פייסבוק וטוויטר הורידו קמפיין מבוסס בינה מלאכותית שתומך בטראמפ

לפי פייסבוק, החברה שניהל את הקמפיין ניהלה 610 חשבונות, 89 עמודים ו-156 קבוצות דיון בפייסבוק • החשבונות המזויפים צברו יחד מעל 55 מיליון עוקבים

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: Carlos Barria, רויטרס
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב / צילום: Carlos Barria, רויטרס

פייסבוק וטוויטר הורידו מהאתרים שלהן רשת של חשבונות מזויפים ששימשו לקמפיין מתואם לדחיפה של מסרים פוליטיים בעד הנשיא טראמפ, כולל בעזרת שימוש בבינה מלאכותית כדי להסתיר את מקור המסרים - כך מסרו בסוף השבוע שתי החברות וכן חברות ייעוץ שעבדו איתן.

האחראית למסרים הללו היא חברת מדיה אמריקנית שפועלת גם מווייטנאם ונקראת BL. לטענת פייסבוק, החברה משתמשת בתמונות פרופיל שיוצר מחשב כדי לטשטש את האופי המאורגן של פעילותה. פייסבוק קישרה את BL לקבוצת אפוק מדיה, שיש לה קשרים לתנועה הרוחנית פאלון גונג שמתנגדת לממשלת סין ותומכת בבחירתו מחדש של טראמפ.

לפי פייסבוק, BL, שמנועה כעת משימוש בפלטפורמה של פייסבוק, ניהלה 610 חשבונות, 89 עמודים ו-156 קבוצות דיון בפייסבוק - בנוסף ל-72 חשבונות באינסטגרם שבבעלות פייסבוק. החשבונות המזויפים הללו צברו יחד מעל 55 מיליון עוקבים, רובם דווקא מחוץ לארה"ב. החשבונות היו מיועדים לאנשים בווייטנאם וכן לקהלים עולמיים שדובים סינית וספרדית. הרשת הזו השקיעה גם מעל 9 מיליון דולר בפרסום של עצמה בפייסבוק.

BL, ראש התיבות של Beauty of Life, עובדת עם פייסבוק כדי "לפתור את הנושא", מסרה העורכת הראשית של האתר הזה, אוריסיה מק'קייב. היא לא אמרה איך ייראה הסדר.

דוברת פייסבוק מסרה שהחשבונות שלBL באתר פייסבוק נמחקו על ידי החברה שלשום (ו'). השימוש בתצלומים מבוססי בינה מלאכותית כדי לגרום לחשבונות להיראות אמיתיים, הוא כלי חדש לאלו שמנסים להשתמש בחשבונות מזויפים כדי להגביר את הפצת המסרים שלהם במדיה חברתית.

"זו היתה הפעם הראשונה שראינו הפצת תצלומים באמצעות בינה מלכותית בקנה מידה רחב כזה", אמר דובר של חברת ניתוחי המדינה החברתית Graphika, שעבדה על פייסבוק על חקירת רשת BL.

דובר של טוויטר מסר שהחברה "זיהתה והשעתה כ־700 חשבונות מווייטנאם, בגלל הפרת הכללים שלנו בנושא מניפולציה של הפלטפורמה - בייחוד חשבונות מזויפים וספאמים". טוויטר לא זיהתה את הבעלים של החשבונות, שהושעו לצמיתות. לפי טוויטר, החקירה הראשונית שלה "לא חשפה קשרים בין החשבנות המזויפים וישות ממשלתית כלשהי".

*** גילוי מלא: מאז פברואר 2019 פועלת המשרוקית של גלובס בשיתוף פעולה עם פייסבוק, כחלק מהמאבק של פייסבוק בהפצת חדשות כזב ומידע שגוי בפיד. במסגרת שיתוף הפעולה בודקת המשרוקית של גלובס מידע שנוטר וסומן על ידי גולשים כחדשות מזויפות. שיתוף הפעולה נוצר כחלק ממהלך כולל של פייסבוק המתבצע בשיתוף פעולה עם עשרות ארגונים לבדיקת עובדות בעולם שהוסמכו ואושרו בתקן הרשת הבינלאומית של ארגוני בדיקת העובדות - IFCN, והוא כולל תגמול.