טיסות | פיצ'ר

האם רק בישראל מספר היוצאים לחו"ל גבוה ממספר התושבים?

"השנה יישבר שיא ביציאת ישראלים לחו"ל: 9.1 מיליון, כמספר התושבים. זה שיא עולמי", אמר ישראל כ"ץ • האומנם רק אנחנו טסים לחו"ל, בממוצע, לפחות אחת לשנה? שר החוץ מוזמן לטיול בעולם • "המשרוקית של גלובס"

משרוקית
משרוקית

טענות שמתחילות ב"ישראל היא המדינה היחידה בעולם" מומלץ לבדוק מעט יותר לעומק. הפעם הדובר הוא אדם שאמור להכיר מדינות אחרות בעולם: שר החוץ ישראל כ"ץ. "בשנת 2019 יישבר שיא כל הזמנים ביציאות ישראלים לחו"ל", התפעל השר כ"ץ בטוויטר. "9.1 מיליון!!! כמספר תושבי ישראל. שיא עולמי ללא ספק". שר החוץ תלה את ההישג ברפורמת השמים הפתוחים שקידם כשר התחבורה. 

כ"ץ טוען אפוא שישראל תהפוך השנה למקרה ייחודי: מדינה שבה תושבת ממוצעת נוסעת לחו"ל לא-פחות מפעם בשנה. האם זה נכון, והאם זה ייחודי?

ב-2018 חיו בישראל כ-9 מיליון איש ואישה, ונרשמו כ-8.5 מיליון יציאות לחו"ל - 0.94 יציאות לנפש. ב-2019 נרשמו עד סוף נובמבר 8.5 מיליון יציאות, וסביר להניח שהנתון ידביק עד סוף השנה את מספר התושבים הנוכחי - 9.1 מיליון. נסיעה לכל תושב הוא הספק מרשים בהשוואה למדינות גדולות כמו ארה"ב, ש-327 מיליון תושביה נסעו בשנה שעברה רק 158 מיליון פעמים לחו"ל, ובוודאי בהשוואה ליפן ש-127 מיליון תושביה יצאו את מדינתם רק 19 מיליון פעמים, 0.15 נסיעות לנפש.

אבל ישראל היא לא שיאנית עולמית. בבריטניה חיו ב-2018 כ-66 מיליון איש ואישה, אבל נרשמו 71.7 מיליון יציאות מגבולות המדינה. באירלנד חיו באותה שנה כ-4.8 מיליון איש ואישה, אבל הם יצאו לחו"ל 8.3 מיליון פעמים. ואילו בשיאנית ה- OECD, אסטוניה, 1.3 מיליון איש עברו את הגבול 3.6 מיליון פעמים - 2.7 יציאות לתושב. 

לזכותו של כ"ץ ייאמר שאם נתעלם מהדירוג הבינלאומי שלנו, ההתהדרות שלו ברפורמת השמים הפתוחים מתיישבת עם המספרים. גרף הנסיעות לתושב בישראל החל לטפס בתלילות ב-2013, אז נחתם ההסכם המדובר עם האיחוד האירופי. בפרק הזמן הזה, מספר הנסיעות לתושב כמעט הוכפל. 

הטיסות ממריאות - יציאות מישראל
 הטיסות ממריאות - יציאות מישראל

■ בשורה התחתונה: דברי כ"ץ לא נכונים ברובם. בכמה מדינות קטנות בעולם, ובהן אסטוניה ושבדיה, מספר היציאות מהמדינה בשנה כפול ויותר ממספר התושבים. במדינות אלה שיעור היוצאים לחו"ל גבוה מאשר בישראל.

תחקיר: ארן רונדל