בית הדין של המפלגה הכריע: לא יתקיימו פריימריז לרשימת הליכוד

בית הדין של המפלגה הפך את החלטתו הקודמת • זאת, לאחר שיו"ר מרכז הליכוד כץ דרש דיון בהרכב מורחב, שבמהלכו הציג את הקשיים הלוגיסטיים והעלויות הכלכליות הכרוכים בהליך

גדעון סער ושלטים של שרן בפריימריז הליכוד / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר
גדעון סער ושלטים של שרן בפריימריז הליכוד / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר

בית הדין העליון של הליכוד, בהרכב של תשעה דיינים, ביטל החלטה של ההרכב הקודם וקבע כי לא יתקיימו בחירות מקדימות לרשימת הליכוד לכנסת הבאה. את העתירה הגישו כמה פעילי ליכוד שטענו כי ההחלטה לביטול הפריימריז התקבלה על ידי המרכז באופן לא חוקי. בשבוע שעבר, בית הדין קבע כי החלטת מרכז הליכוד מתחילת החודש על הקפאת הרשימה מנוגדת לחוקת הליכוד והורה לקיים פריימריז, אך יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ דרש דיון בהרכב מורחב כדי להפוך את ההחלטה, ובית הדין קיבל את העתירה והפך את ההחלטה.

כל ראשי הליכוד לרבות שני המועמדים בבחירות לראשות המפלגה, גדעון סער ובנימין נתניהוהתנגדו לקיום בחירות מקדימות לרשימה ובסופו של דבר החליטו הדיינים לקבל עמדה זו. הטיעון המרכזי נגד בחירות כאלה היה שבשל היעדר פעילות בשתי הכנסות האחרונות, שהתפזרו בתוך זמן קצר לאחר הבחירות, לא יישמו חברי הכנסת של הרשימה את המנדט שניתן להם על ידי בוחרי הליכוד.

חוקת הליכוד קובעת שצריך לקיים פריימריז לרשימה וליו"ר לפני כל בחירות לכנסת, אך ארבעה ימים לפני פיזור הכנסת נתניהו הוביל מהלך לביטול הפריימריז - כדי להבטיח את נאמנותם של חברי הכנסת בשורות האחוריות שחששו לאבד את מקומם ברשימה בבחירות נוספות ולסכל אפשרות למרד פנימי. ההערכה הרווחת היהתה כי ההחלטה תתהפך לאור לוחות הזמנים הצפופים, אך היו ח"כים שדחפו לקיים בחירות חדשות לרשימה, כמו השר אמיר אוחנה וח"כ מיקי זוהר, שהיו סבורים כי הם עשויים לשפר את מקומם.

בתוך כך נמשך המירוץ בבחירות המקדימות לראשות הליכוד. חבר הכנסת גדעון סער העלה רעיון חדש בכנס בנתניה - בחירת נתניהו לנשיאות: "אם אבחר בעוד שלושה ימים לתפקיד יו"ר הליכוד אפעל כדי שרה"מ ייבחר לתפקיד הנשיא של המדינה ויוכל להמשיך לתרום למעמדה של מדינת ישראל בעולם. מודה שיתכן ולא תהיה תגובה חיובית להצעה זו, אבל אפעל בזמן אמת שזה יקרה".

למטהו של סער הגיעו גם היום תלונות רבות של תומכים אשר נקבע כי יצביעו בקלפי רחוקה ממקום מגוריהם. אנשי סער פועלים מול מטה הבחירות לשינוי הקלפיות.

מהליכוד נמסר כי בשל מזג האוויר הסוער הצפוי ביום חמישי יום הבחירות המקדימות הוארכו שעות הקלפיות עד 11 בלילה.