"עימות חזיתי בים הבלטי": ארה"ב בדרך לסנקציות על צינור הגז "נורד סטרים 2"

בית הנבחרים האמריקאי החל בהליך הטלת סנקציות על חברות המעורבות בהקמת צינור הגז "נורד סטרים 2" מרוסיה לאירופה, בניסיון לטרפד את הפרויקט • ארה"ב פותחת חזית כפולה: מול רוסיה - אך גם מול בעלות בריתה באירופה, ובמיוחד גרמניה

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס
נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

בית הנבחרים האמריקאי החל בהליך הטלת סנקציות על חברות המעורבות בהקמת צינור הגז "נורד סטרים 2" מרוסיה לאירופה, בניסיון לטרפד את הפרויקט. זאת, חודשים בלבד לפני שהוא אמור להסתיים. הסנקציות נגד החברות, שפועלות בשנים האחרונות להנחת צינורות כפולים על קרקעית הים הבלטי להובלת גז, כחלק מפרויקט שעלותו כ-11 מיליארד אירו, עשויות להיכנס לפועל כבר בשבוע הבא.

הסנקציות שיוטלו הן חלק מחוק בענייני הגנה וביטחון שעבר אתמול בהצבעה בסנאט, וצפוי להיות מאושר על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביום רביעי הקרוב. מדובר בחזית כפולה שפותחת ארה"ב - מול רוסיה אך גם מול בעלות בריתה באירופה, ובמיוחד גרמניה.

פרויקט "נורד סטרים 2" כולל פרישת צינורות כפולים להובלת גז טבעי על קרקעית הים הבלטי, שיוכלו להכפיל את יצוא הגז הרוסי הטבעי למערב אירופה, מ-55 מיליארד מטר מעוקב של גז ל-110 מיליארד. מחציתו ממומנת על ידי הרוסים, ומחצית נוספת על ידי שלל חברות אירופיות, ביניהן BASF ו-UNIPER הגרמניות, OMV האוסטרית, SHELL (הולנד-בריטניה) ו-ENGIE הצרפתית.

איפה עובר נורד סטרים 2
 איפה עובר נורד סטרים 2

האמריקאים אומרים כי הם חוששים מתלות אירופית בגז רוסי שתשנה את תמונת המצב ביחסי היבשת עם מוסקבה. בשלב זה נותרו רק כ-150 ק"מ להשלמת הפרויקט - במים הטריטוראליים של דנמרק. קופנהגן אישרה רק בחודש שעבר - אחרי עיכוב של שנתיים - את התוכנית, ויתר הפרויקט (כ-90% ממנו), כולל תחנות העברה בשני הקצוות, כבר הושלמו. בעבר דווח כי החברות העוסקות בבניית הצינור יפסיקו את עבודתן לו הן או אנשיהן יאוימו בסנקציות. כעת רוסיה ואירופה צריכות למצוא חברות חלופיות, שאינן כה רבות בתחום זה.

גורם המעורב בפרויקט אמר ל"פייננשייל טיימס", כי הדבר אפשרי. "אם הסנקציות יבואו", אמר, "הן רק יאריכו את תקופת הבנייה ויהפכו אותה ליקרה יותר - אבל הן לא יחסלו את הפרויקט כולו".

בגרמניה, שהיתה אמורה להפוך למפיצת הגז הרוסי הגדולה באירופה לאחר השלמת הפרויקט, הפכה ההודעה על הסנקציות המתוכננות לכותרות ראשיות. "עימות חזיתי בים הבלטי", היתה הבוקר הכותרת הראשית של אתר ה"שפיגל", שהוסיף: "בשביל שני הצדדים מדובר כעת במירוץ נגד הזמן".