הרגולטורים בארה"ב נגד פייסבוק: חקירה נגד הרשת החברתית בחשד לטקטיקות המסכלות תחרות

רגולטורים בוושינגטון ביניהם רשות הסחר הפדרלית (FTC) שוקלים לפתוח בחקירה נגד פייסבוק על רקע הריכוזיות הרבה שיש לחברה בחלק מהפלטפורמות שלה והמוצרים שהחברה מציעה, כך לפי גורמים המעורים בפרטים בתחקיר של ה"וול סטריט ג'ורנל" • בעקבות הדיווח, מניית הרשת החברתית מאבדת כעת כ-2.5% במסחר בוול סטריט

מארק צוקרברג/ צילום: שאטרסטוק
מארק צוקרברג/ צילום: שאטרסטוק

רגולטורים בוושינגטון ביניהם רשות הסחר הפדרלית (FTC) שוקלים לפתוח בחקירה נגד פייסבוק על רקע הריכוזיות הרבה שיש לחברה בחלק מהפלטפורמות שלה והמוצרים שהחברה מציעה, כך לפי גורמים המעורים בפרטים בתחקיר של ה"וול סטריט ג'ורנל".

במידה והחקירה אכן תצא לפועל, ה-FTC צפוי להתמקד במדיניותה של פייסבוק באשר לדרך שבה החברה נותנת למתחריה גישה (או היעדר גישה) לפלטפורמות שלה. נזכיר כי פייסבוק שולטת גם באינסטגרם ו-וואטסאפ.

ההשלכות האפשריות כלפי ענקית הרשת החברתית, במידה וחששותיהם של הרגולטורים יתבררו כנכונות ופייסבוק תיקבע כגוף המונע תחרות, הן התערבות ה-FTC בהחלטות הנהלת החברה ובתוך כך למנוע ממנה התנהלות אנטי תחרותית בעתיד.

אין זו הפעם הראשונה שה-FTC פותח בחזית מול ענקית הרשת החברת. מוקדם יותר השנה בחודש יולי, רשות הסחר הפדרלית הודיעה באופן רשמי כי היא תטיל קנס בגובה 5 מיליארד דולר על פייסבוק, הגבוה ביותר שה-FTC הטילה אי פעם. במסגרת הסכם הפשרה בין השתיים, הוטל על פייסבוק גם להקים ועדת פרטיות עצמאית בדירקטוריון שלה, שתיקח ממנכ"ל החברה מארק צוקרברג חלק מהשליטה שלו לגבי ההחלטות הנוגעות לפרטיות המשתמשים. חבריה ימונו ע"י ועדה עצמאית נוספת, וניתן יהיה לפטר אותם רק באמצעות הצבעה של שני שליש מבעלי זכות ההצבעה בפייסבוק - מה שימנע מצוקרברג לשלוט בהצבעה באמצעות הכוח שבו הוא מחזיק באמצעות מניותיו. ההכרזה על ההסכם ועל הקנס מאשרת דיווחים קודמים בנושא בחודש האחרון.

בעקבות הדיווח, מניית הרשת החברתית  רשמה בשעה האחרונה ירידה של כ-2.5% במסחר בוול סטריט.

הפרסום של החקירה אמנם מטלטל את החברה בשווקים בבורסות בניו יורק אך אין להסיק מכך כי הוא מהווה הפתעה. זה תקופה ששורה של טענות הופנו כלפי רגולטורים בארה"ב על הכוח שצברה פייסבוק ועל כך שהיא מונעת תחרות בשוק הפרסום. בנוסף לחקירות על הפרות חוקי פרטיות נגדה ונגד גוגל, בחודשים האחרונים פורסם כי האיחוד האירופי בודק האם פייסבוק פעלה בטקטיקות שאינן תחרותיות. הטענה שהגיעה ממתחרים של הרשת החברתית היא שפייסבוק נותנת פחות חשיפה לפרסומות שאינן עוברות דרך הפלטרופמות בתשלום שמציעה החברה.