מייסד וויקיליקס שילם מחיר אישי כבד על חשיפותיו

ג'וליאן אסאנג', מייסד וויקיליקס, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

ג'וליאן אסאנג' / צילום: רויטרס. HANNAH MCKAY
ג'וליאן אסאנג' / צילום: רויטרס. HANNAH MCKAY

החודשים הראשונים של תחילת העשור ודאי נראו מבטיחים למייסד וויקליקס, ג'וליאן אסאנג'. הוא עמד בראש אתר הדלפות ראשון מסוגו, שהתיימר לשנות את יחסי הכוחות המסורתיים בין ממשלות וחברות ענק לבין אזרחים ואחרי כמה שנות פעילות שלא עוררו הד ציבורי נרחב במיוחד היה לו כעת ביד סיפור ענק שרק חיכה לצאת לעולם ולזעזע אותו מן היסוד.

בתחילת 2010 פירסם וויקיליקס הודעה שבה האתר ביקש מהגולשים סיוע בפריצת הצפנה של סרט שהראה "רצח של כמה אזרחים עיראקיים ושל שני עיתונאים של רויטרס". כשהסרטון בן 39 הדקות שוחרר ב-5 באפריל אותה שנה, העולם הזדעזע. לא רק משום שהסרטון שתיעד תקרית שאירעה שלוש שנים קודם לכן בבגדד חשף את הקלות והזחיחות שבה טייסי מסוקים אמריקאים חיסלו קבוצה של אזרחים עיראקיים לא חמושים ושני עיתונאים, אלא גם בגלל שמעתה היה לכולם ברור שבעידן הדיגיטלי, קונספט הסודיות עצמו עומד לעבור שינוי עמוק.

פרסון הסרטון הביא לוויקיליקס ולמייסד האקסצנטרי, הכריזמטי וכסוף השיער שלו את הפרסום לו הוא ייחל במשך שנים, אבל זו הייתה רק ההתחלה. לאחר פרסום הסרטון, שהעביר לאתר החייל ברדלי מאנינג (ששינה את מינו מאוחר יותר והפך לצ'לסי), פורסמו בו הררים של מסמכים אחרים שמאנינג העתיקה ללא היתר ממחשבי הצבא - כרבע מיליון תכתובות דיפלומטיות אמריקאיות מרחבי העולם, וחצי מיליון מסמכים צבאיים מהמלחמות בעיראק ובאפגניסטאן.

אם או בלי קשר להפיכתו למטרה של הסי.אי.איי בעקבות פרסום מסמכי מאנינג, בנובמבר 2010 שבדיה הוציאה נגדו צו מעצר בשל חשד לתקיפה מינית. אסאנג' נעצר בלונדון, שוחרר בערבות אבל ברגע שהתברר לו שבריטניה מתכוונת להסגירו לשבדיה, הוא הגיע ביוני 2012 לשגרירות אקוודור בלונדון וביקש מקלט מדיני. הוא נשאר בבניין שבע שנים.

שתיים מהחשיפות של וויקיליקס בשנים הבאות הפכו לסיפורים בינלאומיים עצומים - מסמכי סנודן; ואינספור הודעות דוא"ל שנגנבו משרתי קמפיין הבחירות של הילארי קלינטון ופרסומם בוויקיליקס הביא מאוחר יותר לחשיפת קשרים שניהלו אנשיו של טראמפ עם ממשלת רוסיה.

באפריל האחרון אסאנג' הוצא מהשגרירות בלונדון ונאסר מיד על ידי משטרת בריטניה. כמה שבועות לאחר מכן הוא נידון למאסר של 50 שבועות על כך שהפר את תנאי הערבות שלו בכך שנמלט לשגרירות. לפני חודשיים הודיעה התביעה בשבדיה כי האישומים נגדו בטלים. אולם ביום שבו נכלא, הגישה נגדו ארה"ב כתב אישום בגין פריצה למחשבים ומאוחר יותר התווסף גם אישום בריגול חמור. יש להניח שארה"ב תבקש את הסגרתו אליה מיד לאחר שישתחרר. מהפכת המידע שאסאנג' סייע להוציא לפועל לא תעצור גם בעשור הבא. על השאלה המתבקשת אם עמוק בלבו אסאנג' מרגיש שזה היה שווה את זה, אולי לעולם לא נקבל תשובה.