דן שכטמן, איל מגד ויונה יהב בין המתנגדים להקמת 226 יחידות דיור בשכונת דניה בחיפה

המתנגדים לתוכנית, הכוללים את עיריית חיפה וכ-750 תושבים של שכונת היוקרה, טוענים כי התוכנית, הכוללת גם הקמת מרכז מסחרי ומלון, טומנת בחובה סכנה ל"מלכודת אש" בעיתות שריפה בנוסח "אסון הכרמל"

כ-750 מתושבי שכונת דניה ועיריית חיפה, בהם חתן פרס נובל בכימיה פרופ' דן שכטמן, הסופר אייל מגד, יו"ר מועצת לשכת עורכי הדין לשעבר חוה מרצקי, ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב ואחרים - הגישו בסוף השבוע שעבר התנגדויות לתוכנית להקמת 226 יחידות דיור, מרכז מסחרי ומלון בשכונת היוקרה. המתנגדים טוענים בין היתר כי התוכנית מנוגדת לתוכנית המתאר העירונית, והיא טומנת בחובה סיכונים חמורים בעיתות שריפה, נוסח אסון הכרמל.

מדובר בשטח שנחשב לעתודת הקרקע האחרונה של השכונה. שטחו כ-108 דונם, והוא נמצא בין הרחובות נורבגיה לשבדיה וממזרח לרחוב שארית הפליטה, וגובל בדרומו בוואדי נדר שבפארק הכרמל. הקרקע שייכת לרמ"י (רשות מקרקעי ישראל), ששיווקה אותה ב-2012 כמקב"ת (מכרז קרקע בלתי־מתוכננת). היזמים, חברת "דניה הירוקה" בבעלות גלעד קוגלמן, אלכס הופמן ומנחם כרמל ניסו מ-2015 לקדם על הקרקע הקמת 133 יחידות דיור, ואולם הוועדה המחוזית סירבה לאשרה ודרשה שהמתחם ייבנה בצפיפות גדולה בהרבה. בסופו של דבר התקבלה התוכנית הנוכחית, שהופקדה להתנגדויות.

בשבוע שעבר הגישה עיריית חיפה התנגדות לתוכנית. העירייה טענה בהתנגדותה, כי תוספת יחידות הדיור הכלולה בתוכנית היא מעבר לכמות יחידות הדיור שעליה סוכם במגעים בין היזמים לעירייה, וכי היא מנוגדת לתוכנית המתאר הכוללנית של חיפה חפ/2000, שבה נקבע, כי זכויות הבנייה בדניה יגיעו ל-45%-63% וששטח הבנייה העיקרי לא יעלה על 550 מ"ר למגרש ומספר יחידות הדיור לא יעלה על שתיים למגרש. התוכנית המופקדת, לעומת זאת כוללת צפיפות של ארבע יחידות דיור למגרש, בזכויות בנייה גדולות בהרבה מהמקובל בשכונה.

העירייה העלתה גם השגות שמאיות על טבלת האיזון הכלולה בתוכנית וכוללת שטח בבעלות העירייה.

עמותת "שומרים על דניה", המייצגת כ-750 תושבים מהשכונה, הגישה באמצעות ענת בירן, אפרת לרנר ודורון שי ממשרד ענת בירן התנגדות מפורטת לתוכנית, שמלווה בחוות-דעת של אנשי מקצוע מתחומי התכנון, הסביבה, התחבורה ובטיחות אש. בין היתר מציינים המתנגדים את הסתירה הלכאורית בין התוכנית לבין תוכנית המתאר הכוללנית של חיפה.

באשר לסכנות השריפה, מובא בכתב ההתנגדות קטע ממאמר שכתב אייל מגד בעיתון הארץ, על החוויות הקשות של תושבי השכונה, שניסו למלט את עצמם משריפות בכרמל: "מי שחווה את הפקקים שנוצרו בעת השריפות האחרונות, כשהכבישים האלה הפכו, פשוטו כמשמעו, לנתיבי מילוט, לא ישכח את הסיוט. וכמו שקורה לא אחת במקומותינו, במקום ליצור פתחים נוספים, מעמיסים עוד יותר על אלה הקיימים, שבשעת חירום נחסמים תוך דקות ספורות. להזכירכם, חיפה אינה רק יפהפייה נרדמת, אלא גם מטרה על הכוונת - ומחשש עינא בישא לא כדאי לציין של מי. כך ש'תוכנית הפיתוח' שעל הפרק היא בנפשנו. סכנת חיים, ללא הגזמה", כתב מגד.

ואכן, המומחה מטעם המתנגדים, טפסר משנה בדימוס יצחק שלו, שחוות-דעתו המקצועית מובאת כחלק מההתנגדות, מזהיר אף הוא מבעיות קשות שיעלו, אם תתרחש שריפה נוספת באזור. שלו מסביר, כי העירייה לא יישמה את דוח מבקר המדינה בעקבות אסון הכרמל ולא סללה נתיב נסיעה נוסף מהשכונה החוצה. לדבריו, הנתיבים הקיימים מובילים ממילא לאותו ציר (אבא חושי), ועל כן לא ניתן לאכלס כמות עצומה של דיירים ומשתכנים ארעיים במלון המתוכנן ללא אמצעי מילוט מתאימים.

עוד קובע המומחה, כי תוספת של כאלף תושבים ומעל 500 מכוניות עלולים לגרום בעת אירוע אמת "מלכודת אש" לנמצאים בנתיב האש, ללא יכולת מילוט, וזאת גם על רקע ניסיון העבר. לפיכך, מסקנתו העיקרית של המומחה היא שלאור הכשלים המפורטים בחוות-הדעת, אין להרשות בנייה, שכן הדבר עלול להפוך למלכודת אש למתגוררים בשכונת דניה ובשטח התוכנית המוצעת.