בית הנבחרים הצביע בעד הדחת טראמפ; פוטין: "תהליך מופרך"

זו הפעם השלישית בתולדות הקונגרס שבית הנבחרים מלבין ברבים פני נשיא בתהליך אימפיצ'מנט • מרבית המחוקקים הדמוקרטים בבית קבעו כי טראמפ אשם בניצול לרעה של סמכויותיו כנשיא • נשיא רוסיה פוטין טוען כי "המפלגה שהפסידה את הבחירות ממשיכה להילחם באמצעי אחרים"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Erin Scott, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Erin Scott, רויטרס

לפנות בוקר, שעון ישראל, אישרה מליאת בית הנבחרים בוושינגטון כתב אישום בן שני סעיפים נגד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. זו הפעם השלישית בתולדות הקונגרס שבית הנבחרים מלבין ברבים פני נשיא בהחלטה ליזום נגדו תהליך אימפיצ'מנט - הגשת כתב אישום - העונש האולטימטיבי שמצוי בידי המחוקקים לריסון הרשות המבצעת. קדמו לטראמפ רק אנדרו ג'ונסון, הנשיא ה-17, וביל קלינטון, הנשיא ה-42. בית הנבחרים החל הליכי אימפיצ'מנט נגד ריצ'ארד ניקסון, הנשיא ה-37, אך הוא התפטר לפני סיום ההליכים.

נשיא רוסיה, ומי שנחשד ביחסים צמודים מאוד עם טראמפ, ולדימיר פוטין, הגיב היום (ה') לתהליך האימפיצ'מנט וציין כי לדעתו הוא "מופרך". "המפלגה שהפסידה את הבחירות ממשיכה להילחם באמצעי אחרים", הוסיף נשיא רוסיה. גם פוטין ציין כי הוא חושב שהתהליך לא יאושר בסנאט, בו יש למפלגה הרפוליקנית רוב.

בסעיף האישום הראשון נטען שטראמפ ניצל לרעה את סמכויותיו כנשיא. 231 צירים דמוקרטים וציר עצמאי אחד, שפרש מהמפלגה הרפובליקאית במחאה על התנהלות טראמפ, הצביעו בעד סעיף זה. 195 צירים רפובליקאים ושני דמוקרטים הצביעו נגד.

סעיף זה נשען על הטענה שטראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר ע"י הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו.

ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. המשמעות היא - נטען בסעיף האישום הראשון - שטראמפ שידל מנהיג זר להתערב בבבחירות לנשיאות ב-2020 ובכך הוא זמם לאיין את פוטנציאל ההצבעה של אזרחים אמריקאים.

בסעיף האישום השני נטען, שהנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. 229 צירים דמוקרטים, וכן הציר העצמאי, הצביעו בעד. 195 צירים רפובליקאים ושלושה צירים דמוקרטים הצביעו נגד.

סעיף זה נשען בעיקר - אך לא רק - על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסר מסמכים שהוועדה דרשה.

באופן כללי, נטען בכתב האישום שטראמפ אשם בביצוע "עבירות ופשעים חמורים", הרף התחוקתי להגשת כתב אישום - כאמור, אימפיצ'מנט - נגד נשיא מכהן.

טראמפ, שבחר להקיף את עצמו אמש בקהל אוהדים נלהב בעצרת בחירות בבאטל-קריק, מישיגן, בדיוק כאשר בית הנבחרים החל להצביע על סעיפי כתב האישום נגדו, ניצל את ההזדמנות כדי להתנגח באויביו בקונגרס: "הדמוקרטים מצהירים על שנאתם העמוקה לבוחרים האמריקאים ועל הבוז שהם רוחשים להם... הם ניסו להטיל עלי את עונש האימפיצ'מנט עוד לפני שהשקתי את המועמדות שלי לנשיאות". כדבריו: "הדמוקרטים מנסים לאיין את נצחוני בבחירות.

ועוד: "אסור היה בכלל להתיר להם לקיים הליך אימפיצ'מנט נגדי, מפני שכל התהליך הזה מבוסס על אי הגינות...."

