טרול או גיבור? מרגל הסייבר שיירשם בדברי הימים של הטכנולוגיה

אדוארד סנודן, לשעבר איש מחשבים ב־NSA שהדליף מסמכים מסווגים, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

אדוארד סנודן / צילום: רויטרס. TT NEWS AGENCY
אדוארד סנודן / צילום: רויטרס. TT NEWS AGENCY

קשה לדמיין את המאבק למודעות לפרטיות בעידן הדיגיטלי בלי אדוארד סנודן. בשנת 2013, בעת שעבד ב-NSA, הדליף סנודן לעיתונות כי סוכנויות הביון של ארה"ב, בריטניה, ישראל ואחרות, מנהלות מעקב המוני אחר משתמשים מרחבי העולם ואוספת עליהם מידע הכולל מיילים, תמונות, קבצי ווידאו וקול. זאת תוך שיתוף פעולה מענקיות הטכנולוגיה כמו פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט ואפל. בניגוד לפרשיות אחרות, חמורות ככל שיהיו, שמצאו את דרכן אל תהום השכחה תוך זמן קצר, סיפורו של העובד לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב היווה השראה לאינספור מאמרים, סרטים, ספרים, פרסומות ומשחקי מחשב, ועד היום הוא ממשיך להיות אחד מהסיפורים החשובים בדברי הימים של הטכנולוגיה.

העולם פשוט לא מפסיק לעסוק בסנודן ובהשלכות של גילוייו, אותם אפשר להגדיר כאירוע הסייבר המשמעותי ביותר של העשור.

החשיבות המרכזית של סיפור ההדלפה והבריחה של סנודן עד למקלט שקיבל ברוסיה היא בכך שהעניק שם ופנים לסוגיות מרכזיות שנוגעות לפרטיות ובטיחות ברשת, לריגול ולזכויות אדם ואזרח. סנודן שדרג את כל אלו: נושאים שהעסיקו בעיקר מומחים ואקטיביסטים, כאלה שבקלות אפשר היה לפטור כ"נודניקים", היישר אל ראש סדר היום.

ההשפעה של מעשיו של סנודן, שהואשם בארה"ב בריגול אך כאמור חמק ממנו, חורגים כמובן מעבר לענייני מודעות. בכירים במערכות הביטחון של ארה"ב ובריטניה טענו שפגע ביכולתם להילחם בטרור ובפשע המאורגן. סנודן האשים את NSA בהתפרצות וירוס WannCry, שב-2017 פגע בבתי חולים רבים. לדברי סנודן, הפגיעה הייתה נמנעת אילו הארגון היה מתריע מבעוד מועד על הפירצה שאפשרה אותו. כתוצאה, חוקקו בארה"ב חוק שקבע שוועדה עצמאית תאזן בין הצורך לדווח על פרצות לבין אינטרסים של ביטחון לאומי.

גם המוטיבציה של האירופאים לקידום ואישור חקיקת הפרטיות האירופית GDPR מיוחסים לגילויי סנודן, שכללו מידע על כך שארה"ב עקבה אחר מנהיגים אירופאים. האירופאים, שלא ממש אוהבים את הדומיננטיות האמריקאית בשירותי המידע, השתמשו בגילוי של סנודן כתירוץ לדחוף את החקיקה, שגרמה ללא מעט כאב ראש לחברות אמריקאיות, והעמידו אותן בסכנה לחטוף קנסות עתק. בסוף השנה שעברה אף הופיע סנודן בשיחת ווידאו עם עיתונאים ישראלים, שם הביע דווקא אופטימיות לגבי העתיד: "יותר ויותר קשה לגרום לאנשים לא לדבר, וזו הסיבה שאני לא מודאג".

לא משנה אם אתם חושבים שמדובר בבוגד פריבילגי מפונק, בנרקיסיסט שלא מבין איך דברים עובדים בעולם או בטרול מושלם - אין כמעט ספק שאדוארד סנודן מהווה לעולם הטכנולוגיה גיבור מיתולוגי, כזה שכנראה דרוש לכל תרבות חדשה שמתפתחת. ובתרומה של סנודן להתפתחות תרבות הרשת כנראה שאי אפשר להגזים.