לקראת מאבק שליטה בהלמן אלדובי: ערן מיטל מקדם מכירת פעילות הגמל כנגד רצונם של המייסדים

מיטל וחנן אסייג, בעלי מניות מיעוט בבית ההשקעות, דורשים כינוס אסיפה מיוחדת דחופה בעניין הצעות שהתקבלו לרכישת מניות הלמן אלדובי גמל ופנסיה" בצל הצעת רכישה של הפניקס • הלמן אלדובי: "הלחצים על בית ההשקעות ועל ראשיו הם חלק מניסיונות של בעלי אינטרס אישי ומרצון גופים שונים בשוק לחסל את התחרות בתחום הפנסיוני"

ערן מיטל / צילום: תמר מצפי
ערן מיטל / צילום: תמר מצפי

על סף מאבק שליטה בבית ההשקעות הלמן אלדובי: בעלי המניות ערן מיטל וחנן אסייג יוצאים נגד יו"ר החברה אורי אלדובי ויתר בעלי השליטה בה. במכתב ששלחו שני בעלי מניות המיעוט הם דורשים "כינוס אסיפה מיוחדת דחופה בעניין הצעות שהתקבלו לרכישת מניות הלמן אלדובי גמל ופנסיה (החברה הבת המרכזית של בית ההשקעות, ר' ש')" או לקידום "מכירת הפעילות הכוללת של החברה". במקביל, השניים דורשים כי המייסד והבעלים אלדובי, יוזז מיידית מתפקידו כיו"ר, וזאת משום שהוא "נגוע בעניין אישי".

לטענת מיטל (לשעבר מנכ"ל דלק נדל"ן שהיה בעל השליטה בשלד הבורסאי סוהו נדל"ן שלתוכו מוזג בית ההשקעות) ואסייג (מבעלי חברת הביצוע אורתם סהר שנקלעה לאחרונה שוב לקשיים חמורים) יש לבחון לעומק ולקדם את מכירת פעילויות בית ההשקעות לקבוצת הביטוח הפניקס, שמעוניינת לרכוש את הפעילות. לדברי בעלי מניות המיעוט האמורים, "עולה בבירור כי מכירת פעילות הגמל הינה האלטרנטיבה הטובה ביותר עבור החברה ובעלי מניותיה", וכי "רוב בעלי המניות בחברה הביעו את תמיכתם בעסקה כאמור".

על כן, הם דורשים מהחברה לקחת את הסמכות של הדירקטוריון בנושא המכירה כדי להעבירה להכרעת בעלי המניות, כי לתפיסת כותבי המכתב בעלי השליטה בבית ההשקעות נגועים באינטרס אישי. כמו כן הם דורשים לבטל סעיף בתקנון החברה שלפיו יש צורך בהסכמה פה אחד בקרב חברי הדירקטוריון, בנוגע לחיסול או שינוי מהותי בעסקי הליבה של בית ההשקעות - דבר שחוסם קידום מגעים למכירה כאמור תחת התנגדות בעלי שליטה בבית ההשקעות.

מנגד, הלמן אלדובי דיווח לבורסה כי "משלוח פניית בעלי מניות המיעוט נועדה להפעיל לחץ פסול על הדירקטוריון, וכי רוב הנושאים שהדירקטוריון התבקש לכלול בסדר היום אינם בסמכות האסיפה הכללית, בנסיבות הקיימות. להערכת החברה, דרישה לכנס אסיפה כללית, בעת הזו, עלולה לפגוע באינטרסים של החברה ובעלי מניותיה", תוך שהוסיף כי "הלחצים על בית ההשקעות ועל ראשיו הם חלק מהניסיונות של בעלי מניות מיעוט, שלהם אינטרס אישי ומרצון גופים שונים בשוק לחסל את התחרות בתחום הפנסיוני ואת פעילותו של מחולל התחרות".

עוד נמסר מהלמן אלדובי כי בית ההשקעות "לא ירתע מלחצים אלה", וש"החברה השיבה בעלי מניות המיעוט כי מכתב הדרישה יובא לדיון בדירקטוריון החברה". כלומר, בסביבת הלמן אלדובי משדרים כי מיטל ואסייג מקדמים עסקה מול הפניקס על דעתם ולא בשם החברה ובניגוד לצרכיה.

