נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות מסבירה מה השלכות המחסור בעובדות ועובדים סוציאליים

לרגל ציון 30 שנה לחתימת ישראל על האמנה הבינלאומית לזכויות הילד, נערך בשבוע שעבר במרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" כנס בינלאומי בנושא

פרופ' אביעד הכהן, פרופ' איילת בלכר־פריגת והשופטת אסתר חיות / צילום: כפיר קרן
פרופ' אביעד הכהן, פרופ' איילת בלכר־פריגת והשופטת אסתר חיות / צילום: כפיר קרן

לרגל ציון 30 שנה לחתימת ישראל על האמנה הבינלאומית לזכויות הילד, נערך בשבוע שעבר במרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" כנס בינלאומי בנושא. הכנס נערך תחת חסותה של האגודה הבינלאומית לדיני משפחה ובשיתוף מכון חרוב.

ההרצאה המרכזית בכנס הייתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שטענה כי קיים מחסור בעובדות ובעובדים סוציאליים, שייתנו מענה לצרכים. השופטת חיות הסבירה כי "ככלל, שיתוף ילדים מתבצע ביחידת הסיוע שליד בתי המשפט לענייני משפחה באמצעות מחלקת שיתוף ילדים ועל-ידי עובדים סוציאליים. במפגש שמתקיים ביחידת הסיוע נמסר לילד מידע בדבר זכותו להשתתפות, ומועלות בפניו החלופות השונות: הימנעות מהשתתפות, או עמידה על זכותו שלא להשתתף בהליך; שמיעת קולו באמצעות עובד סוציאלי ביחידת הסיוע, על מנת שזה ישתף את בית המשפט ברגשותיו וברצונותיו של הילד; או - שמיעה ישירה על-ידי שופט, בלשכתו, בדרך כלל בנוכחות עובד סוציאלי, שאף מכין את הילד למפגש ומלווה אותו".

הנשיאה חיות הוסיפה כי "לפני כשנה פנתה אל המכון להכשרת שופטים קבוצת שופטים שבאותה עת למדה לימודי תואר שני בתחום 'התפתחות הילד'. השופטים ציינו כי בשנים האחרונות מתגבר הצורך בשמיעת ילדים על-ידי השופט עצמו, בשל בקשות של ההורים, בעקבות טענות של 'ניכור הורי', לבקשת הילדים עצמם, ולעיתים משום שהשופט מבקש להתרשם באופן בלתי אמצעי מעמדות הילד. מעבר לכך, אל בתי המשפט לנוער מגיעים קטינים כנאשמים, כנפגעים וכעדים, ילדים במצב של הזנחה או התעללות מתמשכת, וכן נדרשים השופטים לבצע ראיון עם ילדים שהושמו במסגרות חוץ-ביתיות. קבוצת השופטים ציינה כי לצורך קיום מפגשים ושיחות כאמור נדרשת מיומנות ונדרשים כלים ייחודיים והם ביקשו לקבל הכשרה ייעודית בתחום".

בכנס השתתפו גם: עו"ד לידיה רבינוביץ', הממונה על מערך ייצוג קטינים באגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים; פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט"; פרופ' איילת בלכר-פריגת, דיקנית ביה"ס למשפטים במרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט"; פרופ' אולגה קזובה; פרופ' פמלה לאופר-יוקולס; ד"ר תהילה אלון-בארי; ד"ר תמר מורג; פרופ' אשר בן אריה ועוד.

פרופ' אביעד הכהן, פרופ' איילת בלכר-פריגת והשופטת אסתר חיות (צילום: כפיר קרן)