טיפים | בלעדי

שנה לחוק הטיפים: רשות המסים הציעה פשרה, המסעדנים מאיימים

רשות המסים וענף המסעדנות על מסלול התנגשות: הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לשיטת חישוב המע"מ שאמור להיות מוטל על הכנסות של מלצרים מטיפים • זאת לאחר שלפני כשנה חייב בית הדין לעבודה את המסעדים לדווח לרשות על הכנסות מטיפים

מלצרות / צילום: שאטרסטוק
מלצרות / צילום: שאטרסטוק

שנה לכניסתה לתוקף של המהפכה המכונה "חוק הטיפים", שבמסגרתה קבע בית הדין לעבודה כי הטיפים שמקבלים מלצרים ידווחו לרשויות ויחושבו כחלק משכרם, והמחלוקות על המס שתגבה המדינה בעקבות השינוי עדיין חיה ובועטת.

ל"גלובס" נודע כי הבוקר (א') נערכה ברשות המסים פגישה בין נציגי הרשות ובין נשיא לשכת יועצי המס ונציגי המסעדות והמסעדנים, במסגרתה ניסו הצדדים להגיע להסדר בנוגע למס שייגבה מהמעסיקים והמלצרים בעקבות החוק. בפגישה אף הוצגה פשרה בנוגע למע"מ שתגבה המדינה, ואולם הפשרה אינה מקובלת על כולם, ועדיין לא ברור מתי תחל רשות המסים בגביית המע"מ, ומה יהיה היקפו.

המחלוקת סביב המע"מ על הטיפים של המלצרים פרצה ב-1 בינואר 2019, אז נכנסה לתוקף הקביעה של בית הדין לעבודה בנוגע למיסוי הטיפים. המהלך שינה את האופן שבו נתפסו הטיפים שמקבלים המלצרים, והכניס את הכספים הללו למעגל המדווח, המבוטח (בביטוח לאומי) והמופרש (לפנסיה). בדרך נכנסו הכספים הללו גם למעגל המדווח לרשות המסים, ואחוזים מהם היו אמורים להתחיל לזרום לקופת המדינה. כמה אחוזים? התשובה לכך לא ניתנה בהחלטה שהולידה את המהפך בנוגע לטיפים.

מאז שניתן פסק הדין התעוררה מחלוקת חריפה בין המסעדות ומיצגיהם בתחום המס בנוגע לשאלת המע"מ שיוטל על המסעדה בעקבות הכנסת הטיפים לקופה הרושמת, יחד עם התשלומים על הסעודה. בעוד המסעדנים טענו כי הטיפ לא נחשב להכנסה של המסעדה, ולכן אין שום אפשרות לגבות מע"מ בגינו, עמדתה של רשות המסים היא כי הטיפ כן ייחשב כהכנסה של המסעדה שתחויב במע"מ.

עד לאחרונה לא הוציאה רשות המסים שומות ברוח התפיסה שלה בנוגע למיסוי הטיפים, אך לאחרונה במסגרת מבצעים שערכה הרשות בשטח, היא החלה למסות מסעדנים ולחייבם במע"מ גם על הטיפים. שומות אלה עוררו מחדש את המחלוקת בנושא. נשיא לשכת יועצי המס אף דרש מרשות המסים, כי בטרם יחול המיסוי "החדש" תיערך פגישה עם נציגי המסעדות ותישמע עמדתם - וכך היה. הפגישה נקבעה להיום בשעות הבוקר.

בפגישה נכחו, בין היתר, כנציגי רשות המסים רולנד עם-שלם, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המיסים ודוד שילון, מנהל המחלקה המקצועית ברשות; ומטעם המסעדנים התייצבו ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, עו"ד עמית גרוס, שותף מייסד בפירמת עורכי הדין דורון, טיקוצקי, עמית גרוס ושות' (ומי שמייצג את עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" וכ-600 מסעדות), שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות ותומר מור, מנכ"ל עמותת "המסעדנים חזקים יחד".

