החליט שלא להחליט: היועמ"ש החזיר את השאלה האם נתניהו כשיר להרכיב ממשלה לבג"ץ

מנדלבליט שלח היום הודעה לבג"ץ בנוגע לעתירה המבקשת שביהמ"ש יקבע אם נתניהו לא כשיר להרכיב את הממשלה בשל כתבי האישום נגדו • "ככל שביהמ"ש לא ימצא לנכון לדון ולהכריע בשאלות העולות בעתירה בעת הזו, אין גם מקום למתן חוות דעת מטעם היועמ"ש"

מנדלבליט מודיע על הגשת כתב אישום נגד נתניהו/ צילום: רפי קוץ
מנדלבליט מודיע על הגשת כתב אישום נגד נתניהו/ צילום: רפי קוץ

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החזיר את השאלה אם נתניהו יכול להרכיב ממשלה לידי בג"ץ. מנדלבליט שלח היום הודעה לבג"ץ בנוגע לעתירה המבקשת שבית המשפט יקבע אם ראש הממשלה בנימין נתניהו לא כשיר לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה, בעקבות שלושה כתבי האישום שהוגשו נגדו. 

השופט עופר גרוסקופף ביקש את עמדת היועץ המשפטי לממשלה אם עליו לעסוק בכך והאם על בג"ץ לעסוק בכך, אולם כעת מנדלבליט החליט כאמור להחזיר את ההחלטה היישר לפתחו של בית המשפט העליון. בהודעת הפרקליטות לבג"ץ נכתב כי "עמדת היועמ"ש היא כי לנוכח מכלול השיקולים הצריכים לעניין - ובתוכם הרגישות המתחייבת מכך שאנו מצויים בתקופת בחירות - ככל שבית המשפט הנכבד לא ימצא לנכון לדון ולהכריע בשאלות העולות בעתירה בעת הזו, אין גם מקום למתן חוות דעת מטעם היועץ המשפטי לממשלה בסוגיה דנן. זאת מאחר שגילוי דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, תהא אשר תהא, בסוגיה בעת הזו - על רגישותה הברורה, שאליה נידרש בהמשך - לא יגביר את הוודאות המשפטית שבשמה מתבקשת חוות הדעת, כל עוד בית המשפט הנכבד לא יכריע בסוגיה".

היועמ"ש הוסיף עוד כי הוא משאיר לשיקול דעתו של בית המשפט אם להתערב בסוגיה זו או לא. "היועץ המשפטי לממשלה יבקש להותיר לשיקול דעת בית המשפט הנכבד את ההכרעה בטענת העותרים לפיה על בית המשפט הנכבד להכריע קודם למועד הבחירות לכנסת ה-23 בסוגיית האפשרות להטיל על בנימין נתניהו את תפקיד הרכבת הממשלה. כפי שיפורט להלן, לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, קיימים שיקולים לכאן ולכאן בסוגיה זו, וההכרעה בעניין מצויה בלב שיקול הדעת השיפוטי של בית המשפט הנכבד בשבתו כבית משפט גבוה לצדק".

לדברי מנדלבליט, אם בג"ץ יחליט לדון בסוגיה זו, אזי הוא יבקש להגיש את עמדתו בסוגיה "עובר למועד הדיון שייקבע לפני ההרכב שיכריע בעתירה", וכי על העתירה לידון בפני הרכב מורחב של שופטי בג"ץ כמקובל בשאלות חוקתיות ובעלות השלכות רוחב.

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא בגדר חשוד, מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.