דקריס מאיי מרשל, דיבר על התפשטות של מחלות אפידמיות בשל משבר האקלים, דוגמת קדחת הדנגי שכבר גובה חייהם של אנשים. "אנחנו צריכים להתמודד עם תוצאות של משבר שלא אנחנו יצרנו", אמר דקריס. "המדינה שלנו אחראית רק על 0.00001 מגזי החממה בעולם. האי שלנו נמצא בגובה 2 מטרים מעל פני הים, ולכן נמצא בסכנה בשל עליית גובה פני הים. כשאתה בצרה, אתה מוצא דרכים להתמודד איתה. זה מה שהנוער שלנו רוצה לעשות, ואני כאן כדי לייצג אותם".

קישה אירה מואנה, ילידת הפיליפינים, דיברה על חירום מצב האוקיינוסים במדינתה. "עכשיו, האוקיינוס, לב הפלנטה, הבית שלי ומקור הנחמה שלי - מושפע קשות כתוצאה משינויי האקלים. אזור האוקיינוס שלנו השתנה לנגד עיניי. המדינה שלי היא אחת הפגיעות ביותר לשינויי אקלים, ומתקיימת בסמוך לאוקיינוס. 47% מהמדינה שלנו חשופים באופן מסוכן להצפות, רעידות אדמה ושיטפונות. אני פונה למנהיגי העולם: אנחנו מדברים על חיים והישרדות. בבקשה, תממשו את הדיבורים שלכם".

הילדה פלביאן מאוגנדה, נערה נוספת המוחה כנגד אי הטיפול במשבר האקלים, אמרה: "כשאני רואה את ההשפעה של משבר האקלים על אפריקה ואוגנדה, צצות הרבה שאלות. אנחנו סובלים מהשפעות חמורות של משבר האקלים כתוצאה מההתחממות העולמית, כשיש מעט מאד פעולה המסייעת למדינות המתפתחות. כמה עוד שיעורים אנחנו צריכים להחמיץ מבית הספר, כדי שהעולם ידע שאנחנו סובלים יותר מכולם?

"המדינות המפותחות צריכות להתבייש בעצמן - אנחנו באפריקה אחראים על מיעוט הפליטות וסובלים יותר מכולם. לכם יש חלומות, אבל גם לנו יש חלומות. החלומות שלנו הפכו לסיוטים, כשהעתיד שלנו נדון בידי מנהיגי העולם מבלי שהם שומעים את קולנו. אם לא נפתור את המשבר כקהילה בינלאומית, ההשפעה של המשבר תהפוך חמורה יותר ומיליוני אנשים יהיו בסכנת חיים. אנחנו צריכים פעולות קונקרטיות".

טונברג הגיעה למדריד ביום שישי, ובהפגנה גדולה שערכו פעילי הסביבה במדריד ביום שישי בהשתתפותה לקחו חלק כחצי מיליון בני אדם. במסיבת עיתונאים שערכה עם הגעתה אמרה טונברג כי "שביתות יום שישי שלנו לא השיגו דבר. אנחנו הולכים וגדלים והקול שלנו נשמע יותר ויותר, אבל זה כמובן לא מתורגם לפעולה פוליטית. כך שהשגנו המון, אבל אם אתם מסתכלים על זה מנקודת מבט מסוימת - לא השגנו כלום", כשהיא מתייחסת לאוזלת היד של מנהיגי העולם וההתעלמות שלהם מחומרת המצב, כשפליטות הפחמן עולות (עלייה של 4% מאז שנת החתימה על הסכם פריז - 2015), וכשמשבר האקלים מחריף מיום ליום. "אנחנו לא רוצים להמשיך במחאה. אנחנו נשמח לראות מעשים מצד האנשים שיש להם כוח. אנשים סובלים ומתים משינויי האקלים ואנחנו לא יכולים לחכות יותר", הוסיפה טונברג.