בשלב זה, המשמעות המעשית היחידה של החלטת בית הנבחרים היא ביושו בפומבי של הנשיא. ההצבעה לפנות בוקר הייתה ביטוי לשאיפת רוב המחוקקים להמיט עליו קלון. פוטנציאלית, הליך אימפיצ'מנט עלול לסלול את הדרך להדחה, אך לא הפעם. בינואר תועתק זירת ההתגוששות לסנאט, בשליטת הרפובליקאים, שאמור לכהן כמעין חבר מושבעים ולקבוע האם טראמפ אשם (ואם כן, להדיחו). על פי כל ההערכות, הסנאט לא יסמוך ידו על כתב האישום. שני שלישים מהסנאטורים נדרשים להרשעה ואין סיכוי שסנאטורים רפובליקאים רבים כל כך יפנו עורף למנהיגם. טראמפ יצא אפוא זכאי, אך האימפיצ'מנט יכתים את מורשתו הנשיאותית לנצח.

אבל ביממה החולפת הפציע רעיון חדש ביקום הדמוקרטי: למה למהר להגיש את כתב האישום לסנאט? הרי בשום מקום בחוקה לא מצויה מגבלת זמן להעברת מסמך אימפיצ'מנט לגוף זה. מדוע לא להותיר את טראמפ מתנדנד עם כתב אישום על צווארו בלי לתת לסנאט הזדמנות לזכותו?

דמוקרטים רבים מביעים מורת רוח מהעמדות המוצהרות של סנאטורים רפובליקאים, שמכריזים שהם אינם "ניטרליים" אלא ניצבים לימינו של טראמפ ובשדעתם לזכותו בחופזה ולטאטא את כל הפרשה אל מתחת לשטיח בתקווה שהבוחרים ישכחו אותה עד נובמבר 2020. יתר על כן, הרפובליקאים בסנאט מתנגדים לזמן בכירים בממשל להעיד תחת שבועה בדיוני הסנאט על כתב האישום, כפי שדורשים הדמוקרטים.

ננסי פלוסי, יו"רית בית הנבחרים ומטרה קבועה להתקפות של טראמפ, אינה מסתייגת מהרעיון. "עד עתה לא שמענו מהסנאט שום דבר שנראה לנו כהוגן", היא אמרה.

ובתשובה על שאלה האם בדעתה לשלוח את מסמך האימפיצ'מנט לסנאט "בשלב כלשהו", היא השיבה: "זו הכוונה, אבל נראה מה יתרחש שם".

בכל אופן, בטווח הארוך יותר, שואפים שני המחנות להפיק רווח פוליטי מההצבעה על גבעת הקפיטול. טראמפ ותומכיו מקווים שהמיזם הדמוקרטי להכפיש את הנשיא יגביר את התמיכה בו בקרב חוגי הימין. ואכן, על פי נתוני המפלגה הרפובליקאית, 600 אלף תורמים חדשים הצטרפו למעגל התורמים למפלגה מאז השקתו של תהליך האימפיצ'מנט.

מנגד מקווים הדמוקרטים, שמערבולת ההאשמות והטענות נגד הנשיא, שמשתקת במידה רבה - אם כי לא לחלוטין - את עבודת הקונגרס, תשכנע בוחרים מתנדנדים, נטולי זהות מפלגתית, שארבע שנים נוספות של טראמפ בבית הלבן יגרמו נזק בלתי הפיך לחברה האמריקאית. במילים אחרות, הדמוקרטים מקווים שטראמפ פשוט מעייף חלק ניכר מהציבור.

טראמפ נאבק בביזיון האימפיצ'מנט בכל כוחו. הוא עשה את כל מה שביכולתו כדי להכשיל את מאמצי ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שבמשך חודשים ליקטה ראיות כדי להשתית עליהן את כתב האישום נגדו. מכתבו לפלוסי, שפורסם שלשום (ב'), מעיד על מצוקת נפשו. "כל הטענות נגדי הן פרי דמיונך, טענות כוזבות לחלוטין, נטולות בסיס ובלתי ראויות", מוחה טראמפ במכתבו. הוא מציג עצמו כקרבן חסר ישע של פלוסי והמחוקקים הדמוקרטים, ומכנה את סעיפי האישום נגדו כ"פנטזיה".

