ארה"ב: מאות עובדות ועובדי נייקי הפגינו במחאה על יחס החברה לנשים

400 עובדות ועובדי חברת הלבשת הספורט הפגינו במחאה על היחס של החברה לנשים שכולל שכר נמוך יותר משל גברים והתנהגות לא ראויה • העובדים ניצלו את אירוע חניכת הבניין החדש של החברה שנקרא על שם מאמן ריצה שהפעיל לחץ נפשי וסימם אתלטיות ואתלטים שאימן

אלברטו סלזאר, נייקי / צילום: רויטרס
אלברטו סלזאר, נייקי / צילום: רויטרס

מאות עובדות ועובדי נייקי הפגינו במחאה על יחס החברה לנשים, באותו היום שבו חברת הלבשת הספורט פתחה מחדש בניין שהוקדש לשמו של מאמן הריצה המושמץ, אלברטו סלזאר. בעלון שהופץ בין העובדים נכתב: "הצטרפו אלינו להליכה בקמפוס המטה כדי לחגוג את מה שנשים מביאות לספורט, ולהעלות את המודעות של איך נייקי יכולה לתמוך בספורטאיות ובעובדות שלנו".

העובדים צעדו אתמול בבוקר בקמפוס מטה נייק בביברטון, אורגון, באירוע שלא נאסר על ידי החברה. כמה מהם החזיקו כרוזים שעליהם נכתב "כוח לנשים". מספר בכירים בחברה הצטרפו אל העובדים וניהלו איתם דו-שיח, זאת לדברי עדי ראייה.

"אנחנו מכבדים ומקדמים בברכה משוב של העובדים בנושאים שחשובים להם", מסר דובר נייקי. "העלון שהכינו כמה עובדים לא הופץ רשמית על ידי החברה".

הבניינים הממוקמים בקמפוס המטה של נייקי נקראים על שם ספורטאים מפורסמים הקשורים לחברה, ביניהם שחקן הגולף האגדי טייגר וודס והכדורגלנית מיה האם. סלזאר, מאמן מסלול הריצה ששמו מופיע על בניין משרדים גדול, הושעה מעיסוק בספורט לפני ארבע שנים בעקבות האשמות שעלו נגדו בגין סימום ספורטאים. הוא הודיע שיערער והכחיש האשמות של מספר ספורטאיות שהתלוננו על יחס גרוע שהעניק להן.

נייקי מגיבה להאשמות לגבי ההתנהלות הפנימית שלה שהתפרסמו לראשונה לפני למעלה משנה. בתחילת 2018 הפיצה קבוצת נשים סקר על התנהגות במקום העבודה, זאת במחאה על התנהגות של גברים בחברת ייצור נעלי הספורט, וכן דיווחים על פערי שכר מגדריים בדרגי הניהול בחברה. מאוחר יותר באותה שנה, נייקי החליפה כמה בכירים, והמנכ"ל מארק פרקר התנצל באסיפת עובדים והבטיח לשפר את נורמות ההתנהגות בחברה.

מאוחר יותר נקלעה נייק למחלוקת סביב סלזאר, מאמן שקשור לחברה מזה שנים רבות. בעקבות חקירה של הסוכנות האמריקנית למלחמה בסמים בספורט הוא הושעה לארבע שנים, זאת באשמת ארגון וביצוע של מתן סמים משפרי ביצועים לאתלטים ואתלטיות.

אלופת הריצה מרי קיין מסרה לאחרונה לניו יורק טיימס שכאשר היא התאמנה בפרויקט "נייקי אורגון", צוות האימון המובחר של סלזאר, היא החמיצה את המחזור החודשי שלה במשך שלוש שנים. זאת לאחר שהמאמנים לחצו עליה לרדת במשקל והפעילו עליה לחץ מנטלי ופיזי יוצא דופן. אתמול היא הגנה על מחאת עובדי נייקי, ואמרה שהחברה צריכה לאפשר לעובדיה ולקהילה לדבר בחופשיות. "הפסיקו את ההפחדה", היא כתבה בטוויטר. סלזאר עצמו אמר שהוא מצטער ש"השיחות הכנות" שלו עם ספורטאיות גרמו לפגיעה ברגשותיהן, אך הכחיש שהוא עודד אתלטיות לשמור על משקל לא בריא.

נייק הגנה על סלזאר, בעצמו רץ מפורסם שלעבר שזכה במרתונים של ניו יורק ובוסטון. הוא גם חבר קרוב של פיל נייט, ממייסדי החברה - שניהם יוצאי תוכנית אימוני המסלול של אוניברסיטת אורגון. החברה הודיעה שהיא בודקת בעצמה את יחסו של סלזאר לאתלטיות.

ב-1 באוקטובר שיגר המנכ"ל פרקר מייל לעובדי נייקי, בו כתב שהחברה לעולם לא תעבור בשתיקה על רמאות, אך בו זמנית הוא הדגיש את תמיכתו בסלזאר. "לגבי אלברטו, אין ספק שאלו זמנים קשים עבורו, עבור משפחתו ועבור הספורטאים שלו", הוא כתב. "אני סבור שחשוב שתדעו שבדקנו את ההאשמות הללו ולא מצאנו שהוא הפר חוקים כלשהם".

ב-10 באוקטובר הודיע פרקר שהחברה מפרקת את צוות האימון של פרויקט נייקי אורגון. כשבועיים לאחר מכן, הוא הודיע שיפרוש מכהונתו בינואר ויהפוך ליו"ר פעיל. החברה מסרה שפרישתו מכהונת המנכ"ל לא קשורה לפרויקט.