"כל העובדים שלי בני 60+ ואין מי שיתפוס את מקומם"

גבריאל מוראדיאן (44) הוא בעל בית מלאכה לעיצוב נעליים • "המדינה לא דואגת לתעשייה המקומית ולעסקים שמייצרים מקומות עבודה" • עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

גבריאל מוראדיאן/ צילום: תמונה פרטית
גבריאל מוראדיאן/ צילום: תמונה פרטית

מי אני?

גבריאל מוראדיאן, בן 44, גרוש + שלושה, גר בראשון לציון. בעל בית מלאכה בתל אביב לעיצוב נעליים.

מה אני עושה?

יש לי מותג נעליים בשם MOOD שמיועד בעיקר לגברים. הערך המוסף הוא שאנחנו עושים התאמות ללקוחות פרטיים לפי הזמנה אישית. בנוסף, אני מוכר גם לחנויות ספציפיות, כמו למשל חנויות בודדות בכיכר המדינה. כל הנעליים שלנו הן בייצור ישראלי ובעבודת יד.

איך הגעתי לתחום הזה?

בית המלאכה הוקם לראשונה ב-1974 על ידי אבא שלי, וב-2011 פתחתי אותו מחדש בקונספט קצת אחר. אחרי הצבא עבדתי קצת עם אבא שלי בעיצוב ולמדתי תוך כדי מחשבים. במשך 12 שנה עסקתי בתחום ה-IT, ובשלב מסוים החלטתי לחזור ולפתוח את בית המלאכה מחדש. זה משהו שאהבתי מילדות. זה לא מקצוע שאפשר ללמוד בשבוע או בשבועיים, צריך להיות בעל כישורים לתפירה, גזירה, עיצוב ועוד.

כמה עובדים יש לי?

כולל אותי אנחנו חמישה עובדים. כולם אנשים מבוגרים, בני 60 פלוס. לכל אחד מהעובדים פה יש התמחות משלו.

מה הקשיים שאני מתמודד איתם?

העובדים שלי מבוגרים, ואין מאיפה להשיג ידיים עובדות צעירות. אני לא יכול להרשות לעצמי לקחת יום מחלה בשום מצב וגם לא חופשות ארוכות. גם המסים הגבוהים מאוד מכבידים עלינו. ענף האופנה בארץ ובעולם הוא ענף שמצוי בקשיים, ואנחנו צריכים בכל פעם להמציא את עצמנו מחדש. לזה תוסיפו את הארנונה, מס ההכנסה, המע"מ ועוד. גם יום הבחירות הנוסף מטריד אותי. לא מספיק שאני עובד בענף שמצוי בתנאים קשים, אני צריך לספוג עלויות נוספות.

בעיה נוספת היא לגבות כסף שחייבים לי. ללקוחות סיטונאים שעובדים איתי קשה מאוד לשלם, ואני נאלץ לקחת צ'קים שלושה ארבעה חודשים קדימה, וגם לא כולם נפרעים. בשנה שעברה, למשל, אחד המעצבים שעבד מולי פשט את הרגל, ונאלצתי לקחת הלוואה מבנק בריבית מטורפת כדי להתמודד עם הבור שנוצר.

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי?

לא מעודדים מספיק ייצור ישראלי מקומי. המדינה לא דואגת לתעשייה המקומית ולעסקים שמייצרים מקומות עבודה. התחושה שלי כעצמאי היא שלאף אחד לא אכפת ממני. כל עוד יש עבודה אני בסדר עם זה, אבל השנה למשל חווינו שנה קשה ואני צריך להתמודד ממש לבד.

מה הכי דחוף לממשלה לטפל בו?

זה קשה לבחור דבר אחד. גם המסים הגבוהים וגם הכשרת העובדים אלו נושאים שדורשים טיפול. אנחנו לא עובדים בעסק שבו אפשר להעסיק כל עובד זר, כי צריך מומחיות כמו בהייטק למשל - בתפירה, בגזירה, במתיחה ועוד. לצערי כבר בעתיד הנראה לעין, בתוך חמש שנים, אני לא בטוח שאצליח לשרוד.

עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il