ובהתבטאות התקרבנותית הוא כתב: "את עושה דבר נורא, אבל את תצטרכי לחיות עם זה, לא אני".

בפתיחת מושב המליאה של בית הנבחרים, אתמול עשו הרפובליקאים מאמצים לשבש את ההליכים: הם דרשו להצביע על החלטה לגינוי אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין, וג'רולד נדלר, יו"ר ועדת המשפט, על חלקם בגיבוש כתב האישום נגד טראמפ. קודם לכן הם דרשו לבטל את הדיון. כצפוי,שתי היזמות קרסו בהצבעות. הדמוקרטים הם בעלי הבית בבית הנבחרים. תוצאות המשחק ידועות מראש. אך הצירים הרפובליקאים חייבים להראות שהם לא ילכו לקראת גרדום ההשפלה ללא מאבק. כל צד ממלא את תפקידו הצפוי. הנאומים שמשמיעים הצירים מכל צד חוזרים על כל הטיעונים הלעוסים של העבר.

בכל זאת בחרנו להביא כמה קטעים מנאומים בולטים (רוב הנאומים נמשכו דקה או שתיים). ננסי פלוסי הדגישה את כובד המשימה שמוטלת על המחוקקים. "אף לא מחוקק אחד, ולא חשוב מאיזו מפלגה, אינו מגיע לקונגרס כדי להטיל על הנשיא עונש אימפיצ'מנט", היא הכריזה במושב המליאה. "... (אך מכיוון שטראמפ) ניסה לנכס לעצמו הטבות אישיות בלתי חוקיות, על חשבון האינטרס הלאומי שלנו, נשקף עתה איום לחזון האבות המייסדים".

"אם לא נפעל עתה, המשמעות תהיה זניחת המחויבויות שלנו... טראמפ לא הותיר לנו ברירה", היא אמרה.

חלק גדול מהנואמים הדמוקרטים הדמוקרטים טענו שטראמפ העמיד את האינטרס האישי שלו מעל האינטרס הלאומי. הם איזכרו שוב ושוב את שיחתו המפורסמת עם נשיא אוקראינה, שבה הוא ניסה ללחוץ עליו שיצהיר על פתיחת חקירה פומבית נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר, בתמורה לקבלת סיוע צבאי אמריקאי בסך 400 מיליון דולר - והדגישו את המשפט המפורסם שהשמיע טראמפ באותה שיחה: "בכל זאת, הייתי רוצה שתעשה לנו טובה".

בעיני הרפובליקאים, כל הטענות האלה הן ביטוי ל"ציד מכשפות". טראמפ לא עשה כל דבר רע באותה שיחה. הוא בסך הכל ניסה לגייס את עזרת אוקראינה במלחמתו בשחיתות. לדמוקרטים - הם טענו - אין שום ראיה מוצקה שתצביע על התנהלות בלתי תקינה של טראמפ. מה שמניע אותם - טוענים הרפובליקאים - היא שנאה עיוורת לנשיא.

וכה אמר קווין מקראתי, מנהיג סיעת המיעוט הרפובליקאי בבית הנבחרים: "אני עומד לומר משהו שעמיתיי הדמוקרטים לא יאהבו לשמוע: דונלד טראמפ היא נשיא ארה"ב. הוא הנשיא כיום. הוא יהיה נשיא מחר. והוא יוסיף להיות נשיא כאשר אירוע האימפיצ'מנט ייסתיים. כאשר הדמוקרטים יקבלו זאת, ייתכן שבית הנבחרים יוכל לחזור ולעבוד למען העם האמריקאי".

ועם זאת, אנליסטים רבים ציינו אתמול, שאף ציר רפובליקאי אחד לא קם לשבח את טראמפ עצמו. הנואמים ניגחו את התנהלות הדמוקרטים ואת ה"חורים" בטיעוניהם וטענו שיש להם עדויות שמיעה מיד שניה ושלשית. אבל איש מהם לא קם לדבר בשבחו של האדם טראמפ. זה היה אחד מהלקחים המעניינים ביותר בשימוע ההיסטורי אתמול. 

האם טראמפ יהיה בין אנשי העשור בעולם? הצביעו והשפיעו על בחירת הגולשים