בצל חקירה של נושאי משרה בחשד לעבירות מידע פנים: קנביט חתמה על מזכר עקרונות להשקעה לפי שווי של 350 מיליון שקל

על פי ההסכם המתהווה, תקבל חברת התרופות הגרמנית Fette Pharma זכויות להפצת מוצריה של קנביט בגרמניה, באוסטריה ובשווייץ, ותשקיע 1.8 מיליון דולר תמורת 1.8% ממניות קנביט • אתמול דיווחה רשות ני"ע על חקירתם של נושאי משרה בקנביט

קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
קנאביס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת הקנאביס הישראלית קנביט הודיעה על חתימת מזכר עקרונות לקראת הסכם הפצה באירופה, הכולל גם השקעה בחברה. ההתקשרות היא מול חברת התרופות הגרמנית Fette Pharma, שעל פי ההסכם המתהווה, תקבל את הזכויות להפצת מוצריה של קנביט בגרמניה, באוסטריה ובשווייץ.

עוד כולל ההסכם רכיב השקעה של פטה בקנביט: 1.8 מיליון דולר תמורת 1.8% ממניות החברה. על פי ההסכם, ההשקעה מיועדת לביצוע לפי מחיר של 14 שקל למניה. השקעה זו מגלמת לקנביט שווי של 350 מיליון שקל, ומהווה פרמיה של 55% על מחיר המניה שלה היום בבורסת תל אביב.

מניית קנביט נסחרה היום במגמה שלילית, ככל הנראה, בעקבות הדיווח אתמול אודות פתיחת חקירה של רשות ניירות ערך, "בנוגע לחשדות לביצוע של עבירות של שימוש במידע פנים שבמסגרתה נחקרו נושאי משרה בחברה, בעבר ובהווה. למיטב ידיעת החברה, חקירת הרשות לניירות ערך, אינה נסבה על חשדות נגד החברה או בקשר לפעילותה".

עם הגורמים שזומנו, ככל הידוע, לחקירה ברשות ניירות ערך, נמנים בעלי מניות קנביט שרון אדיב וירון רצון (לשעבר מנכ"ל החברה), בעוד עמי ססלר, לשעבר יו"ר קנביט, זומן לתת עדות. השלושה עדיין מחזיקים ב-8.4% ממניות קנביט כל אחד, כאשר רצון וססלר משמשים בחברה דירקטורים. ואולם, השלושה כבר אינם הכוח המרכזי בחברה, שאותה מובילה קבוצת משקיעים בראשותו של יזם הנדל"ן ברק רוזן. מנכ"ל קנביט היא הח"כית לשעבר יפעת קריב, ויו"ר החברה הוא איתן בן אליהו, לשעבר מפקד חיל האוויר.

תהליך לקבלת אישור הפצה בגרמניה

ובחזרה להסכם האסטרטגי: פטה היא חברת שיווק תרופות וקוסמטיקה גרמנית ותיקה, שמפיצה באירופה, בין השאר, את מוצרי ים המלח. על פי הודעת קנביט, פטה כבר נמצאת בימים אלה בתהליך קבלת אישור כמפיץ קנאביס בגרמניה. קנביט התחילה באחרונה לשווק את מוצרי הקנאביס שלה בשוק הישראלי לבתי המרקחת, במסגרת האסדרה החדשה.

לוחות הזמנים לתחילת יצוא קנאביס מישראל עדיין לא לגמרי ברורים. משרד הבריאות מאפשר לחברות להגיש לו אצוות קנאביס לבדיקה לקראת יצוא. כמו כן, אושרה העברה של כמויות קנאביס קטנות לבדיקה על ידי שותפים פוטנציאליים באירופה, ודוגמיות אלה כבר הגיעו ליעדן. ואולם, כל חברה שתרצה לקבל אישור ליצוא, תצטרך להראות למשרד הבריאות כי היא מוכרת כמות מספקת של סחורה באיכות נאותה ובמחיר נאות בשוק הישראלי. לא ידוע עדיין בדיוק מהם הכמות הנאותה והמחיר הנאות. כמו כן, ייתכן כי יהיו דרישות נוספות בתחום ממשרד האוצר, משרד החקלאות והמכס.

גם בצד הגרמני לא הכל פתוח: מוצרי הקנאביס יצטרכו לעבור את הרגולציה הגרמנית, מבחינת תקנות ייצור, גידול ושינוע. כך גם לגבי כל מדינה נוספת שבה יימכר המוצר. 

קנביט תוכל לשווק לגרמניה את המוצרים העצמאיים שלה תחת המותג "קנביט", וכן את המוצרים שפיתחה במותג "קנאביליס" (חברת פיתוח מוצרי קנאביס ותיקה, שאותה רכשה קנביט לפני כמה חודשים).

27 מיליון שקל לרכישת תיקון עולם

נזכיר כי קנביט רכשה באחרונה את פעילות חברת "תיקון עולם" בישראל (השלמת העסקה צפויה עד לסוף דצמבר), אבל היא לא תוכל למכור את המוצרים המבוססים על הקניין הרוחני של תיקון עולם או להשתמש בשם תיקון עולם בגרמניה, באוסטריה ובשווייץ. טריטוריות אלה נותרו, על פי ההסכם, בידי תיקון עולם הבינלאומית. קנביט תוכל להשתמש במפעל של תיקון עולם בציפורית, לכשתושלם הקמתו, כדי לייצר מוצרים גם עבור שוקי חו"ל, כשאלה ייפתחו בפניה.

באחרונה פרסמה קנביט את הדוחות של הפעילות המקומית שהיא רוכשת מחברת "תיקון עולם". דוחות אלה מספרים את סיפורה העגום של החברה הנרכשת: תיקון עולם היתה מובילת שוק הקנאביס בישראל עד 2018, אבל במהלך 2019 פעילותה כמעט קרסה, בעיקר בשל השינויים ברגולציה בתחום הקנאביס (מעבר לאסדרה חדשה) ובעיות משפטיות.

קנביט רוכשת את הפעילות המקומית של תיקון עולם תמורת כ-27 מיליון שקל בלבד (מתוכם 23 מיליון שקל במזומן) - כרבע מהתמורה שדרש המוכר, צחי כהן, בתחילת המגעים בין הצדדים השנה.

על פי דוחות תיקון עולם ישראל, בששת החודשים הראשונים של 2019 רשמה החברה הכנסות של 9.9 מיליון שקל בלבד, לעומת 41 מיליון שקל ב-2018 כולה (כלומר, ירידה של כ-50% בקצב ההכנסות השנתי). זאת, בעיקר בעקבות הקפאת פעילות החברה על ידי משרד הבריאות בין מרץ לאוגוסט 2019, על רקע אי מתן המלצה של משטרת ישראל להאריך את רישיון גידול הקנאביס של החברה, כל עוד כהן הוא בעליה.