ככל הידוע בית ההשקעות אי.בי.אי, שמחזיק בכמעט שליש ממניות בית ההשקעות הלמן אלדובי (בעקבות מיזוג פעילות הגמל של שתי החברות) תומך במכירת פעילות הליבה האמורה. על כן, כותבים מיטל ואסייג, שיחדיו מחזיקים ביותר מ-5% ממניות הלמן אלדובי, כי "אין אלא לתמוה על התנהלות זו", שמרכזה הימנעות מהחלטה על ניהול מו"מ מול הפניקס. על פי הערכות בשוק אפשר וישנה עוד הצעה מקדמית מאוד לרכישת בית ההשקעות הלמן אלדובי מצד קרן השקעות בריטית, שגם היא לא מקודמת על ידי דירקטוריון הלמן אלדובי. ההצעה של הפניקס לרכישת הלמן אלדובי גמל ופנסיה תקפה ככל הידוע עד סוף 2019 (יום ג' הקרוב).

מניית בית ההשקעות הייתה מהבולטות בבורסה בשבוע החולף

בית ההשקעות הלמן אלדובי הוקם ב-1995 בידי רוני הלמן ואורי אלדובי וצמח מאז גם הודות לרכישות ומיזוגים - בראשם המיזוג עם הדס ארזים - המנוהל בידי רמי דרור. השליטה בבית ההשקעות הציבורי (כ-51%) נמצאת בידי קבוצה הכוללת את המייסדים אלדובי ורוני הלמן (המחזיקים בכרבע מגרעין השליטה), אייזיק סיטון ומנחם יזרעאל (מחצית מהשליטה) ופיטר פרידמן.

עיקר פעילות בית ההשקעות הוא ניהול חיסכון לטווח ארוך - גמל ופנסיה, כשבית ההשקעות הוא אחד מארבעת הגופים שמפעילים קרן פנסיה שנבחרה כברירת מחדל לציבור הרחב בישראל. מבחינת הלמן אלדובי מדובר במנוע צמיחה, הגם שתוצאות החברה בכללותה נחותים ביחס למתחרים כשבית ההשקעות לא מציג רווחים ולא איתן בדומה ליתר בתי ההשקעות שהמפעילים קרן פנסיה נבחרת כברירת מחדל לציבור בישראל.

בית ההשקעות מנהל כיום נכסי גמל, השתלמות ופנסיה בהיקף של כ-21.5 מיליארד שקל, שמנוהלים בחברת הגמל. בנוסף, לבית ההשקעות פעילות ניהול תיקי השקעות, שבה מנוהלים ככ-2 מיליארד שקל; קרנות השקעה אלטרנטיביות שבהן מנוהלים כ-0.6 מיליארד שקל; סוכנויות ביטוח וכן הוא מנהל את קופת הפנסיה של לחברת חשמל.

יש לציין כי נושא קרן הפנסיה ברירת מחדל עלול ליצור בעיה בקשר עם קיום עסקה עם הפניקס, אם תקודם. מבחינת הרגולטור האחראי (רשות שוק ההון שבראשות משה ברקת) היו שתי מטרות עיקריות בבחירת הקרנות של בתי ההשקעות כברירות המחדל לציבור החוסכים: רצון להוזיל את החיסכון לפנסיה לציבור הרחב, ויצירת אפליה לטובת בתי השקעות שהועדפו על פני חברות הביטוח, והפניקס בכללן. ככל הידוע רשות שוק ההון מודעת למהלכי הצדדים בנושא אך לא נקטה בעמדה כלשהי.

הלמן אלדובי הפך לחברה ציבורית לאחר שבאוגוסט 2016 הודיע בית ההשקעות כי בכוונתו להתמזג לתוך חברת סוהו נדל"ן של מיטל כאשר בסוף מאי 2017 הושלמה העסקה. מאז לא רוו המשקיעים במניותיה נחת. מאז הדיווח הראשוני על המגעים עלתה המניה בכ-15% בלבד לשווי נוכחי של כ-160 מיליון שקל לעומת עליות של 58% במדד הייחוס הביטוח פלוס.

עם זאת, מניית בית ההשקעות  הייתה מהבולטות בבורסה בשבוע החולף, עם קפיצה של כ-27% - עיקרה (כ-21%) נרשמה ביום ראשון שעבר במחזור לא גדול. גל העליות האחרון מגיע לאחר שבמהלך חודש דצמבר הגיעה המניה לרמת שפל. בסך הכול היא מציגה עלייה של כ-10% בשנה האחרונה.