במסגרת הפגישה הציגו נציגי רשות המסים שתי אופציות בפני נציגי המסעדנים: האופציה הראשונה היא "מס מוסכם" - ולפיה רשות תוותר על גביית מע"מ לשנת 2019 ואחורה, אך החל מ-1.1.20 ישולם מע"מ על שכר מינימום של העובד במכפלת שעות העבודה של המלצרים, וייגבה מע"מ על החלק של המעסיק שהיא "משתלטת" עליו ובאמצעותו משלמת את הזכויות הסוציאליות של העובד. כדי לקדם אפשרות זו נדרשת הסכמת נציגי המסעדנים. האופציה השנייה שהוצגה היא "המס הכפוי" החל מתחילת 2019. 

נציגי הרשות אמרו לנציגי המסעדנים "אל תסכימו, ואנחנו נפעל כראות עינינו, נמשיך לבצע אכיפה ונעמיד למבחן את תפיסתנו לפיה תשר מחוייב במע"מ במסעדות". הרשות הרי כבר ערכה מבצעים בענף המסעדות ופתחה כמה תיקי מע"מ לעסקים בעיר פתח תקווה, במסגרתם דרשה מע"מ על הטיפים - ובכוונתה להרחיב כעת את היריעה.

בשלב זה התעוררה מחלוקת בין נשיא לשכת יועצי המס ונציגי המסעדנים האחרים. בעוד נשיא לשכת יועצי המס יוע"מ ירון גינדי סבר שהמס המוסכם הגיוני ומשקף מס אמת על הכנסות המסעדות, נציגי המסעדות טענו כי הטלת המע"מ תביא לקריסת הענף, הקורס ממילא. בין היתר, אמר עו"ד גרוס במהלך הפגישה "כי בעצם העלאת הדרישה לגביית המע"מ המדינה פוגעת במלצר שמבקש לשלם באמצעות עבודתו דמי שכירות הדירה ולימודים גבוהים. ומי יספוג זאת? תימחור המנות יעלה במסעדה? הצרכן יצטרך לשלם 17% נוספים בעבור כל מנה? המסעדה לא תוכל לספוג זאת".

נציגי המסעדות והמסעדנים לא ויתרו וביקשו, כי הפתרון לבעיה יהיה הוליסטי, בדרך של חקיקה בלבד, שתקבע על מה משלמים מע"מ, האם משלמים מע"מ, וכן המדינה תתייחס לסוגיות נוספות הנוגעות לטיפ ובהן הוראות חוק הגנת הצרכן ויצירת מנגנון אשר ישקף את האינטרסים של כל הצדדים.

הדרישה להסדרת הנושא בחקיקה תעכב את המס על הטיפים לתקופה ארוכה נוספת - הרבה לאחר הבחירות המתוכננות למרץ השנה. לכן, בסיום הפגישה הציגו נציגי רשות המסים אולטימטום בפני נציגי המסעדות והמסעדנים: "תעדכנו אותנו בימים הקרובים האם מקובלת עליכם העמדה של רשות המסים בנוגע ל'מס בהסכמה' או שרשות המסים תפעל כראות עיניה בעניין גביית המע"מ, החל מה-1 בינואר 2020".

בהמשך לכך, ביום שלישי הקרוב עתידה להתקיים ישיבת חירום במשרדו של עמית גרוס, עם עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" ועשרות בעלי מסעדות על מנת לדון באפשרויות שנדונו בישיבה.

לדברי עו"ד עמית גרוס, במידה ורשות המסים תבחר לפעול באופן חד צדדי, תישקל פניה לערכאות שיפוטיות. "ענף המסעדות מט ליפול ולא ניתן להטיל עליו מס נוסף", אומר גרוס. 

מנגד, כאמור, יוע"מ ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, דווקא תומך בהסדר המוצע. לדבריו, "אין לחייב מע״מ על הטיפים, אך מנגד אם נעשה שימוש בכספי הטיפים על ידי המסעדה, לתשלום הוצאות המסעדה, ככל שיהיו - כמובן שסכום זה הגיוני שיהיה חייב במע״מ , ככל הכנסה אחרת. במידה והמסעדה משלמת למלצר שכר וסוציאליות שאינם מגיעים מכספי הטיפים , לא יחולו על הטיפים ולא שקל אחד מע״מ. המבחן הוא מבחן השימוש בכספי הטיפים בלבד".

רשות המסים היא שתהיה הפוסקת האחרונה בעניין, ותשובתה הסופית תינתן בעוד מספר ימים, עד ה-1 בינואר 2020.